3 st radiatorer en på varje plan i gaveln på huset i mitt hus, 1 1/2 plan plus källare blir inte varma. Jag har en Thermia Diplomat bergvärme och funderar på att montera in en extra cirkulationspump vid en radiator i källaren för att få bättre cirkulation. Det är varvtals reglerad cirkulationspump i den. När jag kör enbart på tillskottsvärme så blir alla radiatorer varma.
Jag tänkte mig att koppla in en cirkulationspump på tilloppet på radioatorn i källaren. Som styrning tänkte jag ha en ELEKTROBOCK RJ402 temperaturdifferensbrytare som får impulser från returledningen in till värmepumpen och från radiotorn i källaren.
Vad tror ni om den lösningen? Kommer den att störa regleringen av värmepumpen?
Jag tänkte mig att koppla in en cirkulationspump på tilloppet på radioatorn i källaren. Som styrning tänkte jag ha en ELEKTROBOCK RJ402 temperaturdifferensbrytare som får impulser från returledningen in till värmepumpen och från radiotorn i källaren.
Vad tror ni om den lösningen? Kommer den att störa regleringen av värmepumpen?
Radiatorer i början av slingan behöver lägre flöde än radiatorer i slutet av slingan.
Anledningen är att det är högre tryckfall på långa rör än korta rör, samt att det är högre tryckfall i klena rör än grova rör.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Förresten, är det enrörssystem eller tvårörssystem?
Övre är enrörssystem, nedre är tvårörssystem.
Anledningen är att det är högre tryckfall på långa rör än korta rör, samt att det är högre tryckfall i klena rör än grova rör.
I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förresten, är det enrörssystem eller tvårörssystem?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Övre är enrörssystem, nedre är tvårörssystem.
Klicka här för att svara