H Husqvarna220Ac skrev:
Volten är inga problem att fixa, men 60Hz är svårare..
Mera vatten på turbinerna i Harsprånget så dom går fortare.

B Bilelektrikern skrev:
bilden var tydlig när jag satt in den nu är den bara suddig vad gjör jag för fel
Det är samma sak som med min fru! Hon blir också suddig när jag har druckit för många starköl. :beer::rofl:

För en brödrost kan man väl halvera effekten med en diod, men inte till en hårtork för dom har ofta redan en diod. Då kanske den inte fungera alls på halvfart beroende på hur man vänder dioden.

Sen är det ju så att för en viss spänning så kan man halvera effekten genom att halvera strömmen genom att stänga av strömmen halva tiden, men eftersom P = U x I och I = U / R så blir P = U x U / R = U2/R. 2U x 2U = 4U. Alltså ökar effekten 4 ggr om du dubblar spänningen för en brödrost eller glödlampa.

En modern mobilladdare märkt tex 90-265V kör du utan några hyss. Byt bara kontakt eller köp en reseadspter. Klarar den inte nätspänningen så hjälper det Inte att sänka spänningen från 230V till 229.3V med en diod. Den brinner upp i alla fall.

Förövrigt verkar bilelektriker test test vara ett lyckat test med många svar.
Det saknades väl ett citationstecken i koden som skriver inläggen. I inlägg #6 saknades avslutande ”
I inlägg #26 har du fått med den men där då saknas avslutande >
Mitt exportrådet skulle vara att använda en editor med syntax highlighting för det programmeringsspråk du använder.

Adaptern du valt verkar inte vara något bra val för den passar inte i svenska uttag, men du kanske ska koppla in dina prylar i ett brittiskt uttag?
Annars är nog en sån här bättre
En bild på en vit reseadapter märkt "Deltaco" för olika elektriska uttagstyper, inklusive brittiska och europeiska standarder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B Bilelektrikern skrev:
bilden var tydlig när jag satt in den nu är den bara suddig vad gjör jag för fel
Du har inte loggat in, gör det så ser du bilderna tydligt och kan svara. Utan inloggning blir det suddiga bilder, du kan läsa men inte svara.

Friskt kopplat, hälften brunnet

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
A AxxChild skrev:
Friskt kopplat, hälften brunnet
Såg en stor skylt på en elcentral:, JORDA OCH KORTSLUT.

• Haha
  • Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Lustigt att någon tycker att man ska arbeta säkert??

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
MultiMan
Är väl snarare att en sådan skylt låter lustig för folk som inte är så hemma på el? Så tolkar jag det iaf.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Är väl snarare att en sådan skylt låter lustig för folk som inte är så hemma på el? Så tolkar jag det iaf.
Det är bara ett tips i all välmening, från Elsäkerhetsverket, precis som kärringen som i all välmening kissade på syltan.

V vedklyv skrev:
Det är bara ett tips i all välmening, från Elsäkerhetsverket, precis som kärringen som i all välmening kissade på syltan.
Nej, inget tips utan snarare ett absolut krav för vissa arbeten.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
För en brödrost kan man väl halvera effekten med en diod, men inte till en hårtork för dom har ofta redan en diod. Då kanske den inte fungera alls på halvfart beroende på hur man vänder dioden.

Sen är det ju så att för en viss spänning så kan man halvera effekten genom att halvera strömmen genom att stänga av strömmen halva tiden, men eftersom P = U x I och I = U / R så blir P = U x U / R = U2/R. 2U x 2U = 4U. Alltså ökar effekten 4 ggr om du dubblar spänningen för en brödrost eller glödlampa.

En modern mobilladdare märkt tex 90-265V kör du utan några hyss. Byt bara kontakt eller köp en reseadspter. Klarar den inte nätspänningen så hjälper det Inte att sänka spänningen från 230V till 229.3V med en diod. Den brinner upp i alla fall.

Förövrigt verkar bilelektriker test test vara ett lyckat test med många svar.
Det saknades väl ett citationstecken i koden som skriver inläggen. I inlägg #6 saknades avslutande ”
I inlägg #26 har du fått med den men där då saknas avslutande >
Mitt exportrådet skulle vara att använda en editor med syntax highlighting för det programmeringsspråk du använder.

Adaptern du valt verkar inte vara något bra val för den passar inte i svenska uttag, men du kanske ska koppla in dina prylar i ett brittiskt uttag?
Annars är nog en sån här bättre
[bild]
oj det där var rena grekiskan för mig jag återkommer när jag har bättre bilder <a href=

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.