1 545 läst ·
54 svar
2k läst
54 svar
Hur värma upp förråd
Vore det inte bättre och billigare att rekomendera ett elektriskt element med bra termostat som alltid kan vara inställt på tex +9°C och gå in då luftvärmepumpen inte räcker till?H Hampusca skrev:
Du skrev: Du behöver en element även med l/l pump, de dagar på året pumpen inte ger tillräckligt med värme får elradiatorn stötta för att komma upp till önskad temp.F fribygg skrev:
Då skrev jag att det inte behövs. Mitt svar är alltså du behöver ej något element för att nå upp i rätt temp.
Sen om det behövs backup ifall något går sönder är alltid bra och det stödjer jag som jag skrev innan. Har själv en byggfläkt på vinden till reserv men skulle aldrig behöva använda den för att värma huset ifall pumpen är igång.
[/QUOTE]
Det finns såvitt jag vet ännu ingen tillverkare av luftvärmepumpar som rekomenderar att använda en l/l pump som enda uppvärmning utan att ha nån annan värmekälla i byggnaden. Finns det trots allt det vore det tacksamt om du länkar till lämplig produkt.H Hampusca skrev:
Troligtvis gäller den igenisnings risken även för en framtida utedel på TS förråd, klokt att först sätta upp ett elelement och sen montera en luftvärmepump för att få billigare uppvärmningTomture61 skrev:
men garaget och dess innehåll (såvida man inte förvarar fryskänsliga vätskor där) tar ju ingen skada även om pumpen stannar helt i flera veckor med minusgrader vilket ju bostaden gör när vatten och avlopp fryser, det är skillnaden.F fribygg skrev:
Man kan ju undra varför det inte behövs extra el-element när man har luft-vatten, men det krävs när man har luft-luft?
Risken/chansen är väl lika stor att pumpen stoppar eller fryser i utedelen oavsett teknik.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 587 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 587 inlägg
Mest ekonomiskt blir att bygga ett kallförråd istället, och förvara det (färg m m) som inte tåla kyla inne i huset. Lite komiskt när det i ena tråden diskuteras hur höga elpriserna är och ifall man kommer ha råd med januariräkningen och i nästa att bygga en ny eluppvärmd byggnad där sannolikt 99% av innehållet kan förvaras i minusgrader.
javisstF fribygg skrev:
iom att 50% mer isolering kostar ca 3600 och man sparar ca 660 kr / år -> avbetalt på ca 6 år
och 100% mer isolering blir då 7200 i kost och man sparar ca 1000kr /år -> avbetalt på ca 8år.
(avrundat uppåt här)
Men detta är då om det är uppvärmt med elelement
Om man stoppar in en LLVP så blir avbetalningstiden ca 3ggr så lång tid för extra isoleringen.
Personligen skulle jag nog välja mellan ta 50% mer isolering och elelement eller en LLVP och inte isolera mer än grund planen. Det är lite beroende på hur mycket man dels vill lägga vid byggtillfället och dels hur högt man prioriterar lägre driftkostnad.
Tack!M MrDizzy skrev:javisst
iom att 50% mer isolering kostar ca 3600 och man sparar ca 660 kr / år -> avbetalt på ca 6 år
och 100% mer isolering blir då 7200 i kost och man sparar ca 1000kr /år -> avbetalt på ca 8år.
(avrundat uppåt här)
Men detta är då om det är uppvärmt med elelement
Om man stoppar in en LLVP så blir avbetalningstiden ca 3ggr så lång tid för extra isoleringen.
Personligen skulle jag nog välja mellan ta 50% mer isolering och elelement eller en LLVP och inte isolera mer än grund planen. Det är lite beroende på hur mycket man dels vill lägga vid byggtillfället och dels hur högt man prioriterar lägre driftkostnad.
Om brist på pengar för stunden är ett problem kan man ju välja isolera de stora ytorna(väggarna) ordentligt nu och vänta med att fullisolera taket om det är rimligt lätt att komma åt att göra det om ett år eller två.
Det finns såvitt jag vet ännu ingen tillverkare av luftvärmepumpar som rekomenderar att använda en l/l pump som enda uppvärmning utan att ha nån annan värmekälla i byggnaden. Finns det trots allt det vore det tacksamt om du länkar till
Det finns såvitt jag vet ännu ingen tillverkare av luftvärmepumpar som rekomenderar att använda en l/l pump som enda uppvärmning utan att ha nån annan värmekälla i byggnaden. Finns det trots allt det vore det tacksamt om du länkar till lämplig produkt.
Fast de var ju inte det jag svarade på från början… du sa att det behövdes elspets för att rätt temp skulle uppnås och jag menar på att det inte behövs!
Det finns såvitt jag vet ännu ingen tillverkare av luftvärmepumpar som rekomenderar att använda en l/l pump som enda uppvärmning utan att ha nån annan värmekälla i byggnaden. Finns det trots allt det vore det tacksamt om du länkar till lämplig produkt.
Fast de var ju inte det jag svarade på från början… du sa att det behövdes elspets för att rätt temp skulle uppnås och jag menar på att det inte behövs!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden