6 532 läst ·
46 svar
7k läst
46 svar
Hur var livet före smartphones?
Ogillar dötid så för det mesta är smartphones kanon.
Fast har även varit iväg på några semesterresor till mindre utvecklade länder, och då tyckte jag det var riktigt skönt att vara helt frånkopplad både jobb, nyheter, allmänt skval.
Var till Sydamerika med 3års mellanrum. Första gången var när användbara smartphone var ett nytt koncept. WiFi existerade knappt, utan man var hänvisade till internetcaféer.
Tre år senare finns det WiFi som lockvara i minsta café och hostel, nästan alla satt med en telefon i näven, uppdaterade med alla nyheter samt med facebook etc.
Tyckte det var lite mer av ett äventyr när man var helt avkopplad med undantag av besök på ett nätcafee en gång i veckan för att tala om för de hemma att man levde. Men jag använder inte heller facebook och har inget behov av att berätta för alla varje gång man varit med om något kul.
(Medveten om att det låter som om jag skulle vilja ha fattiga länder kvar på en lowtec-nivå bara som något pittoreskt semestermål, inte det jag menar).
Men som sagt, har jag några minuters dötid här hemma så är det ytterst sällan mobilen inte åker fram, och det är någon jag verkligen gillar, dvs att man kan utnyttja tiden mer effektivt.
Däremot en vecka eller två på semestern så brukar jag knäppa av helt när vi åker iväg någonstans, att kunna släppa allt helt är rätt så skönt som omväxling.
Fast har även varit iväg på några semesterresor till mindre utvecklade länder, och då tyckte jag det var riktigt skönt att vara helt frånkopplad både jobb, nyheter, allmänt skval.
Var till Sydamerika med 3års mellanrum. Första gången var när användbara smartphone var ett nytt koncept. WiFi existerade knappt, utan man var hänvisade till internetcaféer.
Tre år senare finns det WiFi som lockvara i minsta café och hostel, nästan alla satt med en telefon i näven, uppdaterade med alla nyheter samt med facebook etc.
Tyckte det var lite mer av ett äventyr när man var helt avkopplad med undantag av besök på ett nätcafee en gång i veckan för att tala om för de hemma att man levde. Men jag använder inte heller facebook och har inget behov av att berätta för alla varje gång man varit med om något kul.
(Medveten om att det låter som om jag skulle vilja ha fattiga länder kvar på en lowtec-nivå bara som något pittoreskt semestermål, inte det jag menar).
Men som sagt, har jag några minuters dötid här hemma så är det ytterst sällan mobilen inte åker fram, och det är någon jag verkligen gillar, dvs att man kan utnyttja tiden mer effektivt.
Däremot en vecka eller två på semestern så brukar jag knäppa av helt när vi åker iväg någonstans, att kunna släppa allt helt är rätt så skönt som omväxling.
Tog tillvara dötid gjorde jag redan innan Smartphones kom. Jag hade en Zen Vision: M och på den la jag in avsnitt av TV-serier som jag hade spelat in (kör MythTV sen många år tillbaka). Har väl i princip sett 90% av SG-1 på det viset.
Och många av de andra funktionerna i Smartphone hade jag på andra sätt, en Palm Pilot t.ex. med shoppinglistor och såna grejer (den hade ju inte internetanslutning men alla appar man kör idag behöver ju inte det).
Google körde jag på "knappmobiler" också (t.o.m. via GSM-uppkopppling innan jag skaffade en mobil som klarade GPRS).
Kamera i mobilen har man ju haft rätt länge också.
Och många av de andra funktionerna i Smartphone hade jag på andra sätt, en Palm Pilot t.ex. med shoppinglistor och såna grejer (den hade ju inte internetanslutning men alla appar man kör idag behöver ju inte det).
Google körde jag på "knappmobiler" också (t.o.m. via GSM-uppkopppling innan jag skaffade en mobil som klarade GPRS).
Kamera i mobilen har man ju haft rätt länge också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden