6 532 läst ·
46 svar
7k läst
46 svar
Hur var livet före smartphones?
...om min arbetsgivare talade om för mig vad jag fick och inte fick göra i det avseendet på lunchrasten skulle jag lätta *direkt*. Det är ju ändå vuxna människor vi pratar om. Vill dom stirra i luren istället för att umgås så må väl det vara hänt.
Möjligen innan smartphones, men innan BBS:er och Internet hade jag i alla fall väldigt lite socialt umgänge på grund av att jag var blyg och inte vågar "störa" kompisar eftersom de kanske kunde vara upptagna. Enda gången jag umgicks med folk IRL var när de tog konakt med mig.Emil_K skrev:
Sen när man började ringa BBS:er och senare chatta på internet så blev det ju den här magiska situationen att de man stötte på där var ju såna som också hade tråkigt och alltså inte var upptagna.
Jag känner också väldigt många som har telefonskräck, men som klarar utmärkt att skicka SMS och mail. Så jag tror inte alls att det sociala var bättre förr.
Det är kanske inte arbetsgivaren utan de anställda själva som infört "förbudet"?MathiasS skrev:
LIvet är klart mycket bättre med smartphones, jag kan plötsligt förvandla spilltid till användbar tid. Vilket innebär mindre datortid hemma.
När det gäller dödad kommunikation i hemmet så tycker jag att smartphone är som TV på steroider. TVn finns på en plats, smartphones är överallt. Det behövs en uppryckning här. Kanske en p-plats för smartphones?
När det gäller dödad kommunikation i hemmet så tycker jag att smartphone är som TV på steroider. TVn finns på en plats, smartphones är överallt. Det behövs en uppryckning här. Kanske en p-plats för smartphones?
Lite kul i somras när vi skulle ut på en veckas båttur med polarna , jag hade ansvaret att ta med 12v laddaren men glömde den hemma (undermedvetet?) Ni skulle sett ansiktuttrycken på polarna när de efter några timmars surfande (på mobilerna) frågade efter laddsladden... Vi blev då tvingade att umgås som förr en hel vecka!
Ja jag vet inte om jag tycker det är speciellt mycket bättre. Jag jobbar hälften hemma hälften på kontoret kan man säga. Vissa dagar på kontoret behöver man en stund för sig själv över lunch för att rensa tankarna och det görs utmärkt med gaffeln i ena handen och luren i andra. Varför skulle jag låta någon neka mig den möjligheten.Nerre skrev:
Ja men det är ju knappast ett förbud i den meningen att man får sparken eller böter om man bryter mot det, det är en överenskommelse bland de som lunchar ihop att man skippar telefonen och pratar med varandra istället.
Ja nu är det ju inte arbetsgivaren som införde förbudet utan jag och mina närmsta kollegor för oss själv.MathiasS skrev:
Precis, för att kunna sitta och spekulera hur saker och ting fungerar, samtalen dör ju direkt när nog googlar upp facit.Nerre skrev:
Det som är bättre nu än förr (då jmf jag nu med 1977 typ) är internet, mobilen är ju ba ett av flera sätt att använda nätet.
Facebook och forum ger mej möjlighet att umgås med kompisar med samma hobby oavsett om dom bor i US lr Danmark lr var dom nu bor. Likaså kan man hålla kontakt med folk man träffat på nån träff nånstans i landet. OCH jag kan handla prylar till Jeepen i US lr England lr Tyskland direkt istället för att beställa en katalog och sen ringa på tider som passar deras tidszon och då från en telefon som satt fast i väggen.
Däremot träffade man ju folk irl oftare på den gamla tiden.
Facebook och forum ger mej möjlighet att umgås med kompisar med samma hobby oavsett om dom bor i US lr Danmark lr var dom nu bor. Likaså kan man hålla kontakt med folk man träffat på nån träff nånstans i landet. OCH jag kan handla prylar till Jeepen i US lr England lr Tyskland direkt istället för att beställa en katalog och sen ringa på tider som passar deras tidszon och då från en telefon som satt fast i väggen.
Däremot träffade man ju folk irl oftare på den gamla tiden.
Förr när man surfade på internet var det ju i princip uteslutande persondatorer som användes, PC eller Mac. Då befann man sig vid en maskin som man kan göra oerhört många saker med, både skapa och konsumera media, spara filer, bränna cd-skivor, skriva ut om man har skrivare, katalogisera sina filer efter ett katalogträd hur man vill osv. Det går att byta hårddisk, internminne, grafikkort, processor, moderkort osv mha en skruvmejsel och lite fingerfärdighet. Kort sagt, maskiner som är gjorda för att kunna anpassas exakt efter användarens specifika behov och dessutom gjorda för att kunna användas på vilket sätt användaren än väljer.
I ljuset av detta, när jag provat smartphones och paddor av alla de olika slag så slår det mig hur begränsade dessa prylar är och att de i första hand är designade för att konsumera media och underhållning. Därmed så tycker jag användare styrs till att hellre konsumera än producera/skapa, och det tycker jag är tråkigt med tanke på varje individs enorma kapacitet så länge det finns tillfälle, verktyg, idé och motivation.
Nu skall jag inte dra det för långt men vill gärna dela med mig av denna tanke.
I ljuset av detta, när jag provat smartphones och paddor av alla de olika slag så slår det mig hur begränsade dessa prylar är och att de i första hand är designade för att konsumera media och underhållning. Därmed så tycker jag användare styrs till att hellre konsumera än producera/skapa, och det tycker jag är tråkigt med tanke på varje individs enorma kapacitet så länge det finns tillfälle, verktyg, idé och motivation.
Nu skall jag inte dra det för långt men vill gärna dela med mig av denna tanke.