414 läst ·
3 svar
414 läst
3 svar
Vilken temperatur för att undvika vattenskada?
Hej! Jag fick ett larm från vattenfelsbrytarens app om en läcka. Den hade stängt av vattnet, jag kollar överallt och hittar inget fel. Men sedan så...
Vattenpump och bergvärme finns i en intilliggande timmerbyggnad, med kulvertrör nedgrävda till bostadshuset. Anläggningen står i ett uppvärmt och isolerat rum, men ett enda litet oisolerat kopparrör går genom en ouppvärmd del till ett vattenutkast. Och jag hade så klart glömt att stänga ventilen och tömma det röret innan vintern!
Det verkar ha sprungit läck i en koppling, eller en del av ett kopparrör. Hur som helst - mycket vatten. Ett par hundra liter enligt appen har läckt ut. Det var blött på väggarna, lite i taket, och vatten på golvet i timmerhuset. Just det utrymmet är inte uppvärmt, utan mer av ett förrum. Under byggnaden finns en krypgrund.
Är det värt för mig att ställa in en byggfläkt som står och snurrar och får upp utrymmet i temperatur? Vet inte hur varmt jag kan få det, men kanske 15-20 grader om det vill sig väl? Gör det någon skillnad, eller ska jag bara vänta på att det torkar ur och hoppas på det bästa? Vill ogärna ha någon skada, så kan jag göra något för att minimera risken så är det ju bra.
Vattenpump och bergvärme finns i en intilliggande timmerbyggnad, med kulvertrör nedgrävda till bostadshuset. Anläggningen står i ett uppvärmt och isolerat rum, men ett enda litet oisolerat kopparrör går genom en ouppvärmd del till ett vattenutkast. Och jag hade så klart glömt att stänga ventilen och tömma det röret innan vintern!
Det verkar ha sprungit läck i en koppling, eller en del av ett kopparrör. Hur som helst - mycket vatten. Ett par hundra liter enligt appen har läckt ut. Det var blött på väggarna, lite i taket, och vatten på golvet i timmerhuset. Just det utrymmet är inte uppvärmt, utan mer av ett förrum. Under byggnaden finns en krypgrund.
Är det värt för mig att ställa in en byggfläkt som står och snurrar och får upp utrymmet i temperatur? Vet inte hur varmt jag kan få det, men kanske 15-20 grader om det vill sig väl? Gör det någon skillnad, eller ska jag bara vänta på att det torkar ur och hoppas på det bästa? Vill ogärna ha någon skada, så kan jag göra något för att minimera risken så är det ju bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 198 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 198 inlägg
När man låter försäkringsbolag stå för uttorkning så kan de t.ex. kapsla in det blöta området med plast och ställa in särskilda torkfläktar. Det är nog viktigare att fuktig luft blåses iväg än att det bara är varmt.
Tack för svaret!BirgitS skrev:
Jag ställde in en byggfläkt som gjorde att utrymmet kom upp i 14 grader, det var allt. Det verkar torka ut lite av sig självt, undertill är det öppet med ett visst vinddrag så jag håller tummarna för att det ventileras bort av sig själv.
Att värma upp gör knappast någon skillnad i längden eftersom utrymmet normalt inte är uppvärmt. Värmen snabbar visserligen på torkningen.C ConnyN skrev:
Med bra ventilation kommer det torka upp oavsett. Så värmen kan stängas av nu.
Klicka här för att svara