F fribygg skrev:
Om slamfärgen hållt en "evighet" hade man inte behövt måla om..
eh!? läs vad jag skrev en gång till ;) Har aldrig påstått att man målar en gång och aldrig mer??? Det gäller ju alla färger så jag förstår inte riktigt vad du menar?

Slamfärgens fördelar är ju att den är billig, lätt målad och inte behöver skrapas

Oljefärgens fördelar är ju att den skyddar trät, väljer man linoljefärg behöver man inte heller skrapa utan kan stryka på ett nytt lager färg eller halvolja när ytan börjar krita.

• Gilla
useless
  • Laddar…
M Magnus Knutas skrev:
Jag har skött trä som är långt över 100 år målat med slamfärg, och i skick som om det byggdes igår. det beror ju helt på underhåll
Det beror inte helt på underhåll även om ett gott underhåll definitivt hjälper till.

Virkets inneboende kvalitet är det absolut viktigaste, liksom tjocklek.
Sedan är utsatthet för fukt/regn/snö/markskvätt och sol också tungt vägande för livslängden. Det är en inte oväsentlig skillnad mellan norr och söder här i landet, liksom väst och öst. T ex var fiskelägena längs västkusten först i landet att gå över till linoljefärg eftersom slamfärgen inte höll måttet i den miljön.

Vidare är inte slamfärg eller "Falu rödfärg" ett enhetligt begrepp/produkt. Det finns och har funnits många olika produkter/recept, vilket sannolikt också har en viss påverkan på resultatet. Både vad gäller hållbarhet och ev flagning.

Slutligen den mänskliga faktorn som har en avgörande roll för slutresultatet.
Här ingår underhållet. Hur ofta det målas om. Hur noggrant underarbete och målning utförs. Hur tjocka färglager som kladdas på. Huruvida färgen arbetas in i träet eller bara läggs utanpå. När det målas, (framförallt i förhållande till fuktighet i luften och virket de närmsta veckorna före och efter målning).

Det är aldrig endast en faktor som är avgörande för slutresultatet, utan den specifika kombination av olika faktorer som råder vid varje enskilt tillfälle. Det gör det svårt att jämföra då förhållanden/förutsättningarna sällan är desamma.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.