Hur varm har/hade ni i huset när det var som kallast ute?

• Antal röster
    218
  • Omröstningen stängd .
Vad har du i huset? Panna i guld? 300 tusen? Eller läser jag fel?
Gick från direktvärmande el till jordvärme, med 1200 m slinga, 6 fläktelement, 8 vanlige element, stor värmepump och varmvattenberedare, inklusive installation och rördragning. Det är ett hus på cirka 360-380 m2, där vissa delar är isolerade enligt äldre modell, så det behövs kapacitet.

Tog in två offerter, båda hamnade på ganska exakt samma belopp, men den jag valde hade dubbelt så lång slinga och bättre grejor.

Bex0 skrev:
ja, vi har då haft +3 i vårt hus då det var -30. Nu i -20 är det +12 inne.
VAAAA??? :wow::wow::wow:

Har ni glömt att stoppa isolering i väggarna?

Själv bor jag i ett Älvsbyhus från 1967. Dessa går även under smeknamnet "tapetserat renstängsel" men nog håller det värmen bättre än ert hus...

Vojma - Jotack vi hade nog haft det varmare än i ett tält. Vi köpte huset 1 september och detta var väl inte vad vi väntat oss. Extremt mycket krångel, både med oväntad renovering och jurister just nu.

Bex0 skrev:
Vojma - Jotack vi hade nog haft det varmare än i ett tält. Vi köpte huset 1 september och detta var väl inte vad vi väntat oss. Extremt mycket krångel, både med oväntad renovering och jurister just nu.
Dolt fel?

vojma skrev:
Ironi?

[länk]
Bara lite :)

7 grader hade vi hemma när det var som kallast ute. Vi bor i ett torp från 1908 och vi har gjort vårt bästa med att tilläggsisolera. Vi använder både luftvärmepump, el-element och eldar. Nu har äntligen detaljplanen gått igenom så nu är det bara att rita klart huset :-)

Kamilenski - :)

Jag vet inte ens vad det går under, felaktig utfästelse eller dolt fel. Mäklaren säger det ena - juristen det andra och jag tycker tvärtemot :)

Socialstyrelsens allmänna råd om temperatur inomhus (SOSFS 2005:15)

Häri framgår att temperaturen i en bostad bör hålla sig inom 20 till 24 grader under normala väderförhållanden. Temperaturer under 18 grader får inte förekomma i annat än undantagsfall, t ex extrema köldknäppar likaledes bör inte temperaturen överstiga 28 grader annat än vid extrema förhållanden, t ex värmeböljor.

=)

Läste också någonstans att golvet inte fick vara kallare än 16 grader.

Bex0 skrev:
Kamilenski - :)

Jag vet inte ens vad det går under, felaktig utfästelse eller dolt fel. Mäklaren säger det ena - juristen det andra och jag tycker tvärtemot :)
Det hade varit intressant att få läsa vad hände.
Kan/vill du?

Kamilenski - Vad som hände? Tjaaa, det finns väl i min egna tråd "vi köpte visst ett sommarhus"
där 95% av er på forumet inte tycker jag har något case men juristen och mäklaren tycker det är solklart :D

Tyresö
Vi har medvetet underdimensionerat våra oljefyllda direktel-element pga att dom bara ska fungera som stödvärme - kaminen (9 KW) med inbyggd fläkt värmer hela huset. Är det 25- på morgonen, då har vi bara +17 inomhus - 1,5 timme senare när kaminen har fått brinna, då har vi +25 grader.

Är vi hemma och eldar i kaminen, då har vi sällan lägre än +25 grader i huset - oavsett om det skulle vara 35- ute - in med mer ved i kaminen bara.

Både min fru och jag tycker att det inte ska vara kylan utomhus som ska göra att man ska behöva ha på sej en långärmad tröja eller raggsockor inomhus.

RoTe
Eftersom jag har två braskaminer som huvudsaklig uppvärmningskälla har jag bara något elelement som backup, sover man eller arbetar när det är -30 ute blir det kallt, var 9 grader inne som värst.

Var lite dåligt med eldandet på Julafton, Så på morgonen juldagen hade vi 15 - 16 grader, Annars är noraltemp ca 19 grader...

Fattar inte att så många hade under 10grader! Hur klarar man av detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.