ybu skrev:
Måste man inte det om det är i ej offentliga miljöer? Hur som helst tycker jag man ska ha det i vilket fall, med eller utan krav. Olika argument för det har tagits upp i denna tråd.
Minns inte ordagrant vad de står.. men innebörden är att man ej behöver de där de används av "yrkesmän" typ.. i verkstäder osv. Normalt blandar man ju ändå aldrig 3fas maskin och 1fas på samma 3fasgrupp! Enda undantaget är cee/chucko "kombiuttag".

Jag har en tre-fas till badrum. Där har under resans gång funnits olika typer av apparater men just nu en tvättmaskin 2-fas och jord samt ett torkskåp 1-fas (tredje fasen), nolla och jord. Allt kommer från en trefas-grupp diazed. Är detta ok?

R Göran skrev:
Jag har en tre-fas till badrum. Där har under resans gång funnits olika typer av apparater men just nu en tvättmaskin 2-fas och jord samt ett torkskåp 1-fas (tredje fasen), nolla och jord. Allt kommer från en trefas-grupp diazed. Är detta ok?
Ja.

//Patrik

R Göran skrev:
Ja.. du har inte blandat då.. alltså varje fas går bara till en sak. Anledningen varför man inte ska blanda 3fas och 1fas på samma grupp är att om du bryter ena säkringen (där 1fas-lasten är inkopplad) så kan den ändå bli spänningssatt bakvägen genom 3fas apparaten.

Tex vad som inte är helt ovanligt (men helt fel) i hempularvärlden är att koppla uttag för diskmaskin på spismatningen (den är ju nära och enkel att ta från).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.