3 764 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Hur varm ska lödkolven bli (Luxorparts Lödstation Pro 60 W)
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag har en likadan, som aldrig har fungerat. Den smälter inte tennet. Fick du någon ordning på den ?P P-E Hans skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Har en likadan, köpte på Conrads rebrandad till deras eget "Basetech". Varit ute efter extra lödspetsar till den länge, tack för länken till Amazon för de har inga där jag köpte den! Riktigt trevlig lödstation med lagom effekt för elektroniklödning, hyfsat snabb uppvärmning trots blygsamma 48W.D Dilato skrev:
__
PS. Specen i länken stämmer inte, jag ställde in den på 400 grader i helgen och körde ett bra tag på det för att ta bort blyfria lödningar på besvärliga prylar med mycket kylyta och den protesterade inte.
Finns spetsar 4-pack på kjell för 79 spännH Harald Blåtumme skrev:Har en likadan, köpte på Conrads rebrandad till deras eget "Basetech". Varit ute efter extra lödspetsar till den länge, tack för länken till Amazon för de har inga där jag köpte den! Riktigt trevlig lödstation med lagom effekt för elektroniklödning, hyfsat snabb uppvärmning trots blygsamma 48W.
__
PS. Specen i länken stämmer inte, jag ställde in den på 400 grader i helgen och körde ett bra tag på det för att ta bort blyfria lödningar på besvärliga prylar med mycket kylyta och den protesterade inte.
Medlem
· Östergötland
· 657 inlägg
Jag har en likadan, som aldrig har fungerat. Den smälter inte tennet. Fick du någon ordning på den ?P P-E Hans skrev:Har köpt en lödstation och tänkte att "premium-budget" borde täcka mina behov; jag ska löda enkla kablar, inte finelektronik och inte för stort. Luxorparts 60 w på Kjell för 999 kr.
Vid lödning upplever jag inte att den blir så väldigt mycket varmare än min gamla lödpenna, 15 w.
Jag har testat med värmekamera och när jag vridit på max och låtit den stå minst fem min mäter jag upp ca 170 grader. Visst funkar det, men jag hade väntat mig att den skulle leverera mer och det är segt att smälta lödtråden.
Några synpunkter på vad man ska kunna mäta upp för FAKTISK temperatur i spetsen?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
De där 4,8 mm passar inte på min, men dessa 7,1 mm ser ut att vara rätt: https://www.amazon.se/dp/B000V8IESQ?ref=emc_s_m_5_i_atc&th=1D Dilato skrev:
Det står ZD931 på stationen och lödpennan, lödspetsen är som en hylsa och värmeelementet/staven hamnar inuti när det är monterat.
En intressant sak med den lödstationen: fick en del error och pipande stundtals, indikerande att tempsensorn inte känner av temperaturen tillräckligt bra och den stängde av värmeelementet. Hände särskilt vid höga temperaturer 380 - 400 grader. Återstartade sig själv iofs efter en minut eller så med full funktion men irriterande fel. Nu när jag för första gången lossade den medföljande lödspetsen jag använt i många år så förstod jag vad felet kan ha berott på: ett tunt lager koldamm på värmeelementet och inne i hylsan hindrade värmeöverföringen tillräckligt för att ge fel. Efter tvätt med isopropanol så verkar den funka perfekt igen!
Klicka här för att svara