53 472 läst ·
298 svar
53k läst
298 svar
Hur upplyser man på ett vänligt sätt?
”Tillbyggnader och komplementbyggnader utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelseCancerman_777 skrev:
Det är inte detaljplaner område, så de måste ha mitt medgivande. Det lät som att det var så även vid bygglov för samma åtgärd.
Nejdå, de får gärna bygga vad de vill för mig inom det godkända området, men precis som mitt veto gäller en bit in på deras tomt, så glker såklart deras veto en bit in på min tomt. De bitarna är 4,5 meter här.
Om din fastighet ligger utanför detaljplan och sammanhållen bebyggelse behöver du i vissa fall inte bygglov om du ska göra mindre tillbyggnader av bostadshus och komplementbyggnader. Det beror på var din fastighet ligger. Du får också bygga helt fristående komplementbyggnader i omedelbar närhet av bostadshuset, men de får inte dominera över det ursprungliga huset. Murar och plank i omedelbar närhet av bostadshuset kräver inte heller bygglov.
Om du bygger närmare gränsen än 4,5 meter måste berörda grannar medge det. Medgivandet bör vara skriftligt. Byggnadsnämnden kan svara på om du får göra tillbyggnader, komplementbyggnader, murar och plank utan bygglov på din fastighet och i så fall hur stora de får vara.”
Varför fantiserade du ihop en detaljplan med en 4,5m gräns?
Det finns ju verkligen två sidor när det kommer till hur man ställer sig till 4,5m till tomtgräns.
Det är ju inte svart och vitt och jag tycker man bör vara öppen för en dialog med sina grannar när det gäller sådant.
Din fråga är : ”Hur upplyser man på ett vänligt sätt”?
Av det så tolkar nog de flesta att du vill ha en bra relation med dina grannar, eller iallafall en som är någorlunda lugn och neutral. Å andra sidan så vill du helt hålla dig till det som gäller kring 4,5 m utan att (som jag tolkar det) lyssna på eventuella förslag.
Det kommer kanske inte leda till det du hade trivts bäst med.
Ifall ni t.ex. kommer överens om en lösning som gör att sidan på växthuset är täckt på den sidan som vetter mot dig och att de flyttar växthuset en bit som passar dig bättre så slipper du själv plantera eller bygga något som hindrar insyn ifall ett bygglov skulle gå igenom.
Jag förespråkar alltså inte att du ska lägga dig platt inför allt och godkänna allt, utan att först förklara att utan mitt medgivande så kan ni tyvärr inte bygga upp ett växthus här. Jag är en privat person och vill inte ha det så nära inpå. Lyssna sedan på deras argument och förslag , ifall du fortfarande känner att det inte fungerar så kan du fortsatt säga att du inte vill ha det.
Men jag tycker att det är respektfullt att lyssna och det kan i slutändan ge dig mer vinning framgent.
Det är ju inte svart och vitt och jag tycker man bör vara öppen för en dialog med sina grannar när det gäller sådant.
Av det så tolkar nog de flesta att du vill ha en bra relation med dina grannar, eller iallafall en som är någorlunda lugn och neutral. Å andra sidan så vill du helt hålla dig till det som gäller kring 4,5 m utan att (som jag tolkar det) lyssna på eventuella förslag.
Ifall ni t.ex. kommer överens om en lösning som gör att sidan på växthuset är täckt på den sidan som vetter mot dig och att de flyttar växthuset en bit som passar dig bättre så slipper du själv plantera eller bygga något som hindrar insyn ifall ett bygglov skulle gå igenom.
Jag förespråkar alltså inte att du ska lägga dig platt inför allt och godkänna allt, utan att först förklara att utan mitt medgivande så kan ni tyvärr inte bygga upp ett växthus här. Jag är en privat person och vill inte ha det så nära inpå. Lyssna sedan på deras argument och förslag , ifall du fortfarande känner att det inte fungerar så kan du fortsatt säga att du inte vill ha det.
Men jag tycker att det är respektfullt att lyssna och det kan i slutändan ge dig mer vinning framgent.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ett nyanserat och bra svar. Det jag är rädd för, har erfarenhet av, och faktiskt vet kommer att hända förr eller senare är att det där avtalade med att täcka sidan av växthuset kommer att glömmas bort, ignoreras eller helt enkelt skitas i efter ett tag eller med nya grannar, och då sitter man där igen med svartepetter. Men visst, om de kommer med förslag om rejält vite om det missas, att det skrivs in som servitut, tar kostnaderna för detta, osv så kan det absolut funka, men då försvinner vitsen för dem med att placera växthuset på gränsen; de vill högst troligt placera det där för kvällssolen i första hand och för att få en lättklippt (helt rektangulär) gräsmatta.D DaDolly skrev:Det finns ju verkligen två sidor när det kommer till hur man ställer sig till 4,5m till tomtgräns.
”Nejdå, de får gärna bygga vad de vill för mig inom det godkända området, men precis som mitt veto gäller en bit in på deras tomt, så glker såklart deras veto en bit in på min tomt. De bitarna är 4,5 meter här”Cancerman_777 skrev:
Det är inte detaljplaner område, så de måste ha mitt medgivande. Det lät som att det var så även vid bygglov för samma åtgärd.
Nejdå, de får gärna bygga vad de vill för mig inom det godkända området, men precis som mitt veto gäller en bit in på deras tomt, så glker såklart deras veto en bit in på min tomt. De bitarna är 4,5 meter här.
Jag får känslan av att du är lite låst. Då gäller självfallet 4,5 m. Man skulle kunna säga att den regeln finns för att folk ska kunna bygga på sin egna tomter när grannen är låst
Skulle det behövas granne medgivande till allt skulle inte mycket byggas i Sverige.
Jag kan tycka att det är precis lika viktigt att försöka komma överens även om bygget hamnar på 5,5m eller 0,5m från tomtgräns. Likaså om man väljer att placera en studsmatta för ungarna 0,5m från tomtgräns.
Så mitt budskap till dig är. Lås dig inte vid just 4,5 m även fast du har all rätt i världen att göra det. Ta ett snack med grannen och förklara din synvinkel på det hela och försök att gemensamt komma fram till en bra lösning som båda känner sig nöjda med.
Mitt förslag är att de ritar upp det skalenligt på en tomtkarta och sedan skissar upp det med den täckande väggen samt formulerar hur det ska byggas . Detta undertecknas och skickas sedan in .Cancerman_777 skrev:
Ett nyanserat och bra svar. Det jag är rädd för, har erfarenhet av, och faktiskt vet kommer att hända förr eller senare är att det där avtalade med att täcka sidan av växthuset kommer att glömmas bort, ignoreras eller helt enkelt skitas i efter ett tag eller med nya grannar, och då sitter man där igen med svartepetter. Men visst, om de kommer med förslag om rejält vite om det missas, att det skrivs in som servitut, tar kostnaderna för detta, osv så kan det absolut funka, men då försvinner vitsen för dem med att placera växthuset på gränsen; de vill högst troligt placera det där för kvällssolen i första hand och för att få en lättklippt (helt rektangulär) gräsmatta.
Precis som du säger så kommer de förmodligen inte orka med den processen men då har du i slutändan varit en god granne som har mött dem i deras fråga.
Men inget byggs förrän dokumenten signerats .
Nej, inte menat som personangrepp, utan mer som ett konstaterande att alla lösningar som inte stämmer med din egen ska förkastas. Du får dricka vatten eller cola, öl eller whisky.Cancerman_777 skrev:
Tråden är mer och mer en bekräftelse på att du ville ha allas medhåll, men blir frustrerad när olika människor tycker olika.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Absolut är det så när det är saker som påverkar mig. Jag garanterar att du är precis likadan. Vad de gör på sin tomt innanför de reglerade kvadratmetrarna spelar mig ingen som helst roll. Där får de lösa det precis som de vill, men när det påverkar någon annan så är det den andre som måste ha slutordet. Det finns sätt att lösa det på utan att blanda in andra, så gör det då.Maveric77 skrev:
Nej, inte menat som personangrepp, utan mer som ett konstaterande att alla lösningar som inte stämmer med din egen ska förkastas. Du får dricka vatten eller cola, öl eller whisky.
Tråden är mer och mer en bekräftelse på att du ville ha allas medhåll, men blir frustrerad när olika människor tycker olika.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är absolut en väg att gå. Krångligare, bökigare och jobbigare för dem, men absolut. Det är ett bra förslag.D DaDolly skrev:Mitt förslag är att de ritar upp det skalenligt på en tomtkarta och sedan skissar upp det med den täckande väggen samt formulerar hur det ska byggas . Detta undertecknas och skickas sedan in .
Precis som du säger så kommer de förmodligen inte orka med den processen men då har du i slutändan varit en god granne som har mött dem i deras fråga.
Men inget byggs förrän dokumenten signerats .
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Maveric77 skrev:
Nej, inte menat som personangrepp, utan mer som ett konstaterande att alla lösningar som inte stämmer med din egen ska förkastas. Du får dricka vatten eller cola, öl eller whisky.
Då tycker jag att du skall läsa tråden en gång till och försöka göra det objektivt. Jag lovordar flera förslag på hur man skall ta upp det, och det är exakt det jag efterfrågar; hur tar man upp det då det (bevisligen) är ett känsligt område för vissa att inte kunna göra precis som de vill och tänkt sig. Jag uppfattar som tidigare sagt att mina grannar är bra, men man vet aldrig när sådant här kommer upp till tals.Maveric77 skrev:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Skulle jag fått råda helt så vill jag inte att de bygger alls, men så är inte livet eller fallet. Så jo, jag är låst att skydda min tillvaro från insyn. Hade gränsen var 0,1 mm så hade jag argumenterat för det. Jag gör inget väsen av mig, och jag vill inte ha väsen in från andra. Håller sig andra till reglerna (som jag själv gör) så funkar allt hur bra som helst.Krille-72 skrev:
”Nejdå, de får gärna bygga vad de vill för mig inom det godkända området, men precis som mitt veto gäller en bit in på deras tomt, så glker såklart deras veto en bit in på min tomt. De bitarna är 4,5 meter här”
Jag får känslan av att du är lite låst. Då gäller självfallet 4,5 m. Man skulle kunna säga att den regeln finns för att folk ska kunna bygga på sin egna tomter när grannen är låst.
Skulle det behövas granne medgivande till allt skulle inte mycket byggas i Sverige.
Jag kan tycka att det är precis lika viktigt att försöka komma överens även om bygget hamnar på 5,5m eller 0,5m från tomtgräns. Likaså om man väljer att placera en studsmatta för ungarna 0,5m från tomtgräns.
Så mitt budskap till dig är. Lås dig inte vid just 4,5 m även fast du har all rätt i världen att göra det. Ta ett snack med grannen och förklara din synvinkel på det hela och försök att gemensamt komma fram till en bra lösning som båda känner sig nöjda med.
Då är det väl bara avvakta grannens drag. Det är väl han som ska komma till dig och prata ifall han vill bygga något som kräver grannens medgivande. Och är du inte i förhandlingsläge så får du vänligt men bestämt förklara att du inte vill ge något medgivande.Cancerman_777 skrev:
Skulle jag fått råda helt så vill jag inte att de bygger alls, men så är inte livet eller fallet. Så jo, jag är låst att skydda min tillvaro från insyn. Hade gränsen var 0,1 mm så hade jag argumenterat för det. Jag gör inget väsen av mig, och jag vill inte ha väsen in från andra. Håller sig andra till reglerna (som jag själv gör) så funkar allt hur bra som helst.
Om du sedan vill förklara varför vet du bäst själv.
Om du ser att han bara börjar bygga så kan du ju vara snäll och upplysa grannen om vilka regler som gäller innan han kommit för långt med växthuset.
Jag måste ha missat något här. Det var väl utanför detaljplanerat område? Där jag bor, utanför detaljplanerat område men i sammanhållen bebyggelse så gäller att attefallaren/friggan får byggas utan lov. Ska den placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter så krävs grannens medgivande för att åtgärden ska vara bygglovsbefriad.Krille-72 skrev:
Det måste vara ytterst ovanligt att en kommun beviljar bygglov för något som strider mot detaljplanen. Står det 4,5 m och man inte har grannens medgivande så skulle jag betrakta det som kört. skulle någon kommun bevilja ett bygglov som strider mot detaljplanen så lär man ha väldigt stor chans vid överklagan.
Skulle möjligen vara någon byggnad för att placera tex. En permobil där man inte hittar någon annan placering som fungerar rent praktiskt.