Jag har ett timmerhus från ca 1850, som är målat med röd slamfärg. Fasadbrädorna är spikade med handsmidda spikar så jag antar att brädorna också har en hög ålder. Enligt min bedömning fanns inget akutbehov av ommålning. En anhörig, professionell målare från ett annat land, ville hjälpa till med ommålning av fasaden. Jag är rädd att jag inte gav instruktioner, för att inte visa misstro mot honom.

Det gick åt MYCKET färg och ser mycket tjockt ut. Jag är rädd att färgen antingen kommer att flaga eller att fukt inte kommer att diffundera eller att jag behöver göra nästa ommålning tidigare.
Så,
Hur mycket färg (Falu original) bör det gå åt /kvm?
Vad kan hända om man lägger ett för tjockt lager?

Tack

Düsseldorff
1 liter räcker till typ 3-5 kvm. Ytan ska borstas innan. Måla flödigt men inte så att det rinner, all färg ska fästa. För tjockt färglager flagnar. Man kan späda färgen med vatten (15-20 %) för att säkerställa tunna skikt.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
håller med ovanstående inlägg. Det gäller att verkligen stryka in färgen i träet. Det finns ingen direkt fara med för tjocka lager. Färgen är genomsläpplig för fukt ändå.
Det enda som händer är att det ser lite fult ut och blir rinnigt, och det kommer ev flaga. Vid nästa ommålning får ni vara noga med att riktigt borsta rent fasaden helst med stålborste.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
1 liter räcker till typ 3-5 kvm. Ytan ska borstas innan. Måla flödigt men inte så att det rinner, all färg ska fästa. För tjockt färglager flagnar. Man kan späda färgen med vatten (15-20 %) för att säkerställa tunna skikt.
Hur har ni fått slamfärg att flaga? Jag har målat i mååånga år med olika kulörer slam och inte en enda gång har det flagat?

Hur ofta:
Välj ett ställe på fasaden där kulör skillnad inte spelar super stor roll (det blir alltid lite skillnad i nyans). Pensla på när det är ca 15° ute och kolla hur mycket som "sugs" in . Använd ganska rikligt med färg, minst 2-5mm tjockt, gärna mer så länge det inte rinner. Om du kan måla så 2 gånger och all färg sugs in i träet så ska du fundera på att måla.

Sydsidan kan målas var annat år är min erfarenhet, men var 5e räcker helt säkert. Övriga sidor brukar behövas var 3-10 år beroende på hur klimatet varit.

Sen är det väl skillnad på en ladugård och ett boningshus IMO, det kan såklart vara snyggt med lite rustik. Men att måla över relativt ofta gör ju att det ser snyggt ut och även att träet håller i evighet oavsett trä kvalitet är min erfarenhet. Till skillnad från oljefärg där träet helt enkelt rötnar vid minsta läckage i det täckande lagret.

Det kostar inte många kronor och det är ju kul att måla med, speciellt med den bästa färgen som någonsin uppfunnits!!! :)

M Magnus Knutas skrev:
Till skillnad från oljefärg där träet helt enkelt rötnar vid minsta läckage i det täckande lagret.
Jag använder och rekomenderar (lin)oljefärg till fönster,foder, knutar och andra utsatta byggnadsdetaljer just för att det skyddar trät och låter det andas.
Du @Magnus Knutas måste ha provat fel färg, kanske inte ens en oljefärg utan troligare en "plastfärg" vilken allt för ofta stänger in fukt och skapar röta på trä som målats på alla sidor.

F fribygg skrev:
Jag använder och rekomenderar (lin)oljefärg till fönster,foder, knutar och andra utsatta byggnadsdetaljer just för att det skyddar trät och låter det andas.
Du @Magnus Knutas måste ha provat fel färg, kanske inte ens en oljefärg utan troligare en "plastfärg" vilken allt för ofta stänger in fukt och skapar röta på trä som målats på alla sidor.
Jag gillar inte akryl färger jag testat, säkert plastfärg ja. Slamfärger (med linolja) av olika kulörer andas och håller i evighet ja. 🙌

Jag är bara amatör, men har hållit på med falu rödfärg sen jag lärde mig gå, upplärd av morfar som var bonde i 60+ år

M Magnus Knutas skrev:
Till skillnad från oljefärg där träet helt enkelt rötnar vid minsta läckage i det täckande lagret.
Det du skriver här är helt enkelt fel.

F fribygg skrev:
Det du skriver här är helt enkelt fel.
Då ber jag om ursäkt, det är helt säkert fel om du säger det. 🤝

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Düsseldorff
M Magnus Knutas skrev:
Hur har ni fått slamfärg att flaga? Jag har målat i mååånga år med olika kulörer slam och inte en enda gång har det flagat?
Tyckte att jag var rätt tydlig? Om man målar för tjockt kan det börja flaga. Jag får anta att du målar lagom tunt, vilket ju är toppen.

M Magnus Knutas skrev:
Slamfärger (med linolja) av olika kulörer andas och håller i evighet ja. 🙌
min erfarenhet är att slamfärg inte håller en "evighet"

F fribygg skrev:
min erfarenhet är att slamfärg inte håller en "evighet"
där jar du helt enkelt fel! Jag har skött trä som är långt över 100 år målat med slamfärg, och i skick som om det byggdes igår. det beror ju helt på underhåll

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Tyckte att jag var rätt tydlig? Om man målar för tjockt kan det börja flaga. Jag får anta att du målar lagom tunt, vilket ju är toppen.
jag har bara aldrig varit med om det! Men har du det så är det ju fullt möjligt

M Magnus Knutas skrev:
där jar du helt enkelt fel! Jag har skött trä som är långt över 100 år målat med slamfärg, och i skick som om det byggdes igår. det beror ju helt på underhåll
Om slamfärgen hållt en "evighet" hade man inte behövt måla om..

M Magnus Knutas skrev:
Jag är bara amatör,
Det märks

M Magnus Knutas skrev:
Min fasad är från 1901 och har bara målats med linoljefärg. Borde ha rötnat bort för länge sedan enligt ditt resonemang?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.