Jag går rakt på sak här, men ställ gärna frågor, även om jag är fåordig i min frågeställning.

Jag går i planerna på att göra en utbyggnad.
Utbyggnaden kommer vara ca 80kvm där 20kvm blir ny hall och entré till befintligt hus, och 60kvm garage.
Tanken är att takstolarna för sadeltaket skall vara utformade att jag kan inreda den vind jag får, och kanske även ta 35kvm av vinden och inreda ytterligare än bostad, dock för att slippa hiss och annat krångel så måste det utrymmet klassas som vind.

Sammanfattning från PBL:

"
Att inreda en ny bostad i en befintlig byggnad är en ändring av byggnaden. Det innebär att den nya bostaden ska uppfylla utformningskraven och de tekniska egenskapskraven i PBL, PBF, BBR och EKS. Kraven får dock anpassas och avsteg får göras med hänsyn till ändringens omfattning, byggnadens förutsättningar, kraven på varsamhet och förbudet mot förvanskning. Om den nya bostaden inreds på en vind och är högst 35 m2 får avsteg från kraven på tillgänglighet och användbarhet alltid göras. För små bostäder finns även särskilda bostadsutformningsregler i BBR. Ändringen får inte innebära att den befintliga bostaden bryter mot de krav som gäller för den."

Så min fråga blir nu, vad är nu och föralltid en vind? Jag vill inte ha trubbel sen och att bygglovsnämnden säger: nej tyvärr, det där utrymmet är en våning, eller loft, eller dyl.

Tack på för hand.
Mvh

Jag kan inte den exakta definitionen. Men i princip handlar det om höjden på ytterväggen under snedtaket.

Alltså om ditt tak bryter ytterväggen precis vid taket till våningen under, då är det en vind. Om ytterväggen går upp mer än 70cm (kolla siffran med någon!), s.k "förhöjt väggliv" innan den träffar yttertaket så är det en våning.

Men det handlar också om hur många väggar på våningen/vinden som är lägre än 70cm, kommer inte ihåg formuleringen. men har du ett normalt sadeltak som i princip går ner till ytterväggen vid taket till våningen under så skall det vara en vind. Ser det inte ut så så bör du kanske konsultera någon som kan detaljerna.

Skillnaden vind (biyta)/våning är max 190cm i takhöjd och max 70cm från golv till yttertak i vägglivet. Planet blir då inte våning utan biyta. Med normal isoleringstjocklek i taket ä det svårt att få till innerväggar som är mer än 20cm höga

Är den befintliga byggnaden som byggs ut ett bostadshus så blir det ju inte en ändring av byggnaden att göra om vinden till boyta. Om du däremot bygger ett fristående garage och senare vill göra om vinden i det till bostad så är det en ändring av byggnaden.

Anledningen att jag vill klassa det som vind och inte biyta är just för att vid inredning av en ytterligare bostad på vindsutrymme alltid medger avsteg från handikappanpassning, detta gäller vad jag förstår all handikappanpassningen, trappa, badrum, dörrbredd etc.

Om utrymmet är klassat som bitya eller boyta eller våning så kan det i framtiden bli problem?

Om jag bygger byggnaden med sadeltak/ramverk enligt bild, och gipsar igen. Och håller mig till måtten 190cm. Kan jag sedan om konstruktionen är byggd på rätt sätt ta bort översta "kottlingen" och utgöra mera takhöjd enligt konstens alla regler. Vad jag förstår är inte det ingreppet bygglovspliktigt så länge kottlingarna inte är bärande.

image.jpg

Tanken är att bygga med balk.
Enligt detta:

image.jpg

Men för att få ner takhöjden till då 190cm då sätta dit dem extra kottlingarna.
Utrymmet ovan blir uppskattningsvis 30cm och ej inspekterbart.

Går bygglovsnämnden på den fulingen?

Redigerat:
Jag tror att så länge vägglivet är mindre än 70 cm, så är det OK om takhöjden på höga delen är mer 190cm.

Det här tillämpas ju flitigt vid 1,5 plans hus. Bygglovmässigt så existerar inte 1,5 plan, ett hus har hela plan. Men det vi brukar kalla 1,5 planshus, är ett enplanshus med inredd vind. Den ytan räknas ändå som boyta, i den mån den uppfyller höjdvillkoret.

Är tanken att göra en lägenhet? Får man ha en lägenhet som inte är boyta? Eller är det bara utbyggnad av övervåningen? Det finns mig veterligt inga tillgänglighetskrav på övervåning, det är väl kök, badrum och ett sovrum i entréplanet som gäller.

O
Om du vill göra om ytan till en separat bostad senare, så kommer du inte undan handikappanpassning.

Så reglerna är stenhårda? Man måste ha hiss om man vill hyra ut en lägenhet på annat än entreplan?
Vad menar PBL med att om ytan är mindre än 35kvm så får man göra avsteg på tillgänglighet.

Jag tolkade det som att man då kunde ha en hall med en trappa upp, och sen alla "boytor" på ovanvåningen.

Redigerat:
Jag trodde nog också att det gav möjlighet till mindre tillgänglighet. Men vet inte.

Utöver dte så behöver du klara brandskydd och ventilation, och ev. även energieffektivitet.

O
Det verkar finnas lite konstiga undantag... Så det är inte omöjligt att du kan slippa hiss.... Upptäckte jag när jag läste på....
Jag hade alltså eventuellt fel...

Det är INTE krav på hiss. Hur skulle annars BoKlok mfl kunna byggas?

Jag driver ett projekt med att konvertera vindsutrymme till lägenheter i vår Brf, och enligt våran entreprenör (som får anses vara mycket kunnig inom området) så finns kravet på hiss (alternativt rullstolshiss för trappa) bara på lägenheter >35 kvm.

Det finns även andra regler som man kommer undan med en bostad <=35 kvm; t.ex. kravet på "avskiljbarhet" (dvs utrymmen för sömn, samvaro samt matlagning får vara i samma rum).

Tänk även på att det måste vara minst 1 fönster i detta fallet, och att det får sitta (jag tror) max 120 cm över golv för att kunna vara utrymningsväg vid brand.

190 höjmåttet kommer ifrån ett annat sammanhang egentligen. (BTA beräkning) Dock har vissa kommuner tyvärr annamt detta som en regel för vånings definition på bygglov. Med egenligen är det korrekta 70cm definitionen för förhöjt väggliv. Sen vinkeln på taket och den invändiga höjden ska egentligen ifrån reglerna i detaljplanen.

Är tanken att du själv bor på bottenvåningen i ett normalt hus så är väl klassningen "1-2 familjers hus" och det är väl inget som hindrar att du har både badrum och ett kök till på övervåningen utan hiss dit. Om det sedan är en lägenhet du hyr ut eller rum med kök och bad låter jag vara osagt. Blir väl en helt annan sak om det är kommersiella hyreslägenheter eller en brf. Finns ju massor med generations boenden/ungdoms lägenheter som är utformade så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.