Hur varm har/hade ni i huset när det var som kallast ute?

• Antal röster
    218
  • Omröstningen stängd .
kamilenski skrev:
Det måste vara katastrof med nyfödd baby!
Han fick ligga mellan oss i vår säng så höll vi värmen, men han verkar vara ett riktigt element för nu när vi har runt 20 grader och han ligger med vanlig pyjamas och täcke över sig blir han helt svettig på ryggen så det kanske är för varmt nu istället.
Jäkla reservdel som vägras att skickas från den firma som jag beställt ifrån, blir snart att beställa från ett annat ställe då jag inte får någon kontakt öht. Antagligen tagit semester utan att skriva något på hemsidan, q(;^;)p

Jag måste väl nästan säga 21-23 men det är ganska motvilligt.... Jag har fina 20 grader med fjärrvärmen hur kallt det än är men när jag eldar i kaminen (Zuzia eko 16 kw ) så vill det gärna bli massa grader mer i många rum... Idag på nyårsafton så var det ju bara -3 grader ute och då blev det 25 i källaren( där kaminen sitter ) och 24 i köket ..... så man borde nog dra ner lite på elementen om man ska elda i kaminen.

18 inne när det blåste som h-lsike skulle jag tro. Då får man stödelda lite i kaminerna.

Utetemperaturen har inte gått under -4 (minus fyra) här i vinter. Kallaste natten vi upplevt här de senaste sex åren kröp det ner till -12. :)

I min förra kåk måste dom ha glömt allt vad vindskydd hette. Det gjorde inte så mycket om det var 25-30 grader kallt, inga problem med att hålla 20-22 grader inomhus. Men jä--ar om det var 10 grader kallt och blåste storm, då var det "yllesockar på" som gällde.

Det där med ny bebis hänger jag med på. Kom hem från BB på lillejul bara för att upptäcka att värmepumpen lagt av. 10,4 grader stod termometern på. Vi lyckades få frun och den lilla att sova på BB en natt extra. Det var en kall natt jag fick tillbringa i ensamhet men fick upp temperaturen över 15 innan de kom hem. Lilltösens första förkylning har inte släppt än, men det härdar säkert...

Ropa skrev:
Det där med ny bebis hänger jag med på. Kom hem från BB på lillejul bara för att upptäcka att värmepumpen lagt av. 10,4 grader stod termometern på. Vi lyckades få frun och den lilla att sova på BB en natt extra. Det var en kall natt jag fick tillbringa i ensamhet men fick upp temperaturen över 15 innan de kom hem. Lilltösens första förkylning har inte släppt än, men det härdar säkert...
Hur är det med värmen nu? Vad var det för nåt med pumpen?

Förra vintern hade jag -30 eller kallare 2 veckor i sträck ute, vilket gav +5 inne på bottenvåningen, +20 på den mindre och mer isolerade ovanvåningen. Det är kallt när man kan sätta sig i kylen för att värma sig.

Nu har jag skaffat nytt värmesystem, och -25 ute ger nu +20 inne, förutom ett rum som går ner till cirka +17, detta då om jag inte kompletterar med de gamla elelementen som sitter kvar i de utsatta rummen. Det var värt 300 kkr.

Troberg skrev:
Förra vintern hade jag -30 eller kallare 2 veckor i sträck ute, vilket gav +5 inne på bottenvåningen, +20 på den mindre och mer isolerade ovanvåningen. Det är kallt när man kan sätta sig i kylen för att värma sig.

Nu har jag skaffat nytt värmesystem, och -25 ute ger nu +20 inne, förutom ett rum som går ner till cirka +17, detta då om jag inte kompletterar med de gamla elelementen som sitter kvar i de utsatta rummen. Det var värt 300 kkr.
Vad har du i huset? Panna i guld? 300 tusen? Eller läser jag fel?

ja, vi har då haft +3 i vårt hus då det var -30. Nu i -20 är det +12 inne.

Hemma är det varmt och gott, men här på jobbet ligger det på +15...

håller ca 20 grader, förutom när pelletsbrännarn pajade för ett par veckor sen, då var det 10grader inne i 3-4 dagar, att elda med enbart ved i den gamla kombipannan var ingen höjdare...

Har inte varit mer än -25, men normaltempen mellan -10 till- 20
Inne +21, hatar kyla *burr*
Klarar mig gott på en eldning per dygn.
Är jäv__t nöjd med mitt nya system, men mest av priset, 35k inkusive allt -eget arbete.

ca 21 grader här med, men får nog sänka, gick 2500kw fjärrvärme i december :) nybygge ca 130 m2

Har vatten buret med kombipanna, elkasetten går. LLVP inne som funkar sådär nu.
Håller runt 17grader inne då ett element i elkasetten har pajat så den går på underhållsvärme.

Kör med ett mindre elelement (nytt, modernt) i köket på 2-3 läget samt gasol kamin.

Ska laga elkasetten och sen tänkte jag faktiskt testa att fortsätta köra på underhållsvärme i systemet och se hur länge en gasoltub räcker. Just nu kör jag på en tub med en "slatt" i. Det är rätt snålt måste jag säga, och det är varmt och gott på hela nerevåningen.
Värmer dessutom upp hela planet snabbt.

Ska beställa en LVVP nästa veckan med det är lite lång vänte tid på att få den och innan den är installerad.
Ska för skojs skull gå ut och kolla mätarställningen imorgon fm och sen igen på ons fm för att se vad jag gör åt/dygn just nu.

kamilenski skrev:
Hur är det med värmen nu? Vad var det för nåt med pumpen?
Jodå, nu är vi uppe i 19-20 grader som vi tycker är lagom. Varför pumpen la av vette gudarna. Den tyckte väl det var jobbigt när det gick under -20. Österrikiskt fabrikat, man borde veta bättre men det var den enda jag hittade som inte hade en ful utedel att försöka gömma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.