Håller på att totalrenovera ett hus som ska bli ett mindre hyreshus, och enligt brandskyddsdokumentationen så måste varje lägenhet vara en egen brandcell med klassen EI60 mot angränsande lägenheter.

Hur gör man för att uppfylla EI60 på befintliga väggar och tak?
Huset är byggt med stående plank och har träbjälklag.

4 lager vanlig gips (2+2) eller 2 lager protect F 15 mm brandgips

Det beror också på vad du har för isolering. Har du stenull i väggarna kan det räcka med ett lager brandgips på varje sida om din nuvarande vägg räknas som en spånskiva.
Brandgips är dock dyrt. Jag har gjort EI60 väggar när jag inredde vinden. Där var ett lager vanlig gips så jag satte dit ytterligare två lager vanligt gips och uppnådde då EI60. Har man tre lager gips spelar det ingen roll vad det är för isolering i väggen.
Se denna sida: http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406
Är du tveksam på hur du skall göra så kan du fråga den som gjort brandskyddsdokumentationen.

Mikael_L
Läs denna noga, här hittar du oerhört mycket matnyttigt.

https://www.byggahus.se/forum/attachments/brand_ljud-pdf.923396/

I slutet finns additionsmetoden beskriven, som fungerar upp till vissa IE-klasser om typkonstruktioner inte går att använda.

Glöm inte att det finns även ljudkrav mellan olika lägenheter, som du måste bygga för.
Och att brandceller inte bara utgörs av väggar, utan även hur schakt, ventilationskanaler, genomföringar, fönster och dörrar och sånt fungerar som brandtätning mellan cellerna.
Det är nog en grannlaga uppgift att dimensionera och konstruera för brandceller, tänker du göra allt själv får du förbereda dig på mycket jobb.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
S.C
  • Laddar…
Lyfter tråden lite. Håller på att bygga ett garage ihop med radhuset så en vägg går emot mitt hus. Kravet är IE60 vägg mot huset. Är det då bara väggen eller gäller det taket också så man måste sätta du belgips ända upp till råsponten alternativt dubbelgips i hela taket?

Räcker det med A60 dörr eller måste det vara IE60 dörr ?

Mikael_L
Först och främst så hoppas jag att du inte är sugen på att maximera genvägarna, utan att du faktiskt är intresserad av din och din familjs egen säkerhet.

För annars blir frågan lite typ "Kan jag laga bilbältet med tape, utan att bilprovningen upptäcker det?"

Om din fråga fortfarande önskar ett svar, så får vi fundera vidare lite.

Dörren:
Vad jag förstår så är A60 en alternativ brandklassning som ses som motsvarande IE60.
Kanske borde kollas upp, en del nya lagar inom området trädde ju i kraft för 2 veckor sedan.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Först och främst så hoppas jag att du inte är sugen på att maximera genvägarna, utan att du faktiskt är intresserad av din och din familjs egen säkerhet.

För annars blir frågan lite typ "Kan jag laga bilbältet med tape, utan att bilprovningen upptäcker det?"

Om din fråga fortfarande önskar ett svar, så får vi fundera vidare lite.

Dörren:
Vad jag förstår så är A60 en alternativ brandklassning som ses som motsvarande IE60.
Kanske borde kollas upp, en del nya lagar inom området trädde ju i kraft för 2 veckor sedan.
Klart man vill göra det riktigt

Mikael_L
Fram till 80-90talet någon gång byggde man många radhuslängor där brandcellsgränsen mellan "lägenheterna" bara hade skydd upp till vinden, men inte genom vinden, utan i vinden var det inga alls, eller dåliga, brandskydd mellan (eller ska vi kalla det ovan) brandcellerna.

Detta har uppmärksammats genom att väldigt många radhuslängor har brunnit ner totalt, då branden har spridits med en otrolig hastighet genom kallvindarna.
Så därför måste man idag ha samma brandklass även genom vindsutrymmet, och väldigt många äldre radhus varje år byggs om (dvs får förstärkt brandcellsgräns på vinden).

Så min åsikt är att man alltid ska eftersträva ett utförande där brandskyddet är intakt genom hela huskroppen där det är olika brandceller som möts, men även om det finns andra skäl att ha ett förstärkt brandskydd, även om det inte nödvändigtvis är av lag, ritning eller krav, en riktig brandcell.

Jag kan dock inte peka på någon regel eller lag som visar på att brandcellsgränsen måste gå upp mot yttertaket, och jag orkar inte sätta mig och leta (detta är inte mitt problem helt enkelt).

Jag är dock ganska säker på att man inte behöver gipsa undersidan av råsponten.
Jag har aldrig sett ett sådant utförande, och jag har ändå varit och härjat i rätt många hus.
Som yttertak sitter det ju som regel plåt, tegel, betongpannor eller något liknande som också skapar ett hyggligt brandmotstånd, faktiskt så skapar faktiskt även papptak och shingel ett visst brandmotstånd (då det hejdar brandgaser att gå genom en tid).

Jag tänker också som så att man kan ju göra åtgärder som överstiger det man som minimum krävs, t.ex. så var jag noga med att göra garageväggen mot grannens tomt så att den uppfyllde brandteknisk klass att den skulle kunna vara 2 meter från annan byggnad om den också uppfyllde samma brandtekniska klass (och det var inget svårt, väggens konstruktion var tillräcklig redan som jag tänkt mig den, det var bara fönsterarean jag hade att ta hänsyn till, om jag ville slippa dyra specialfönster).
Detta var inget alls krav på mig, men då garaget var 1 meter från tomtgräns, och den då obebyggda granntomten skulle kunna då kunna välja att även där sätta garaget 1 meter från tomtgräns, utan att jag hade sabbet eller försvårat deras möjligheter till detta.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Fram till 80-90talet någon gång byggde man många radhuslängor där brandcellsgränsen mellan "lägenheterna" bara hade skydd upp till vinden, men inte genom vinden, utan i vinden var det inga alls, eller dåliga, brandskydd mellan (eller ska vi kalla det ovan) brandcellerna.

Detta har uppmärksammats genom att väldigt många radhuslängor har brunnit ner totalt, då branden har spridits med en otrolig hastighet genom kallvindarna.
Så därför måste man idag ha samma brandklass även genom vindsutrymmet, och väldigt många äldre radhus varje år byggs om (dvs får förstärkt brandcellsgräns på vinden).

Så min åsikt är att man alltid ska eftersträva ett utförande där brandskyddet är intakt genom hela huskroppen där det är olika brandceller som möts, men även om det finns andra skäl att ha ett förstärkt brandskydd, även om det inte nödvändigtvis är av lag, ritning eller krav, en riktig brandcell.

Jag kan dock inte peka på någon regel eller lag som visar på att brandcellsgränsen måste gå upp mot yttertaket, och jag orkar inte sätta mig och leta (detta är inte mitt problem helt enkelt).

Jag är dock ganska säker på att man inte behöver gipsa undersidan av råsponten.
Jag har aldrig sett ett sådant utförande, och jag har ändå varit och härjat i rätt många hus.
Som yttertak sitter det ju som regel plåt, tegel, betongpannor eller något liknande som också skapar ett hyggligt brandmotstånd, faktiskt så skapar faktiskt även papptak och shingel ett visst brandmotstånd (då det hejdar brandgaser att gå genom en tid).

Jag tänker också som så att man kan ju göra åtgärder som överstiger det man som minimum krävs, t.ex. så var jag noga med att göra garageväggen mot grannens tomt så att den uppfyllde brandteknisk klass att den skulle kunna vara 2 meter från annan byggnad om den också uppfyllde samma brandtekniska klass (och det var inget svårt, väggens konstruktion var tillräcklig redan som jag tänkt mig den, det var bara fönsterarean jag hade att ta hänsyn till, om jag ville slippa dyra specialfönster).
Detta var inget alls krav på mig, men då garaget var 1 meter från tomtgräns, och den då obebyggda granntomten skulle kunna då kunna välja att även där sätta garaget 1 meter från tomtgräns, utan att jag hade sabbet eller försvårat deras möjligheter till detta.
Tack. Jag köper en EI60 dörr och kör dubbelgips på båda sidorna om väggen. Blir dock svårt halva garaget då det vätter mot badrummet och den väggen vill jag inte riva. kanske köra tre lager gips ?

Mikael_L
Om du fyller väggen med stenullsisolering och sen har dubbelgips på bägge sidor eller enkel brandskyddsgips på bägge sidor så ska det väl uppfylla EI60.

Du kan kanske köra endast dubbelgips, eller enkel brandskyddsgips mot badrummet, det blir ju rätt nära EI60, och det kanske blir det också. Den väggen finns inte som typvägg.
Har du kakel på väggen i badrummet?
Det ökar ju garanterat brandmotståndet tillräckligt.

Men om du har något krav att följa så kanske "någon" inte nöjer sig med avsteg från typkonstruktioner ...

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du fyller väggen med stenullsisolering och sen har dubbelgips på bägge sidor eller enkel brandskyddsgips på bägge sidor så ska det väl uppfylla EI60.

Du kan kanske köra endast dubbelgips, eller enkel brandskyddsgips mot badrummet, det blir ju rätt nära EI60, och det kanske blir det också. Den väggen finns inte som typvägg.
Har du kakel på väggen i badrummet?
Det ökar ju garanterat brandmotståndet tillräckligt.

Men om du har något krav att följa så kanske "någon" inte nöjer sig med avsteg från typkonstruktioner ...
tyvärr är det våtrumsmatta. Kör dubbelgips och stenull där det går att klämma in det. Sen kör jag nån brandskydds tätmassa i genomförningarna

Du kan välja att utföra brandåtgärderna från ett håll. En tumregel som gäller gips från dom stora tillverkarna är att en standardgips 13mm är 15 minutersbrandmotstånd. Brandgips 15mm är 30 minuter.
Så 2 lager brandgips i garaget eller 4 lager standardgips och du är hemma.
Beroende på hur taket ser ut så åker du nog på att gipsa det också, alternativt väggen på vinden och 600 mm på råsponten.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du kan välja att utföra brandåtgärderna från ett håll. En tumregel som gäller gips från dom stora tillverkarna är att en standardgips 13mm är 15 minutersbrandmotstånd. Brandgips 15mm är 30 minuter.
Så 2 lager brandgips i garaget eller 4 lager standardgips och du är hemma.
Beroende på hur taket ser ut så åker du nog på att gipsa det också, alternativt väggen på vinden och 600 mm på råsponten.
Tomt med grus och gräs framför ett gult hus, med byggmaterial och presenningar i förgrunden under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir pulpettak från befintligt hus så då kanske det är lättare att gå upp till råsponten med brandgipsen.

Kommit ifrån detta lite på senare år.
Hur mycket gör det med osb eller plyfa bakom enkel eller dubbelgips?

R Revoman skrev:
[bild]Blir pulpettak från befintligt hus så då kanske det är lättare att gå upp till råsponten med brandgipsen.
Du måste nog tyvärr klä innertaket. Finns en krav på att brand inte får sprida sig från ett lägre liggande tak.
En brandkonsult kan säkert ge dig ett korrekt svar på hur du får utforma detta. Det är ditt och din familjs liv som hänger på detta så snåla inte.

• Gilla
Revoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.