53 475 läst ·
298 svar
53k läst
298 svar
Hur upplyser man på ett vänligt sätt?
Så om de söker och får bygglov att bygga precis intill tomtgränsen, och därmed förhåller sig till reglerade gränser är det ok för dig? Det var inte riktigt så jag uppfattade dina tidigare texter, men jag kan förstås ha tolkat fel och i så fall ber jag om ursäkt.Cancerman_777 skrev:
Exakt! Äntligen någon som ser BÅDA parters vinkel.
Jag vet inte vad detaljplanen säger, men självklart skall de bygga om de vill, men hålla sig inom de gränser som är reglerade. Då har jag noll problem med vad eller hur de bygger. I couldn't care less, men håll det inom de reglerade gränserna som vetter mot mig och mitt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej. Jag vill att alla som jag interagerar med skall göra som jag; FÖLJA REGLERNA.T tanaris skrev:Du vill styra och ställa över en del av grannens tomt, resten är bara ursäkter från din sida.
Den här tråden har fått mig att överväga att tänka om, kanske borde man inte tillfråga grannen först utan bestämma vad man vill ha på SIN tomt och sedan gå direkt till att söka bygglov. Då förhåller man sig 100% till lagar och föreskrifter, och slipper ta hänsyn till åsikter. Skulle min granne då göra något som hämnd, tja, det är förstås barnsligt och fånigt, men så länge det är inom reglerna så är det ok för mig.
Absolut kan du/de göra det. Dock kommer du troligen att bli besviken. Hade det inte bara varit lättare att följa reglerna?
Jag anser att ditt agerande är barnsligt, egocentrisk och buffligt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Absolut är det ok. Dock kommer jag att plantera insynsskydd om placeringen medför insyn. Det gör den såklart på tomtgränsen.T tanaris skrev:
Jag, jag, jag och Mitt, mitt, mitt...
Jag tror att många regler tillkommit just för att en viss typ av människor inte kan resonera och samsas som vuxna människor. Med sunt förnuft kunde lagboken varit en tiondel så tjock.
Hade det varit min granne hade jag dels förekommit, typ råkat ha vägarna förbi och frågat "Jaså, drivhus på gång! Var ska det placeras?". Sen om svaret blivit det som antas, så finns det ju ett läge att ta upp diskussionen och komma med sin synpunkt/rätt i stil med "Jamen jag vill nog inte ha insyn. Kan ni inte flytta in det en bit på er tomt? Det finns nån regel om 4,5 meter, men för min del räcker det med att ni drar in det 1,5 meter och planterar en häck så det inte bli insyn."
Sen, om intresset finns, kan man erbjuda sig att hjälpa till med planteringen av häcken och ta en öl samtidigt. Inte för att man måste vara vän med sina grannar, utan för att man har mycket att vinna på att inte vara ovän med sina grannar. Plus att det är kul att gräva, fysisk aktivitet kan släppa uppbyggda aggressioner och rensa huvudet på uppbyggd frustration.
Jag tror att många regler tillkommit just för att en viss typ av människor inte kan resonera och samsas som vuxna människor. Med sunt förnuft kunde lagboken varit en tiondel så tjock.
Hade det varit min granne hade jag dels förekommit, typ råkat ha vägarna förbi och frågat "Jaså, drivhus på gång! Var ska det placeras?". Sen om svaret blivit det som antas, så finns det ju ett läge att ta upp diskussionen och komma med sin synpunkt/rätt i stil med "Jamen jag vill nog inte ha insyn. Kan ni inte flytta in det en bit på er tomt? Det finns nån regel om 4,5 meter, men för min del räcker det med att ni drar in det 1,5 meter och planterar en häck så det inte bli insyn."
Sen, om intresset finns, kan man erbjuda sig att hjälpa till med planteringen av häcken och ta en öl samtidigt. Inte för att man måste vara vän med sina grannar, utan för att man har mycket att vinna på att inte vara ovän med sina grannar. Plus att det är kul att gräva, fysisk aktivitet kan släppa uppbyggda aggressioner och rensa huvudet på uppbyggd frustration.
Det enda jag gör i så fall ÄR att följa reglerna. Man får inte sätta upp en friggebod inom 4,5 meter från tomtgräns utan bygglov om man inte har grannens medgivande. Man får sätta upp en friggebod inom 4,5 meter från tomtgräns om man söker och får bygglov. Poängen med att slippa söka bygglov om man kommer överrens med grannen är att förenkla, inte att förhindra.Cancerman_777 skrev:
Tro mig, jag är minst lika mån som du om att man ska följa reglerna. Och jag gillar också dödsmetall, om än på mer normala lyssningsnivåer. Men jag är starkt emot att grannar ska bestämma över mina prylar.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Efter samtal med kommunen har jag nu mer info; de MÅSTE ha mitt medgivande för att placera närmare än 4,5 meter. Punkt. Så regeln är klar som korvspad.T tanaris skrev:Det enda jag gör i så fall ÄR att följa reglerna. Man får inte sätta upp en friggebod inom 4,5 meter från tomtgräns utan bygglov om man inte har grannens medgivande. Man får sätta upp en friggebod inom 4,5 meter från tomtgräns om man söker och får bygglov. Poängen med att slippa söka bygglov om man kommer överrens med grannen är att förenkla, inte att förhindra.
Tro mig, jag är minst lika mån som du om att man ska följa reglerna. Och jag gillar också dödsmetall, om än på mer normala lyssningsnivåer. Men jag är starkt emot att grannar ska bestämma över mina prylar.
Ja, det är solklart. För den bygglovsbefriade åtgärden. Om dom däremot söker bygglov så kan dom, oavsett vad du tycker, få lov att bygga närmare. Jag tror nog ändå det där löser sig om du bara pratar med din granne.
Om de gör det enligt attefallsreglerna ja. Inte om de söker bygglov.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, och så egocentriska ser jag dem som tvunget skall krångla när det finns avgränsning om än de är dispositiva. Go with the flow istället så behöver man in blanda in andra, krångla, böka, stå i skuld till, osv.Maveric77 skrev:
Jag, jag, jag och Mitt, mitt, mitt...
Vad det gäller det övriga så är det inte för mig. Jag har nog med mina hus och tomter för att göra gratisarbete åt andra. Nykterist är jag också.
”Nej. Jag vill att alla som jag interagerar med skall göra som jag; FÖLJA REGLERNA.”Cancerman_777 skrev:
Reglerna säger ofta att en frigga eller attefallare inte får placeras närmare än 4,5 m från gräns UTAN medgivande från grannen. Det innebär att man MÅSTE prata med grannen om man vill placera bygget närmare tomtgräns.
Det bästa är självfallet om man ALLTID pratar med grannen innan en byggnation. Sen behöver man inte alltid tycka lika. Men genom att prata med sin granne så har man visat respekt. Och vem vet. Man kanske kan hitta en placering närmare tomtgräns än 4,5 m som båda är nöjda med.
Men vad säger egentligen detaljplanen i detta fall? Är det 4,5 m som gäller?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, det kommer att lösa sig. Det är inte alls säkert då det inte är detaljplaner område. Bygglovshandläggaren var absolut inte säker på att det skulle släppas igenom.C crillux skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är inte detaljplaner område, så de måste ha mitt medgivande. Det lät som att det var så även vid bygglov för samma åtgärd.Krille-72 skrev:
”Nej. Jag vill att alla som jag interagerar med skall göra som jag; FÖLJA REGLERNA.”
Reglerna säger ofta att en frigga eller attefallare inte får placeras närmare än 4,5 m från gräns UTAN medgivande från grannen. Det innebär att man MÅSTE prata med grannen om man vill placera bygget närmare tomtgräns.
Det bästa är självfallet om man ALLTID pratar med grannen innan en byggnation. Sen behöver man inte alltid tycka lika. Men genom att prata med sin granne så har man visat respekt. Och vem vet. Man kanske kan hitta en placering närmare tomtgräns än 4,5 m som båda är nöjda med.
Men vad säger egentligen detaljplanen i detta fall? Är det 4,5 m som gäller?
Nejdå, de får gärna bygga vad de vill för mig inom det godkända området, men precis som mitt veto gäller en bit in på deras tomt, så glker såklart deras veto en bit in på min tomt. De bitarna är 4,5 meter här.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Onödigt personangrepp. Infantilt och löjligt.Maveric77 skrev:
Då får du vänta länge. Däremot kanske du ganska snabbt ser en tråd som ondgör sig över att en granne planterat skuggade växtlighet framför en uteplats, om det skulle gå dithän.
Det måste vara ytterst ovanligt att en kommun beviljar bygglov för något som strider mot detaljplanen. Står det 4,5 m och man inte har grannens medgivande så skulle jag betrakta det som kört. skulle någon kommun bevilja ett bygglov som strider mot detaljplanen så lär man ha väldigt stor chans vid överklagan.C crillux skrev:
Skulle möjligen vara någon byggnad för att placera tex. En permobil där man inte hittar någon annan placering som fungerar rent praktiskt.