5 507 läst ·
55 svar
6k läst
55 svar
hur vet jag vilket håll dioden ska vändas
En vanlig lampa med glödtråd kanske det inte märks så mycket på, men en lysdiod kommer att blinka.Andreas La Motte skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nja, helvågslikriktar man 230 VAC med kiseldioder så får man ca 228,5 volt, MEN sätter du dit en kondensator och topplikriktar så blir det ca 325 volt likströmuseless skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag misstänker att vår bilelektriker tänker sig, eller har hört. Att en diod kan halvvågslikrikta växelströmmen.
Sätter du en diod i serie med ex. en glödlampa, så kan man troligen mäta en spänning på ca 115V.
Men det är väldigt tveksamt om den spänningen duger att driva en motor. Och ännu mer riskabelt att driva elektronik.
Om man vill labba med sådana lösningar så bör man ha järnkoll på vad man gör. Säkerhetsmässigt så utsätts isolationen i apparaten för dubbelt så hög spänning som den är konstruerad för.
Sätter du en diod i serie med ex. en glödlampa, så kan man troligen mäta en spänning på ca 115V.
Men det är väldigt tveksamt om den spänningen duger att driva en motor. Och ännu mer riskabelt att driva elektronik.
Om man vill labba med sådana lösningar så bör man ha järnkoll på vad man gör. Säkerhetsmässigt så utsätts isolationen i apparaten för dubbelt så hög spänning som den är konstruerad för.
Nej, det är en del fel där.
Det är inte lämpligt för en lampa, den kommer att flimra.
Der funkar inte för att driva en AC-motor, drn blir sannolikt överhettad utan att snurra. En allströmsmotor kommer sannolikt att få för mycket ström. Du kommer dock inte att överskrida issolations spänningen.
En klassisk transformator kommer inte att funka utan brinna upp, om matningen orkar.
Vanlig konsumentelektronik kan mycket väl klara den typen av matning. Men den upplever inte en lägre spänning.
Det enda stället jag vet att metoden används på är för att få två effektlägen på hårtorkar.
Det är inte lämpligt för en lampa, den kommer att flimra.
Der funkar inte för att driva en AC-motor, drn blir sannolikt överhettad utan att snurra. En allströmsmotor kommer sannolikt att få för mycket ström. Du kommer dock inte att överskrida issolations spänningen.
En klassisk transformator kommer inte att funka utan brinna upp, om matningen orkar.
Vanlig konsumentelektronik kan mycket väl klara den typen av matning. Men den upplever inte en lägre spänning.
Det enda stället jag vet att metoden används på är för att få två effektlägen på hårtorkar.
nu har jag fått helt olika svar finns det ingen EXPERT på området <a href
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
jag tycker nog att du fått rätt entydiga svar, det går inte att använda en diod för att konvertera 230V till 115.
Men förklara lite mer detaljerat vad du vill göra, vad är det för typ av USA apparater du vill använda?
Det normala sättet att fixa det är med en transformator, i stil med den här:
https://www.kjell.com/se/produkter/...lriktare/transformator-230-110-v-300-w-p44098
Men det beror ju på lite hur strömslukande dina apparater är.
Men förklara lite mer detaljerat vad du vill göra, vad är det för typ av USA apparater du vill använda?
Det normala sättet att fixa det är med en transformator, i stil med den här:
https://www.kjell.com/se/produkter/...lriktare/transformator-230-110-v-300-w-p44098
Men det beror ju på lite hur strömslukande dina apparater är.
Du har fått ett korrekt svar från Fotografen och det är att köra en fulltrafo. Något annat vettigt sätt att göra detta finns inte.
Du verkar väldigt okunnig inom området och verkar också ha en ganska aggressiv inställning. Det kanske bara är i text som det inte blir bra men jag skulle verkligen avråda dig från några egna inkopplingar i nuläget. Köp en färdig fulltrafo och kör dina verktyg genom den.
Här är ett exempel som klarar 860 VA (inte riktigt som Watt men det häradet för resistiva laster). Har du större verktyg får du köpa en större trafo.
Varför har du hela tiden delar av en länk inklistrade i din text?
Du verkar väldigt okunnig inom området och verkar också ha en ganska aggressiv inställning. Det kanske bara är i text som det inte blir bra men jag skulle verkligen avråda dig från några egna inkopplingar i nuläget. Köp en färdig fulltrafo och kör dina verktyg genom den.
Här är ett exempel som klarar 860 VA (inte riktigt som Watt men det häradet för resistiva laster). Har du större verktyg får du köpa en större trafo.
Varför har du hela tiden delar av en länk inklistrade i din text?