M
Inte så smart nej. Speciellt inte när gubben med hjärtinfarkt ligger å flämtar och ingen kan ringa 112.

Varför ville man störa mobiltrafiken? Var det kaffe eller mobiltelefoner man inte gillade?

MaxPax skrev:
Förr när man surfade på internet var det ju i princip uteslutande persondatorer som användes, PC eller Mac. Då befann man sig vid en maskin som man kan göra oerhört många saker med, både skapa och konsumera media, spara filer, bränna cd-skivor, skriva ut om man har skrivare, katalogisera sina filer efter ett katalogträd hur man vill osv. Det går att byta hårddisk, internminne, grafikkort, processor, moderkort osv mha en skruvmejsel och lite fingerfärdighet. Kort sagt, maskiner som är gjorda för att kunna anpassas exakt efter användarens specifika behov och dessutom gjorda för att kunna användas på vilket sätt användaren än väljer.

I ljuset av detta, när jag provat smartphones och paddor av alla de olika slag så slår det mig hur begränsade dessa prylar är och att de i första hand är designade för att konsumera media och underhållning. Därmed så tycker jag användare styrs till att hellre konsumera än producera/skapa, och det tycker jag är tråkigt med tanke på varje individs enorma kapacitet så länge det finns tillfälle, verktyg, idé och motivation.

Nu skall jag inte dra det för långt men vill gärna dela med mig av denna tanke.
Fast datorerna finns ju kvar...
Visst mobiler och läsplattor har ju ersatt delar av det man gjorde med en dator, men det ser jag endast som en fördel. Jag sitter hellre i soffan eller ligger i sängen och konsumerar info än framför datorn. Sen producerar jag en del via mobilen, detta inlägg till exempel som inte hade blivit skrivit utan byggahusappen i mobilen. (om det är positivt eller inte får ni avgöra :rolleyes: )
Sen avgör mobiltypen vad som är lämpligt att producera. Jag använder min Note 3 bl.a. till att göra skisser nu när jag mäter upp tomten inför garagebygge, som sedan enkelt skrivs ut för vidare diskussioner med frun. (Ingen dator behöver vara inblandad)

MathiasS skrev:
Varför ville man störa mobiltrafiken? Var det kaffe eller mobiltelefoner man inte gillade?
Tydligen satt det kvar folk på kvällarna och pratade högljutt vilket personerna med störsändaren irriterade sig på. De trodde att folk skulle vara mindre benägna att vara kvar om mobiler inte fungerade.

Jag gillar att ni oavsett åsikt om internet sitter på ett forum och skriver om detta. Själv har jag rast på jobbet och orkar inte lyssna på folk som pratar om sina bilar eller barn. Bättre att läsa lite om hur man isolerar en timmerstuga isåfall. Lunchrasterna och de raster jag är närmare mitt hemfikarum spenderar jag tjattrandes och spelandes kort. Som om det skulle vara så mycket ädlare :)

Livet före smartphones var krångligare men lite, lite skönare.

Låter ju inte helt orimligt. Stod det 20 pers på trottoaren utanför mitt hus varje kväll skulle jag också skaffa störsändare. Och vattenspridare. Och....

...men att störa telefoni kan ju faktiskt få olämpliga konsekvenser som MaxPax påpekade.

pjodden skrev:
Fast datorerna finns ju kvar...
Visst mobiler och läsplattor har ju ersatt delar av det man gjorde med en dator, men det ser jag endast som en fördel. Jag sitter hellre i soffan eller ligger i sängen och konsumerar info än framför datorn.
Hehe, jag kommer osökt att tänka på tjockisarna i Wall-E... :D

• Gilla
torbeno
  • Laddar…
MaxPax skrev:
I ljuset av detta, när jag provat smartphones och paddor av alla de olika slag så slår det mig hur begränsade dessa prylar är och att de i första hand är designade för att konsumera media och underhållning. Därmed så tycker jag användare styrs till att hellre konsumera än producera/skapa, och det tycker jag är tråkigt med tanke på varje individs enorma kapacitet så länge det finns tillfälle, verktyg, idé och motivation.
Jag ser ingen större skillnad idag mellan en laptop och en smartphone om man tittar på uppgraderingsmöjligheter. Desktopdatorer där man byter ut komponenter efter behov finns det inte så enorma behov av idag eftersom hårvara sjunkit så mycket i pris och dessutom har det kommit fiffiga saker som USB (som ersatt serie-, parallell. och game-portar).

De flesta vanliga användare idag har t.ex. en hårddisk som rymmer 10-20 gånger mer än vad de använder. De som behöver en massa extra utrymme är få, och med dagens nätverk är det oftast lika smidigt att lägga datat på en NAS som i datorn själv.

Och jag tycker nog att min Android-mobil går att anpassa mer än min Windows 7-PC. På mobilen kan jag t.ex. ha flera olika tangentbord installerade och växla efter behov, det är inte smidigt att göra på datorn.

Redigerat:
Nerre skrev:
Och jag tycker nog att min Android-mobil går att anpassa mer än min Windows 7-PC. På mobilen kan jag t.ex. ha flera olika tangentbord installerade och växla efter behov, det är inte smidigt att göra på datorn.
Med usb kan du ha 127 tangentbord på skrivbordet. :-)

Ja men de tar en massa plats på skrivbordet:)

Sa ju inte att det inte går, sa att det inte är lika smidigt.

När jag står där uppe på fjället, vid en vacker tjärn, och njuter av fisket inser jag att livet före TV, Smartphones och dylikt var mycket bättre.
Speciellt när jag tittar på ungdomarna som följt med. De tillbringar mer tid till att knäppa selfies och springa omkring och jaga täckning än att njuta av fisket och tystnaden. Deras frustration när jag berättar att vi inte når mobiltäckning förrän sent i kväll är makalös.

Jag fattar heller inte hur mina föräldrar, som förutom heltidsjobben även hade ett deltidsjordbruk att sköta, ändå hade mer tid till att umgås med oss barn och andra bekanta, sticka iväg på fisketurer mm. än vi har nu.

Jag funderar skarpt på att prova två TV/dator-/mobilfria veckor i sommar.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
Nerre skrev:
Sa ju inte att det inte går, sa att det inte är lika smidigt.
Det finns ju olika aspekter på begreppet "smidigt". Ur ergonomisk synvinkel väljer jag ett hederligt gammaldags tangentbord alla dagar i veckan framför de halvt odugliga "virtuella" tangentbord som en platta eller smartphone har. Visst, några få ord i ett SMS funkar väl men redan det här korta inlägget är, enligt min åsikt, alldeles för långt för att jag skull ge mig på att skriva det utan ett riktigt tangentbord.

Det blir konstigt när man pratar om olika saker...

Jag har inte sagt att det är smidigt att skriva på skärmtangentbord, jag har sagt att det är smidigt att växla mellan olika tangentbord. Ska jag ha fem olika tangentbord till min dator blir det trångt på skrivbordet, i mobilen kan jag utan problem ha fem olika tangentbord och det är enkelt att växla mellan dem vid behov. Jämför man med t.ex. en laptop så går det ju inte alls att "byta" tangentbord, jag blir helt vansinning på laptoptangentbord med separat numerisk del till höger, eftersom den del man skriver på blir förskjuten till vänster (man sitter helt snett och skriver om man har laptopen i knät).

Men sen är det ju en enorm skillnad mellan olika skärmtangentbord. I början tyckte jag det var bökigt. Sen hittade jag htc_ime som var mycket smidigare än original. Sen hittade jag SlideIT som var ännu smidigare (för vissa grejer i alla fall). Idag kör jag Swiftkey och skriver för det mesta hela meningar med enbart ordförslag.

Men visst är ett vanligt tangentbord smidigare. Men då ska det vara "fullsize", inte något lobotmerat laptoptangentbord.

Nerre skrev:
Jämför man med t.ex. en laptop så går det ju inte alls att "byta" tangentbord, jag blir helt vansinning på laptoptangentbord med separat numerisk del till höger, eftersom den del man skriver på blir förskjuten till vänster (man sitter helt snett och skriver om man har laptopen i knät).
Jag gillar heller inte laptoptangentbord men lyckligtvis kan man ju ansluta ett riktigt fristående tangentbord om man ska skriva lite längre texter.

Yes, och det kan man göra på en Smartphone också:) Antingen via blåtand eller USB-OTG.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.