2 813 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
hur var det nu med 3fas
Sida 1 av 2
Kalla mig gärna senil för så känner jag mig ett par dar i veckan.
Om man t.ex. drar fram en 3fas grupp till en tvättstuga och lämnar en fas i vardera 3 VU, med samma nolla. I dessa ska torkskåp, TT och bänkmaskiner pluggas in (strykjärn, mangel typ i det tredje) Visst kan det inte bli knas då? Allt över samma Jfb såklart.
När måste man dra separata nollor?
Om man t.ex. drar fram en 3fas grupp till en tvättstuga och lämnar en fas i vardera 3 VU, med samma nolla. I dessa ska torkskåp, TT och bänkmaskiner pluggas in (strykjärn, mangel typ i det tredje) Visst kan det inte bli knas då? Allt över samma Jfb såklart.
När måste man dra separata nollor?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
När man har två eller tre olika faser så kan man dela på nollan, men om man skulle t.ex. dra tre stycken faser från L1 så får man inte dela på nollan.
//Patrik
//Patrik
Det är alltid bäst med att lägga dem på tre olika grupper, men om du använder en trepolig säkring är det kanske godkänt att göra som du tänkt.
När nästa person ska göra nåt bakom torkskåpet så slår han/hon av säkringen för torkskåpet. Då kan han/hon få sig en överraskning när nollan fortfarande är strömförande. Och om det är en person av värde kommer du då kanske ångra att du varit lat
När nästa person ska göra nåt bakom torkskåpet så slår han/hon av säkringen för torkskåpet. Då kan han/hon få sig en överraskning när nollan fortfarande är strömförande. Och om det är en person av värde kommer du då kanske ångra att du varit lat
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Trefasfördelning är väldigt vanligt där det finns många lysrörsarmaturer, t.ex. offentlig lokal, stort garage m.m.cheetah1 skrev:
Trefasfördelning är godkänt även i bostäder, men inget att rekommendera om man har möjlighet att dra enfasgrupper.
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är väl i vägguttagens vidarekopplingsplintar/klämmor man ej får lägga andra faser i bostäder.
Detta är ju diskuterat väldigt mycket både här och på andra ställen. Är ju lite luddigt exakt vad som gäller regelmässigt.. Men man kan säga att man bör ej trefasfördela någonstans där det finns risk att en lekman kommer åt mer än en fas (i ett uttag tex). I en koplingsdosa däremot tycker jag att det är ok.. "halv-ok" att fördela bakom ett uttag i wago tex. Då ska man döpa den gruppen (alla tre säkringar) till samma grupp nr. Och helst ha en trepolig säkring.
Detta för att minimera följande scenario: En lekman ska byta ett uttag, han pluggar in en lampa i uttaget för att se när strömmen är borta, skruvar ur säkringar tills lampan slocknar, skruvar loss uttaget och får sen ström då han får kontakt med en annan fas som sitter på en X plint på uttaget.
Detta för att minimera följande scenario: En lekman ska byta ett uttag, han pluggar in en lampa i uttaget för att se när strömmen är borta, skruvar ur säkringar tills lampan slocknar, skruvar loss uttaget och får sen ström då han får kontakt med en annan fas som sitter på en X plint på uttaget.
Ja just det så var det ja, det var den biten jag lurade mest över.Patrik_Hed skrev:
Jag hade dessvärre ingen 3polig men har såklart döpt alla 3 till samma grupp, har i dosorna använt wago och skrivit 3FAS i dosans botten och t.o.m märkt med fastejp OCH lagt in en handskriven lapp med "obs 3 säkringar i dosan"
Tack ska ni ha.
Danne031 skrev:Ja just det så var det ja, det var den biten jag lurade mest över.
Jag hade dessvärre ingen 3polig men har såklart döpt alla 3 till samma grupp, har i dosorna använt wago och skrivit 3FAS i dosans botten och t.o.m märkt med fastejp OCH lagt in en handskriven lapp med "obs 3 säkringar i dosan"Det känns tillräckligt.
Tack ska ni ha.
Stoppade du papper i vägguttaget?
Är det tillåtet att dra en trefasgrupp EKRK 5G1,5 och sedan grena av faserna eftersom, t. ex. på ett våningsplan?Patrik_Hed skrev:
Krävs det en trepolig brytare utöver JFB? Isåfall blir det ju lite mörkt om säkringen löser, vilket den ju inte ska göra allt för ofta i.a.f.
Eller ska man dra tre EKRK 3G1,5 parallellt och sedan grena av?
Första alternativet är ju enklast/snyggast när det gäller utanpåliggande
Ja, det är priset man får betala.-PC- skrev:
Tja det är ju bättre.-PC- skrev:
Sant, så det är en prioriteringsfråga.-PC- skrev:
Dra en 5g1,5 till våningen. Sätt en dosa. Dra en 3ledare från dosan till varje rum (eller hur du nu vill fördela). Elvärme är ganska vanligt att man 3fasfördelar dock.-PC- skrev:Är det tillåtet att dra en trefasgrupp EKRK 5G1,5 och sedan grena av faserna eftersom, t. ex. på ett våningsplan?
Krävs det en trepolig brytare utöver JFB? Isåfall blir det ju lite mörkt om säkringen löser, vilket den ju inte ska göra allt för ofta i.a.f.
Eller ska man dra tre EKRK 3G1,5 parallellt och sedan grena av?
Första alternativet är ju enklast/snyggast när det gäller utanpåliggande![]()
Är det som ybu skriver att man måste ha en trepolig brytare?
Egentligen är det ju inget stort problem, den ska ju inte lösa om allt är som det ska
Det är ingen elvärme, vill bara få möjlighet att belasta fasena tämligen lika.
Egentligen är det ju inget stort problem, den ska ju inte lösa om allt är som det ska
Det är ingen elvärme, vill bara få möjlighet att belasta fasena tämligen lika.
Man måste inte ha 3polig brytare om man trefasfördelar enfaslaster. Det är om du blandar flerfasiga laster och enfasiga på samma 3fasgrupp.. Då måste du ha 3polig dvärgbrytare (hemma hos privatpersoner)-PC- skrev: