22 177 läst ·
43 svar
22k läst
43 svar
Hur upplever ni 2,4 i rumshöjd? Move Home.
Har ett hus med 2,7 i takhöjd. (5 i vardagsrummet med öppet till nock) När man varit med om den rymden känns "standard" faktiskt rätt gammalt och instängt.G Gylleneknorren skrev:
Så jag skulle tänka på vad ni har nu. För det är det som kommer färga hur ni upplever 2,4
Tycker också det beror mycket på vad det är för innertak och om det är kombinerat med olika höjder i olika delar av huset.
Har tidigare bott i nybyggda hus med genomsnittlig takhöjd på 2,5-2,7 med typiska släta vita tak. Nu bor jag i ett äldre renoverat och tillbyggt hus med massor av olika takhöjd 2,2-4,5 där nästan alla rum har olika tak (gamla trätak, med/utan träbjälkar, upp till nock, slätt vitt mm) och jag trivs fantastiskt mycket bättre i det huset även i rummen med låg takhöjd
Har tidigare bott i nybyggda hus med genomsnittlig takhöjd på 2,5-2,7 med typiska släta vita tak. Nu bor jag i ett äldre renoverat och tillbyggt hus med massor av olika takhöjd 2,2-4,5 där nästan alla rum har olika tak (gamla trätak, med/utan träbjälkar, upp till nock, slätt vitt mm) och jag trivs fantastiskt mycket bättre i det huset även i rummen med låg takhöjd
Skön tråd om takhöjd . Bor själv i ett fd torp som är byggt 1890, men fick en våning till på 30-talet med brutet tak. Samt tillbyggnad i vinkel. Nedre plan genomgående 2,11 i höjd och övre plan 2,04. Men där uppe finns ju möjlighet att höja då vinden är tom. Då med synliga takreglar. Kan ångra ihjäl mig att vi inte la innertaket i badrummet ovanför takbjälkarna då vi gjorde badrummet för nåt år sedan. Golvet blev högre än beräknat så det blev 1,98 i badrummet . Så 2,40 ? Ja tack!
Är 190cm lång och har 2,2m takhöjd i gamla delen av huset, öppnade upp i nock när jag renoverade i nyare delen så upp till 4m där...
Kan säga så här, allt blir normalt när man bott in sig.
Viktigast är att inreda så man får känslan man vill ha i dom olika rummen. Går att skapa känslan av rymnd på så många sätt.
Kan säga så här, allt blir normalt när man bott in sig.
Viktigast är att inreda så man får känslan man vill ha i dom olika rummen. Går att skapa känslan av rymnd på så många sätt.
240 mkt bra. Håller värmen bättre dessutom. Högt i tak är bara kallt och onödigt med utrymme.G Gylleneknorren skrev:
Håller verkligen med! Är uppvuxen i 70-talshus och 240 cm var standard och inget jag tänkte på. Efter att ha bott i äldre lägenheter flyttade jag till en med 240 i takhöjd och det kändes inte alls bra. Nu skulle jag säga att minsta takhöjd jag skulle trivas med är 260, och gärna högre. Den gamla regeln om att anpassa takhöjden efter storleken på rummet är också bra att komma ihåg - ju större rum desto viktigare är det att ha lite högre tak.Appendix skrev:
Jag flyttade från en sekelskifteslägenhet med 320 i takhöjd till boende med 240 i takhöjd. Är 185 lång. Klart det är trevligt med högt i tak men inget som stör mig alls.
Precis så. När jag kommer hem till familjens renoverade och uppfräschade hus känns det ändå "instängt".1 16386 skrev:Håller verkligen med! Är uppvuxen i 70-talshus och 240 cm var standard och inget jag tänkte på. Efter att ha bott i äldre lägenheter flyttade jag till en med 240 i takhöjd och det kändes inte alls bra. Nu skulle jag säga att minsta takhöjd jag skulle trivas med är 260, och gärna högre. Den gamla regeln om att anpassa takhöjden efter storleken på rummet är också bra att komma ihåg - ju större rum desto viktigare är det att ha lite högre tak.
Som du säger så är det kanske inte så viktigt med 2,7 i ett sovrum. Men i sällskapsytor. Definitivt.
Medlem
· Stockholms län
· 65 inlägg
Smaken är uppenbarligen som baken. Vi har ca 2,6 på det plan vi oftast befinner oss (vardagsrum, kök m.m.) och 2,36-2,37 i sovrummen. Jag skulle säga att känns som natt och dag i skillnad mellan dessa höjder. Om jag skulle bygga nytt skulle jag absolut ha 2,6-2,8, inget under. 2,4 känns trångt och instängt, oavsett rummets storlek i övrigt skulle jag säga.
Men det är jag det. Tänkvärt kanske är ändå att vi är ganska många som tycker 2,4 är för litet och många av oss (inklusive jag själv) skulle absolut dra oss för att ens överväga att köpa ett hus med 2,4 i takhöjd överallt. Det hade absolut varit en dealbreaker för mig då jag iaf innbillar mig att det skulle krävas ordentligt med jobb och/eller pengar för att lyfta taket i efterhand...
Men det är jag det. Tänkvärt kanske är ändå att vi är ganska många som tycker 2,4 är för litet och många av oss (inklusive jag själv) skulle absolut dra oss för att ens överväga att köpa ett hus med 2,4 i takhöjd överallt. Det hade absolut varit en dealbreaker för mig då jag iaf innbillar mig att det skulle krävas ordentligt med jobb och/eller pengar för att lyfta taket i efterhand...
Vi bor i ett 80-talshus I två plan som byggdes med miljöfokus. Ca 2,4 m på bv och knappt 2,3 på ov. Har aldrig känt att det är för lågt.
Jag upplever det snarare som att stora, öppna planlösningar med högt i tak blir väldigt stökigt och högljutt med barn. Men det är så klart för att jag är van som vi har det.
När vi renoverade innertaket satte vi in spottar med smart belysning (plejd) i hela huset. Det är guld värt!
Jag upplever det snarare som att stora, öppna planlösningar med högt i tak blir väldigt stökigt och högljutt med barn. Men det är så klart för att jag är van som vi har det.
När vi renoverade innertaket satte vi in spottar med smart belysning (plejd) i hela huset. Det är guld värt!
Själv uppskattar jag vår låga takhöjd, vi har liknande som du.joalju skrev:
Skön tråd om takhöjd . Bor själv i ett fd torp som är byggt 1890, men fick en våning till på 30-talet med brutet tak. Samt tillbyggnad i vinkel. Nedre plan genomgående 2,11 i höjd och övre plan 2,04. Men där uppe finns ju möjlighet att höja då vinden är tom. Då med synliga takreglar. Kan ångra ihjäl mig att vi inte la innertaket i badrummet ovanför takbjälkarna då vi gjorde badrummet för nåt år sedan. Golvet blev högre än beräknat så det blev 1,98 i badrummet . Så 2,40 ? Ja tack!
Går åt mindre energi till att värma upp lägre rum och man behöver aldrig stege eller pall till något
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 302 inlägg
Det blir lätt högljutt när alla är i samma rum, speciellt om det är avskalat med hårda släta väggar.Asa_A skrev:
Vi bor i ett 80-talshus I två plan som byggdes med miljöfokus. Ca 2,4 m på bv och knappt 2,3 på ov. Har aldrig känt att det är för lågt.
G Gylleneknorren skrev:
Jag har 270 i min lägenhet. Hade gärna haft högre om jag fick välja.
Klicka här för att svara