Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan välja att utföra brandåtgärderna från ett håll. En tumregel som gäller gips från dom stora tillverkarna är att en standardgips 13mm är 15 minutersbrandmotstånd. Brandgips 15mm är 30 minuter.
Så 2 lager brandgips i garaget eller 4 lager standardgips och du är hemma.
Beroende på hur taket ser ut så åker du nog på att gipsa det också, alternativt väggen på vinden och 600 mm på råsponten.
@Matti_75
Hej!
Kapar tråden lite, har en liknande fråga:

Jag vill installera batterier i mitt garage som är sammanbyggt med huset på två sidor. Det är nytt krav från 1 Juni 2025 på att batterilagring över 20 kWh som ska installeras inomhus ska vara placerad i egen brandcell med brandklass El60.

På de flesta ställen jag läst så står det att det räcker med dubbla gipsskivor på båda sidor av väggen. Problemet är att jag inte kan riva/installera gipsskivor på det ena sidan då det är ett nytt kök monterat... Räcker det att jag bara installerar två gipsskivor bara på garage sidan då? Du skrev ovan att man kunde utföra brandåtgärderna från ett håll.

Jag är medveten att det finns andra åtgärder som behöver tas också t.ex. brandtätning av rörgenomföringar osv.

Ja det räcker med åtgärder från 1 håll men det bli då 4st standardgips 13mm eller 2st brandgips 15mm

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Matti_75 Matti_75 skrev:
Ja det räcker med åtgärder från 1 håll men det bli då 4st standardgips 13mm eller 2st brandgips 15mm
Det beror väl också en del på hur den delen av väggen man inte rör är konstruerad.
Gips på¨den sidan? Isolering i väggen? Regelbredd.

Eftersom han vill ha en brandcell för sin batterilagring så räcker det att göra detta från en sida. 2st brandgips klarar 60minuter men dessa måste fullskruvas enligt leverantörens anvisningar i båda lagren i regel

Tack för svar!

Har bifogat en ritning på hur det ser ut. Kan som sagt inte göra något åt insidan av väggen mot köket och tvättstugan.

Räcker det med bara enkel brandgips ovanpå den befintliga enkelgipsen på ytterväggen dvs. de delen som inte är kontakt med resten av huset?

Enkel brandgips ovanpå den befintliga innertak?

Ska byta innerdörren mot Tvättstugan med en som är El60 klassad.

Behöver jag byta garagedörren också?

• Ritning som visar planlösning med kök, tvättstuga, garage, el-central och batterier, markerade dörrar och väggtyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Sätt stenull mellan reglerna i innerväggarna, om det går att göra utan alltför mycket jobb, eller redan är isolering där.
Då klarar du dig garanterat med dubbel brandgips mot insidan av garaget, eller max trippel vanlig gips (behöver inte 4 lag).

Kolla inlägg #4 i denna tråd, jag har bett moderator uppdatera länken till Parocs dokument, och där i slutet av den PDF'n så hittar du additionsmetoden, och med den kan du räkna ut vad du får för brandmotstånd i en sådan här vägg som inte blir som någon typvägg.

ASZ007 ASZ007 skrev:
@Matti_75
Hej!
Kapar tråden lite, har en liknande fråga:

Jag vill installera batterier i mitt garage som är sammanbyggt med huset på två sidor. Det är nytt krav från 1 Juni 2025 på att batterilagring över 20 kWh som ska installeras inomhus ska vara placerad i egen brandcell med brandklass El60.

På de flesta ställen jag läst så står det att det räcker med dubbla gipsskivor på båda sidor av väggen. Problemet är att jag inte kan riva/installera gipsskivor på det ena sidan då det är ett nytt kök monterat... Räcker det att jag bara installerar två gipsskivor bara på garage sidan då? Du skrev ovan att man kunde utföra brandåtgärderna från ett håll.

Jag är medveten att det finns andra åtgärder som behöver tas också t.ex. brandtätning av rörgenomföringar osv.
De nya reglerna har en övergångsperiod på ett år, så det går att tillämpa de gamla reglerna fram tills nästa sommar. Sen finns det ju såklart en anledning till att dessa regler finns, så det är ju inte så dumt att tillämpa dom ändå.

• Gilla
ASZ007
  • Laddar…
C
ASZ007 ASZ007 skrev:
@Matti_75
(...) Problemet är att jag inte kan riva/installera gipsskivor på det ena sidan då det är ett nytt kök monterat... Räcker det att jag bara installerar två gipsskivor bara på garage sidan då? Du skrev ovan att man kunde utföra brandåtgärderna från ett håll.
Väggen är ju klädd med ett lag gips åt bostadssidan och ett lag mot garaget. Dem får du också räkna med när du adderar ihop helheten till EI60. Likaså eventuell stenullsisolering i väggen.
ASZ007 ASZ007 skrev:
Taket är faktiskt viktigast att vara noga med. Det framgår inte om det är yttertak (dvs bostadshuset är byggt i vinkel kring garaget), eller mellanbjälklag (dvs det finns en bostadsvåning över garaget).

I det förra fallet behöver antingen garagetaket hålla EI60, eller de omgivande (högre?) husväggarna, eller så ska summan ev bägges skydd vara minst EI60. Är det något fönster över garagets tak, så är det ändå enklare att lägga hela skyddet i garagetaket, annars får man byta till ett dyrt icke-öppningsbart specialfönster.

I det senare fallet måste självklart mellanbjälklaget hålla brandklassen, men även där får du tillgodoräkna dig det material som redan finns i konstruktionen. Fast i detta fall behöver mellanbjälklaget hålla REI60, dvs inte bara avskilja och värmeisolera, utan inte heller rasa ner på de 60 minuterna. Det brukar visserligen klara sig med de vanligast förekommande dimensionerna och spännvidderna på golvbjälkarna, skruvlimmad golvspånskiva ovanpå, stenull emellan och tre lag gips på undersidan, men har du någon ovanlig bjäklagstyp så är det värt att kolla.

Outside the box. Jag missar kanske något här, men är det något som hindrar att du bygger ett eget EI60-klassat "skåp"/nisch åt batterierna, så du slipper ge dig på hela garaget? Den lösningen dög till och med i avancerad lab-miljö på en teknisk högskola.
Det finns färdiga typgodkända batteriskåp att köpa, men det är nog ändå billigare att bygga i ditt fall. Den brandklassade dörr du annars måste sätta mot tvättstugan sätter du i den platsbyggda nischen i stället, och den kan enkelt vara ventilerad ut genom ytterväggen, vilket ökar säkerheten. Du kan också se till att såga ut en medveten brottanvisning i ytterväggen som gör att ett väggsjok ramlar ut och begränsad skadorna inåt garaget/huset vid eventuell explosion :)

Redigerat:
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
Innerväggarna har isolering, 45x95 reglar och enkelgips. Det finns innertak i garaget med enkelgips, sen glespanel, takstolar, vind, och sedan yttertak.

Om jag sätter ett lager brandskydds gipsskivor, typ denna:

https://www.hornbach.se/p/brandskyddsskiva-norgips-gips-brand-f-15-x-900-x-2500-mm/8645244/

ovanpå de befintliga enkelgipsen på båda tak och väggar, räcker det då? Har läst att ett lager brandgips är samma som två lager standard gips, så det blir typ tre lager gips överallt.

C Chrzan skrev:
Outside the box. Jag missar kanske något här, men är det något som hindrar att du bygger ett eget EI60-klassat "skåp"/nisch åt batterierna, så du slipper ge dig på hela garaget?
Det går säkert men tar mycket plats och begränsar utrymmet i garaget tänker jag. Sen tänker jag ha andra maskiner i garaget också så det är bättre att hela garaget är en brandcell.

C
ASZ007 ASZ007 skrev:
Innerväggarna har isolering, 45x95 reglar och enkelgips. Det finns innertak i garaget med enkelgips, sen glespanel, takstolar, vind, och sedan yttertak.

Om jag sätter ett lager brandskydds gipsskivor, typ denna:

[länk]

ovanpå de befintliga enkelgipsen på båda tak och väggar, räcker det då? Har läst att ett lager brandgips är samma som två lager standard gips, så det blir typ tre lager gips överallt.
Vanliga gipsskivor går också och blir troligen billigare sammanlagt trots flera skikt. Plus att glasfiberskiktet sliter på verktygen och skivorna är lite jobbigare att hålla på med (iaf för mig som inte är proffs).

Men du kan slå i den ypperliga tabell som länkats ovan i tråden, eller kolla i Gyprocs lika ypperliga men mer heltäckande handbok. Här är direktlänk till brandklasser på vindsbjälklag, andra träbjälklag, resp innerväggar med standardreglar ur den handboken.

C
ASZ007 ASZ007 skrev:
Det går säkert men tar mycket plats och begränsar utrymmet i garaget tänker jag. Sen tänker jag ha andra maskiner i garaget också så det är bättre att hela garaget är en brandcell.
Det är väl bara dörrkarmens djup som skiljer nischen från om batterierna ligger på en öppen hylla?
Utgör de andra maskinerna också brand/explosionsrisker, eller ska de tvärtom skyddas från skada om det händer något med baterierna?

C Chrzan skrev:
Vanliga gipsskivor går också och blir troligen billigare sammanlagt trots flera skikt. Plus att glasfiberskiktet sliter på verktygen och skivorna är lite jobbigare att hålla på med (iaf för mig som inte är proffs).

Men du kan slå i den ypperliga tabell som länkats ovan i tråden, eller kolla i Gyprocs lika ypperliga men mer heltäckande handbok. Här är direktlänk till brandklasser på vindsbjälklag, andra träbjälklag, resp innerväggar med standardreglar ur den handboken.
Tack @Chrzan och @Mikael_L för länk till dokumenten!
Står väldigt tydligt hur man ska göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.