Bor i bostadsrätt i ett hus byggt 1940 med gasspis. Vill nu bytat till elspis och då är ju frågan om jag har 3-fas eller 1-fas. Hur exakt tar man reda på det, förutom att ta hem en elektriker? Framgår det på något sätt från själva proppskåpet?

har du några direktverkande element? kolla isf om de är på 400V

Eller vid elmätaren om det finns tre säkringar där

Eller så kan du ta en titt på hur spisens kontakt (stickpropp) ser ut.

gunne skrev:
Eller så kan du ta en titt på hur spisens kontakt (stickpropp) ser ut.
Tror inte han kan köra gasspis på stickpropp va?? ;);)

Själv skulle jag aldrig fundera på att riva ur en gasspis möjligen köpa en som har el grillelement och lampa.

MartinT skrev:
Bor i bostadsrätt i ett hus byggt 1940 med gasspis. Vill nu bytat till elspis och då är ju frågan om jag har 3-fas eller 1-fas. Hur exakt tar man reda på det, förutom att ta hem en elektriker? Framgår det på något sätt från själva proppskåpet?
Det förefaller föga sannolikt att en lägenhet från 1940 skulle ha trefas, i synnerhet ifall den har haft gasspis tidigare.

Dock borde huset ha trefas, så bakom din enda huvudsäkring så går det säkert tre fasledare. En elektriker borde alltså kunna fixa trefas åt dig ifall du verkligen vill. Men det betyder krångel i form av ny elmätare mm.

En sådan förändring brukar man behöva godkännande från styrelsen för.

Om inte lägenheten har blivit förberedd för elspis vid någon senare renovering (typ 90-tal) så har du troligen varken 3 fas eller tillräckligt stor huvudsäkring för att kunna köra elspis. Behåll gasen!

om du vill undvika att kalla hem en elektriker för att undersöka, så diskutera med styrelsen, det är säkert inte första gånge nsom frågan dykt upp.

Snuttjulle skrev:
Tror inte han kan köra gasspis på stickpropp va?? ;);)...
Hehe, jag läste helt fel. "Vill nu bytat" blev i mitt huvut "Vi har nu bytat" av nån konstig anledning... ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.