Krille-72 Krille-72 skrev:
Då är det väl bara avvakta grannens drag. Det är väl han som ska komma till dig och prata ifall han vill bygga något som kräver grannens medgivande. Och är du inte i förhandlingsläge så får du vänligt men bestämt förklara att du inte vill ge något medgivande.
Om du sedan vill förklara varför vet du bäst själv.

Om du ser att han bara börjar bygga så kan du ju vara snäll och upplysa grannen om vilka regler som gäller innan han kommit för långt med växthuset.
Ja, jag tror inte de känner till reglerna, så de kommer att börja bygga när de känner för det och tro att allt är ok.

Ja, det är så jag måste göra, tror jag.

C crillux skrev:
Jag måste ha missat något här. Det var väl utanför detaljplanerat område? Där jag bor, utanför detaljplanerat område men i sammanhållen bebyggelse så gäller att attefallaren/friggan får byggas utan lov. Ska den placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter så krävs grannens medgivande för att åtgärden ska vara bygglovsbefriad.
Exakt så. Men har du inte grannens medgivande och vill placera byggnaden närmare än 4,5 m så kan du alltid söka bygglov. Men dina chanser ser jag som minimala.

Exakt så. Men har du inte grannens medgivande och vill placera byggnaden närmare än 4,5 m så kan du alltid söka bygglov. Men dina chanser ser jag som minimala.
Det beror på omständigheterna. Vi har haft ett liknande fall i området. En granne ville bygga 1 meter från tomtgräns. Gränsgrannen sa emot och byggaren sökte bygglov. Trots invändningar gick bygglovet igenom, mest baserat på att avståndet till huvudbyggnaden (hos den klagande grannen) ändå var så stort.

C crillux skrev:
Jag måste ha missat något här. Det var väl utanför detaljplanerat område? Där jag bor, utanför detaljplanerat område men i sammanhållen bebyggelse så gäller att attefallaren/friggan får byggas utan lov. Ska den placeras närmare tomtgräns än 4,5 meter så krävs grannens medgivande för att åtgärden ska vara bygglovsbefriad.
Jag lyssnar på samtalet nu;

Om det är 15 kvm eller mindre så måste de ha grannens medgivande om det skall stå närmare än 4,5 meter. Säger grannen nej, så kan de ansöka om bygglov och har ganska stora chanser att vinna där.
Om det är 16 kvm eller större (attefallshus) så kräver kommunen grannens medgivande för att bevilja bygglovet. Får de inte det så blir det avslag på bygglovet.

• Gilla
lasloboy
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag lyssnar på samtalet nu;

Om det är 15 kvm eller mindre så måste de ha grannens medgivande om det skall stå närmare än 4,5 meter. Säger grannen nej, så kan de ansöka om bygglov och har ganska stora chanser att vinna där.
Om det är 16 kvm eller större (attefallshus) så kräver kommunen grannens medgivande för att bevilja bygglovet. Får de inte det så blir det avslag på bygglovet.
Varför skulle kommunen göra skillnad på en frigga och en attefallare? Dom borde rimligen göra samma bedömning

Varför skulle kommunen göra skillnad på en frigga och en attefallare? Dom borde rimligen göra samma bedömning
Det får du ta med dem.

• Gilla
Incoog
  • Laddar…
Det jag kan tänka mig är att du kan bygga ett åtta meter långt hus längs gränsen som är tre meter högt annars. Det kan nog upplevas som ganska påträngande misstänker jag.

C crillux skrev:
Det beror på omständigheterna. Vi har haft ett liknande fall i området. En granne ville bygga 1 meter från tomtgräns. Gränsgrannen sa emot och byggaren sökte bygglov. Trots invändningar gick bygglovet igenom, mest baserat på att avståndet till huvudbyggnaden (hos den klagande grannen) ändå var så stort.
Om grannen skulle överklaga tror jag hen har stora chanser att vinna.

Vid något lämpligt tillfälle innan de börjat bygga ihop.
-Hej granne, tänkte bara kolla om ni vet att det är 4,5 meter från gränsen som gäller enligt reglerna?
Sen kan de då svara:
1. Oj, det hade vi ingen aning om. Vi bygger så klart enligt det.
2. Oj, det hade vi ingen aning om. Är det ok med dig om vi bygger närmare?
3. Ja, det vet vi men inget vi bryr oss om. Vi kommer bygga vid gränsen ändå.

1. Problemet löst.

2. Beror lite på hur det ser ut nu
2.1 Är det öppet rakt in nu?
2.2 Ska de ta bort plank/häck för att få in solen i växthuset?

2.1 Jag vill helst inte ha något som är närmare än 4,5 meter från gränsen. Om vi ska sälja så kanske en potentiell köpare kan se det som en nackdel eftersom det egentligen är mot reglerna. Sen kan det ju bli kasst om jag ska göra något i närheten av gränsen. Då kanske det förstör er sol, så blir bättre för er om ni sätter det längre från gränsen.
2.2. Jag vill helst ha insynsskyddat runt min tomt. Så tar ni bort häck/plank, så kommer jag ju behöva sätta upp eget. så då blir det ju inte så bra att ha det vid gränsen.

3. Det var ju trist. Då kommer jag plantera Bambu precis vid min gräns.

• Gilla
boyscout och 1 till
  • Laddar…
@
Hej!

Hur upplyser man en granne som tänkt bygga tex en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 meter att det inte är ok? Grannen har inte ett ont ben i sig och relationen är bra (så vitt jag vet), så utgå från att man vill ha det fortsatt så. Hur skall man på ett vänligt sätt tala om att dens plan inte kommer att accepteras?
... Tja...... Det är väl bara att säga det på ett vänligt sätt (precis som du skriver).

Ett annat "svenskt sätt" är väl att lämna en lapp i brevlådan :crysmile: .... Men det rekommenderar jag inte...

Skrev ett långt inlägg, men sammanfattar det med detta:

om grannen ska ”följa lagen” så gäller väl det åt bägge håll. Öronbedövande hårdrock är att betrakta som en ljudförorening och är inte lagligt om det stör grannarna i mer än korta perioder (om jag inte missminner mig). Så om du inte kan kompromissa så ska du inte be grannarna om att göra det heller.

jag är en snäll person och förstagångshusägare. Men jag kan också vara rätt fyrkantig. Och enligt mig är respekt nånting som går åt bägge håll. Varför är det tvunget att vara 4.5 meter? Kompromissa och säg 2 om de slår upp passande insynsskydd över hela gränsen. Du vinner, dom vinner.

• Gilla
Maveric77
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Skrev ett långt inlägg, men sammanfattar det med detta:

om grannen ska ”följa lagen” så gäller väl det åt bägge håll. Öronbedövande hårdrock är att betrakta som en ljudförorening och är inte lagligt om det stör grannarna i mer än korta perioder (om jag inte missminner mig). Så om du inte kan kompromissa så ska du inte be grannarna om att göra det heller.

jag är en snäll person och förstagångshusägare. Men jag kan också vara rätt fyrkantig. Och enligt mig är respekt nånting som går åt bägge håll. Varför är det tvunget att vara 4.5 meter? Kompromissa och säg 2 om de slår upp passande insynsskydd över hela gränsen. Du vinner, dom vinner.
Du missförstod troligen det inlägget. Det jag skrev där var att jag förstod att alla inte tycker som jag, och att man måste hålla sig inom de av samhället uppställda avgränsningar a oavsett vad det gäller.

Efter samtal med kommunen, sambo och ytterligare mer konsekvenstänk så är det absolut nej till närmare än vad lagen/reglerna säger. Tänk såhär; vad händer om dessa bra grannar säljer och flyttar och det kommer riktiga skåp till nya grannar. Vad händer om jag säljer och de som byggt på gränsen är kvar men deras nya grannar är stolpskott? Nej, att kompromissa är djävulens påfund för att göra alla missnöjda.

• Gilla
Incoog
  • Laddar…
Om grannen skulle överklaga tror jag hen har stora chanser att vinna.
Fullt möjligt. Jag vet inte om överklagande pågår eller om dom släppte det.

S
Hej!

Hur upplyser man en granne som tänkt bygga tex en friggebod närmare tomtgränsen än 4,5 meter att det inte är ok? Grannen har inte ett ont ben i sig och relationen är bra (så vitt jag vet), så utgå från att man vill ha det fortsatt så. Hur skall man på ett vänligt sätt tala om att dens plan inte kommer att accepteras?
Du ska givetvis be grannen hålla sig till reglerna. Om du inte vill ha hans skjul vid gränsen så får han acceptera det. Det är inget att bli grinig över. Be grannen vänligen att hålla sig till gängse regler om 4,5 meter från tomtgräns. Jag häller med dig att det är ett jäkla dribblande ibland där regler ska rundas för egen vinning. Stå på dig och lycka till med protesten.

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Du ska givetvis be grannen hålla sig till reglerna. Om du inte vill ha hans skjul vid gränsen så får han acceptera det. Det är inget att bli grinig över. Be grannen vänligen att hålla sig till gängse regler om 4,5 meter från tomtgräns. Jag häller med dig att det är ett jäkla dribblande ibland där regler ska rundas för egen vinning. Stå på dig och lycka till med protesten.
Tack! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.