Hej!

Har en altan med tryckimpregnerat virke som efter några år nu fått en del påväxt, det är endast tryckimpregnerat virke - ej behandlat på något annat sätt.
Brukar ha försökt tvätta ren den med typ skurborste, grönsåpa samt även kärcher terrasstvätt-munstycke, men svårt att få det bra trotts allt slit. ;-(
Nu i vår känns det som jag behöver ta ett lite mer "krafttag" för att fräscha upp den.

Det finns ju även typ medel som:

JAPE Grön-fri (som kanske egentligen är mer för tak?),
JAPE Prick-fri
ogräsättika (eller varför inte "vanlig ättika?).

Det är säkert jätte-effektivt, MEN om man nu har intilliggande rabatter med blommor & grönska - riskerar jag då att bli av med "all växtlighet" även i närliggande rabatt? Blomster-rabatt ligger typ alldeles utanför altanen.
Visst, jag kan säkert försöka att "täcka" rabatten så gott det går, men jag antar att när man väl står och spolar / sköljer av med vatten så kommer en del av medlet att hamna i rabatten också.
Så, ifall jag nu under våren ger mig på altanen med något av dessa medel, riskerar jag då att till sommaren stå med döda rabatter..? :-o

Vad annars finns för bra sätt?
Eller är det egentligen ingen större risk att jag tar död även på beväxtlighet i rabatten utanför altanen?

Årlig tvätt med lämpligt högtrycksmunstycke samt kört med riklig linoljesåpa efteråt har hållit mina däck rena. Vissa år, när duvorna skräpat ner extra mycket, (har ramkonstruktion ovanför) har jag gjort detta två gånger. Men man ska inte snåla med linoljesåpan.

Växter tar ingen skada av detta.

Tack.
Tvätt med högtrycksmunstycke anpassad för altan har jag testat andra år, och ja - det funkar väl "ganska ok".
Men nu är det tyvärr ganska mycket grönt på altanvirket ;-(
Årstiderna på västkusten (Torslanda) sätter sina spår...
Så det var mest ifall det fanns något annat knep och ev. något annat medel än "vanlig grönsåpa" som jag använt tidigare för att så bukt med det.
En del verkar ju använda typ "Prick-Fri" som säkert är jättebra, men jag är lite orolig för närliggande rabatter så man inte tar död på beväxtlighet där också ifall vatten från altantvättandet hamnar även i rabatten (vilket nog är svårt att undvika). Men det kanske inte är så stort problem, eller..?

Du blaskare inte på medlet nu då det är kallt och blött utan väntar tills virket är skapligt torrt med förväntat uppehåll. Pensla ytan och så suger vätskan in i trät. Testa med vatten innan för att hur väl det suger in.

Claes Sörmland
Du behöver inte oroa dig för rabatten.

Alla dessa medel (ej ättikan) bygger på positivt laddade tvålämnen (katjoniska tensider). De är rätt giftiga för mikrober och alger vid direkt kontakt i hög dos för de sabbar dessa cellers plasmamembran. Det är så de ger en avdödande effekt på trall och tak.

Men de katjoniska tensiderna binder till alla negativt laddade ytor så de tar sig ingenstans i naturen. Ämnet kladdar m a o fast överallt eftersom det finns gott om negativt laddade ytor överallt i naturen. Det finns bara ett ställe där de är riktigt skadliga och det är i fritt vatten, häll dem inte vattendrag helt enkelt.

Ogräsättikan kan vara döda växter de kommer i direkt kontakt med. Och det verkar inte systemiskt så växterna blir fula men roten tar ej skada och de slår upp ny tillväxt. Det är därför ogräsättika är så värdelöst.

• Gilla
Söne
  • Laddar…
Jag har fått bra resultat med ogräsättika. Det jag fick lära mig var att göra det rätt.
Först ska man välja en riktigt varm solig dag, ju varmare desto bättre
Sen ska man lägga på ättikan med pensel eller roller, och inte spilla ut den över kanterna
Lår altanen torka och sopa av resterna
Fungerade fint för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.