Hej,

Jag håller på med en renovering i ett bostadshus som är byggt 2008. Jag har en vägg som är mot trapphuset där jag ser att denna vägg har 3 gipsskivor. Alla eldosor osv har ingen brandtätning på så vis eller att doserna själva upprätthåller någon form av brandklass.

Bakom dessa väggar nör jag sticker in telefonen så ser jag mineralull, stålreglar med ganska bra distans till vad jag tror är någon form av träskiva.

Jag undrar om dessa skivor är mer till ljudisolering än brandklass? Däremot när vi öppnade upp en takdosa i vardagsrummet så låg det även där 3 lager gips men bakom dosan fanns en brandkudde. Är det någon som på rak arm vet vad som är till vad?

• Uttag i vägg med gipsskivor blottar byggstruktur med mineralull och stålregel, diskussion om brandklass och ljudisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gipsskiva med ett hål för en blå elbox, handskrivna anteckningar syns på ytan.
    Skapa konto
  • Mineralull och stålregel inuti en vägg med gipsskivor under renovering, eventuellt för ljudisolering eller brandtätning.
    Skapa konto
EI60 är ganska enkelt att uppnå. Tre gipsskivor på ena sidan av stålreglar uppfyller kraven.

Men väggen verkar även vara gräns för en brandcell? Då är det en hel del andra krav som också måste uppfyllas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.