53 478 läst ·
298 svar
53k läst
298 svar
Hur upplyser man på ett vänligt sätt?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag har mindre koll på marken på baksidan av mitt växhus nu än när det inte fanns ett växthus. Då har jag ändå klarglas, är det varianten med kanalplast så ser man inget bakom växthuset.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Så är det, och det har blivit ”inne” med den typen av ”fika-växthus” nu, titta i alla dessa inrednings/trädgårdsprogram som TV spottar ut.Cancerman_777 skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Det är visst irrelevant eftersom det inte har ett skapades dugg med placeringen av byggnationen att göra. Jag bryr mig inte om de så spraymålar insidan svart. Jag vill ändå inte ha växthuset på tomtgränsen. Insynen är grundargumentet, och jag har presenterat andra faktorer också. Så jo, det är OT. Läs startinlägget igen.C crillux skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 353 inlägg
Ja, men här kommer han inte att få grannens medgivande. Och det är samma om du söker bygglov.Nötegårdsgubben skrev:
Håller med dig om att det är viktigt och vänligt att säga det så snart som möjligt till grannen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Nej, det är inte samma. Ryms boden inom detaljplanen (vilket är tveksamt) så är 4,5 metersregeln helt ointressant vid en bygglovsprövning.Marlen Eskilsson skrev:
Friggebodar (och attefallshus) bygger på undantag från bygglovslagstiftningen och bedöms på ett helt annat sätt om motsvarande byggnader istället går igenom en bygglovsprocess – i en sådan har grannen inte ett absolut veto på det sätt som finns i de förenklade processerna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Jag tror inte att du kan få bättre råd än du redan fått av @yonna. Håll dig kort och sakligt, veckla inte in dig i subjektiva förklaringar där grannen kan tycka olika.Cancerman_777 skrev:
Sen kan grannen reagera olika beroende på personlighet, precis som vi här har gjort, men det finns väldigt lite du kan göra för att påverka det utan att kompromissa.
Håller helt med. Det är en personlighetsfråga och människor är knepiga att hantera genom ordval och retorik.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att du kan få bättre råd än du redan fått av @yonna. Håll dig kort och sakligt, veckla inte in dig i subjektiva förklaringar där grannen kan tycka olika.
Sen kan grannen reagera olika beroende på personlighet, precis som vi här har gjort, men det finns väldigt lite du kan göra för att påverka det utan att kompromissa.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag är benägen att instämma i den analysen.Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte att du kan få bättre råd än du redan fått av @yonna. Håll dig kort och sakligt, veckla inte in dig i subjektiva förklaringar där grannen kan tycka olika.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Ja, men det är ändå "på lannet". Jag har endast en granne, så att säga.M MetteKson skrev:TS, bor du i detaljplanelagt område? Har du isf koll på vad den säger om komplementbyggnader och avstånd till fastighetsgräns? Har grannen nyttjat sin byggrätt eller finns det area kvar för ett växthus? Med andra ord, vad är risken/chansen att grannen ska få ett bygglov beviljat med placering 1-2 m från fastighetsgräns (om hen väljer den vägen om du inte är öppen för en diskussion)?
Det är gamla fastigheter (min äldst), så det finns komplement på tomten men jag bedömer det som att det finns utrymme för mer/fler. Hade jag suttit som bygglovshandläggare så hade det blivit nej till att placera byggnaden närmare tomtgräns, men så är jag ju som jag är.
Nej, illviljan kommer nog från något annat håll.Cancerman_777 skrev:
Vill du göra rätt så prata med dem, upplys dem om att de måste fråga dig först och att du kommer säga nej. Huruvida du ska upplysa dem om att de kan söka bygglov istället eller om de får komma på det själva beror väl lite på vilken relation du vill ha till dem i framtiden.
Vi är lite i samma situation som din granne, vi vill bygga nära tomtgräns. Givetvis tänker vi fråga först, och har ägnat en hel del tid åt att försöka kompromissa så att det blir både något vi vill ha och något som vi tror att grannarna lätt kan gå med på. Vi är även öppna för diskussion, men säger de blankt nej kommer vi söka bygglov, men då blir det mindre kompromiss och mer som vi vill ha det. Inte för att hämnas, men för att grannen inte har visat sig kompromissvillig och för att vi faktiskt äger tomten ända fram till tomtgränsen.
Du beter dig som att du har rätt att bestämma vad grannen gör på sin tomt. Det har du inte.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Eftersom du börjar så fredligt och konstruktivt gör jag detsamma; är du inte läskunnig eller kan du inte hantera att hålla dig inom ämnet? Läs inlägg 45.T tanaris skrev:Nej, illviljan kommer nog från något annat håll.
Vill du göra rätt så prata med dem, upplys dem om att de måste fråga dig först och att du kommer säga nej. Huruvida du ska upplysa dem om att de kan söka bygglov istället eller om de får komma på det själva beror väl lite på vilken relation du vill ha till dem i framtiden.
Vi är lite i samma situation som din granne, vi vill bygga nära tomtgräns. Givetvis tänker vi fråga först, och har ägnat en hel del tid åt att försöka kompromissa så att det blir både något vi vill ha och något som vi tror att grannarna lätt kan gå med på. Vi är även öppna för diskussion, men säger de nej kommer vi söka bygglov, men då blir det mindre kompromiss om mer som vi vill ha det. Inte för att hämnas, men för att grannen inte har visat sig kompromissvillig och för att vi faktiskt äger tomten ända fram till tomtgränsen.
Du beter dig som att du har rätt att bestämma vad grannen gör på sin tomt. Det har du inte.
Jaha! Så du menar att jag skall lösa mina grannars juridiska spörsmål rörande deras byggnation? Och om jag inte gör det så skall jag räkna med att relationen blir frostig. Wow.
Japp, och er granne (och jag) gör som vi vill på våra tomter, vilket alltså högst troligt kommer att inverka på er plan och önskan. Varför skall er granne och jag ta hänsyn till era önskemål, men ni inte ta hänsyn till våra? Er granne kan kompromissa och börja med att föreslå 9 meter från tomtgränsen, och sedan snackar ni och så kan ni mötas halvvägs på 4,5 meter så slipper ni bygglov, du känner att er granne varit tillmötesgående och allting är frid och fröjd. Du kan ju också fråga dig varför grannen inte har rätt att bli frostig när ni ansöker om bygglov bara för att ni kan.
Absolut inte. Jag vill skydda min fastighet från insyn till att börja med. Det kommer jag att göra, och bästa sättet för såväl min granne som för mig är att de håller sig 4,5 meter från tomtgränsen. Då får de alla vinster de söker och inga förluster. Vi placering i tomtgräns så kommer de inte att vinna det de vill, och jag tvingas vidta insynsskyddad åtgärder.