1 558 läst ·
54 svar
2k läst
54 svar
Hur värma upp förråd
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
Jag tänker att det är betydligt enklare att ta kostnaden och arbetet med isoleringen i byggskedet jämfört att senare behöva komplettera för att man isolerade för lite. En luftvärmepump kan man ju vänta nått år med och först kolla vilken förbrukning man får med en enkel elradiaror.N Nissegandhi skrev:
Jobbar borta måndag till fredag och är endast hemma på helgerna. (Ibland lång helg) sätter ner pumpen till 17 grader innan jag åker och höjer upp när jag kommer hem. Efter 3 timmar brukar det va varmt igen. Den heter toshiba haori. Har också en varmvatten beredare på 110 liter har jag för mig som alltid är på.F fribygg skrev:Jag tror dej.Men du har sannolikt spis eller ugn på ibland när du lagar mat som ger ett visst energitillskott, kanske har du även en elektrisk vvb? den tillför nog åtminstone 200W spillvärme per dygn även om du inte använder nått varmvatten
Vistas du dessutom innomhus i ditt hus när du sover/vilar minst 56timmar i veckan och då med din kropp tillför åtminstånde 3000W
Nu vill jag vet vilken l/l pump som garanterat fungerar enligt tillverkaren i TS fall, vet du inte det eller kan ta reda på det är det klädsamt om du pudlar nu på en gång.
Garanterar tillverkaren att den räcker som enda värmekälla?H Hampusca skrev:
Vad dom garanterar vet jag inte men jag har själv haft den som enda värmekälla! Min granne har också en luft luft som enda värme källa i 6 år nu. Så varför inte en sådan i ett garage inte skulle funka fattar jag inte ?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 194 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 194 inlägg
En del sommarstugeägare råkar ibland ut för stopp på LLVP .H Hampusca skrev:
De har generellt låg temp i stugan så utedelen isar igen .
Men en LLVP är ju mer avancerad än ett elelement också .
Så är man rädd om kåken är en backup förnuftig , vatten fryser sönder saker tex.
Köper att det alltid är bra med backup! Finns ingen värme som är felfri! Bergvärmepumpar kan ju stanna med mitt i vintern när man är bortrest! Frågan va ifall en luft luft ensam skulle kunna värma upp 30 kvadrat och mitt svar är ja utan problem!Tomture61 skrev:
Man kan inte ha för låg innetemp då räcker den inte till för avfrostning av utedelen. Har man wifi har man full koll i telefonen och kan reglera tempen.