börjar med:
nej - jag skall inte pula nåt alls själv, jag försöker bara kartlägga all el i vårt gamla 30-tals hus inan behörig får börja jobba.

I källarplanet finns ett par sådana där gamla plåt-handskar som visst är förbjudna numera. så tre-fas tycks ha funnits ialla fall. kan man se tydligt på mätaren om det är 3-fas numera också?
har hittat markeringen "3 x 230/400v" på den, betyder det 3-fas?

Mvh micke

Ja det gör det. I princip (alla?) fastigheter matas med trefas. Notera att jag sa fastigheter, inte lägenheter i en fastighet.

Mikael_L
Som du säger, i princip, ... men ...

Min kompis sommarstuga har 10A enfas.
Men både hans far och farfar har bott i huset permanent tidigare med denna avsäkring. Vedeldning tror jag var uppvärmningen som gällde både då och nu. ;)

Men allra troligast har du 3-fas, ja. Det är nog inte vanligt att man går ner till enfas ifall man haft trefas en gång. Jag är inte ens säker på att nätägaren går med på det.
Återigen min kompis, han har fått ett stort antal "påstötningar" att byta till trefas, så energibolaget verkar helst vilja ha det så.

tack för snabba svar, då ber jag elaren byta de gamla handskarna.

Mikael:
vad är nätavgiften för 10A enfas?? borde vara löjligt lite,
för inte kan det väl vara så att t.ex. 16A enfas har samma avgift som 16A 3-fas, man kan ju bara ta ut 3gg så lite "kräm" ur enfas..

Mikael_L
Jag kan kolla vad skillnaden var, nästa gång vi talas vid.

Men jag minns att det tydligen inte var så väldigt stor skillnad. Kompisen sa typ "Det är inte så väldigt mycket extra pengar, men det blir ändå en del under årens lopp"
Han vistas dessutom rätt lite där så ....

ok, ja men har man bara belysning (som man hade förr när elektricitet inte var gammalt) så duger det ju med 10A enfas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.