När vi skulle bygga hus tittade jag på samma husmodell som den jag ville bygga (Tranan från Fiskarhedenvillan) och det hade 2.7 m taghöjd på bottenvåningen. Tror motiveringen där var får att få bättre utsikt på övervåningen. Dock tyckte jag det kändes konstigt med så hög takhöjd. Vi byggde Tranan enligt standard med 2.4 m istället.

Karlia
2.70 vilket känns normalt, varken högt eller lågt. På landet ca 1.90, stuga byggd ca 1900. Känns ok där.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Precis! Det är där det kan bli riktigt lyckat om man kombinerar olika takhöjder. T.ex. huset med 2,4 och vissa öppna rum öppet till nock exempelvis. Öppet och luftigt och mysigt krypin
Just det, det tänkte jag inte ens på när jag skrev. Olika takhöjder på det viset kan vara riktigt trevligt :)

G Gylleneknorren skrev:
Hej,
Frågan har varit uppe tidigare i forumet. Ni som byggt med MoveHome, hur upplever ni rumshöjden på 2,4 m? Jag tycker det är ok på övre sovrumsplan, men kanske litet lågt på nedre plan. Men vi är mkt intresserade av ett MoveHome hus, det passar oss perfekt i alla andra avseenden.
Tack för svar!
Nu en kanske liten dum fråga eftersom jag inte läste första inlägget ordentligt: Är det något speciellt med just Move Home, vad det gäller takhöjder?

Jag har mest pratat om den upplevda känslan överlag.

N
Mitt gamla hus hade 2.40 i höjd. Byggde det nya med 2.75 i höjd. Känns mycket luftigare, särskilt i det största rummet.
Har en takfläkt i det största rummet och inga problem med att gå under. Inte möjligt i det gamla huset

Som så mycket annat: Tänker man med plånboken så blir det kroppslängd + 10? cm i takhöjd. Tänker man med hjärtat blir det över 5 meter i takhöjd.
Hur det blir när man tänker med hjärnan vetefan. Någonstans däremellan?

• Gilla
roland53 och 1 till
  • Laddar…
Det blir mindfuck och man slutar med det dåliga av alla alternativ

• Gilla
  • Haha
Zwiggy och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar! Håller med om att det är fint med litet högre höjd i vardagsrum t.ex.. Vi har 2.5 i rumshöjd i vårt nuvarande hus. Det är fint på nedervåningen, men jag hade kunnat tänka mig 2,4 på övervåningen, det blir mer ombonat där.
Det är ju så att alla Move Homehusen har 2,4 i rumshöjd, utom i vissa modeller där man kan välja till ryggåstak i en vinkeldel.. Man kan inte ändra rumshöjden. Men Move Home har stora fina fönster som släpper in bra med ljus.
Vi får se vad det blir. Det är ju ingen livsavgörande fråga egentligen., även om funktion är viktigt. Det är med hus som med människor: man lär sig att älska dem även om de inte är perfekta, eller just därför :)

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Tanken med Movehome är just att det ska vara begränsade alternativ. Vill man ha det extra ska man gå till Trivselhus

Nissens
G Gylleneknorren skrev:
Hej,
Frågan har varit uppe tidigare i forumet. Ni som byggt med MoveHome, hur upplever ni rumshöjden på 2,4 m? Jag tycker det är ok på övre sovrumsplan, men kanske litet lågt på nedre plan. Men vi är mkt intresserade av ett MoveHome hus, det passar oss perfekt i alla andra avseenden.
Tack för svar!
Jag höjde till 2,7m på båda våningarna, och höjde de förhöjda väggliven från 90cm till 120cm på insidan.
Det kostar väldigt lite att höja taket på ritningsstadiet, men gör stor skillnad i rummen! :)

Jag tycker personligen att fönsterhöjden är väldigt viktig. Fönster under 2,3m får jag känslan av att jag inte ser himlen :)
Lite avhuggen känsla om man inte står alldeles intill..
Det är ju lättare att lösa med högre takhöjd då förstås.
jag har ca 2,7 i takhöjd och fönster på 2,4m

Min sambo som är 20cm kortare förstår mig inte riktigt :)

Peter1986 Peter1986 skrev:
Jag tycker personligen att fönsterhöjden är väldigt viktig. Fönster under 2,3m får jag känslan av att jag inte ser himlen :)
Lite avhuggen känsla om man inte står alldeles intill..
Det är ju lättare att lösa med högre takhöjd då förstås.
jag har ca 2,7 i takhöjd och fönster på 2,4m

Min sambo som är 20cm kortare förstår mig inte riktigt :)
Det där känner jag igen alltför väl...

Vi har lågt i tak i köket och av någon anledning är köksfönstret väldigt lågt, det är ett par dm lägre än ögonhöjd för mig så står jag där och tittar ut ser jag mest gräsmatta, lagom kul.

I köket finns även en utstickande del där man skulle kunna ha ett köksbord, där har de istället satt ett ganska kort fönster högt upp så sitter man ned kan man inte se ut...

• Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Vi bor i ett movehome hus och har 2,40 i höjd. Har aldrig reflekterat över rumshöjden. Kommer ihåg när man byggde, då kändes ALLT superviktigt. Tänkte på om det var värt att ha målade lister, spacklat tak m.m.

Nu? Har aldrig ens tittat på innertaket och aldrig ens kikat på listerna. Så viktigt var det tydligen när allt kom till kritan:crysmile:

• Gilla
Sabina Poulsen
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Vi bor i ett movehome hus och har 2,40 i höjd. Har aldrig reflekterat över rumshöjden. Kommer ihåg när man byggde, då kändes ALLT superviktigt. Tänkte på om det var värt att ha målade lister, spacklat tak m.m.

Nu? Har aldrig ens tittat på innertaket och aldrig ens kikat på listerna. Så viktigt var det tydligen när allt kom till kritan:crysmile:
Så är det! :)
Men jag tänkte alltid att om jag är petig och noga så blir det iaf halvbra eftersom jag inte är nån hantverkare :)

Peter1986 Peter1986 skrev:
Så är det! :)
Men jag tänkte alltid att om jag är petig och noga så blir det iaf halvbra eftersom jag inte är nån hantverkare :)
Jag förstår precis, tänkte likadant själv! De enda tillval som vi är riktigt supernöjda med att vi valde är spottar och designtillvalet på köket med utdragslådor - guld värt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.