3 st radiatorer en på varje plan i gaveln på huset i mitt hus, 1 1/2 plan plus källare blir inte varma. Jag har en Thermia Diplomat bergvärme och funderar på att montera in en extra cirkulationspump vid en radiator i källaren för att få bättre cirkulation. Det är varvtals reglerad cirkulationspump i den. När jag kör enbart på tillskottsvärme så blir alla radiatorer varma.

Jag tänkte mig att koppla in en cirkulationspump på tilloppet på radioatorn i källaren. Som styrning tänkte jag ha en ELEKTROBOCK RJ402 temperaturdifferensbrytare som får impulser från returledningen in till värmepumpen och från radiotorn i källaren.

Vad tror ni om den lösningen? Kommer den att störa regleringen av värmepumpen?

Låter som att värmesystemet inte är rätt injusterat gällande bl.a. förinställningen/Kv-värdet på varje radiatorventil.
Alltså, radiatorerna i början tar "allt" flöde.

B
Hur är delta T på värmekretsen? Beroende på vilken generation du har styrs pumpen olika, är det delta T styrning kan du provat att minska delta T för att gasa på pumpen.

Radiatorer i början av slingan behöver lägre flöde än radiatorer i slutet av slingan.
Anledningen är att det är högre tryckfall på långa rör än korta rör, samt att det är högre tryckfall i klena rör än grova rör.

I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av värmesystemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Inlägg injustering värmesystem.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förresten, är det enrörssystem eller tvårörssystem?
kakaya-sistema-otopleniya-effektivnee-odnotrubnaya-ili-dvuhtrubnaya.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre är enrörssystem, nedre är tvårörssystem.

B BSOD skrev:
Hur är delta T på värmekretsen? Beroende på vilken generation du har styrs pumpen olika, är det delta T styrning kan du provat att minska delta T för att gasa på pumpen.
Har provat att ändra delta T men blir ingen skillnad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.