12 250 läst ·
6 svar
12k läst
6 svar
Hur vet jag om jag har 3-fas?
Bor i bostadsrätt i ett hus byggt 1940 med gasspis. Vill nu bytat till elspis och då är ju frågan om jag har 3-fas eller 1-fas. Hur exakt tar man reda på det, förutom att ta hem en elektriker? Framgår det på något sätt från själva proppskåpet?
Eller så kan du ta en titt på hur spisens kontakt (stickpropp) ser ut.
Det förefaller föga sannolikt att en lägenhet från 1940 skulle ha trefas, i synnerhet ifall den har haft gasspis tidigare.MartinT skrev:
Dock borde huset ha trefas, så bakom din enda huvudsäkring så går det säkert tre fasledare. En elektriker borde alltså kunna fixa trefas åt dig ifall du verkligen vill. Men det betyder krångel i form av ny elmätare mm.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
En sådan förändring brukar man behöva godkännande från styrelsen för.
Om inte lägenheten har blivit förberedd för elspis vid någon senare renovering (typ 90-tal) så har du troligen varken 3 fas eller tillräckligt stor huvudsäkring för att kunna köra elspis. Behåll gasen!
om du vill undvika att kalla hem en elektriker för att undersöka, så diskutera med styrelsen, det är säkert inte första gånge nsom frågan dykt upp.
Om inte lägenheten har blivit förberedd för elspis vid någon senare renovering (typ 90-tal) så har du troligen varken 3 fas eller tillräckligt stor huvudsäkring för att kunna köra elspis. Behåll gasen!
om du vill undvika att kalla hem en elektriker för att undersöka, så diskutera med styrelsen, det är säkert inte första gånge nsom frågan dykt upp.
Klicka här för att svara