Hej!

Planerar att bygga en altan + inglasning och behöver hjälp att reda ut reglerna.

Huset ligger i sutterräng med en befintlig balkong på ena kortsidan. Planen är att bygga en altan längs långsidan som byggs ihop med balkongen i ena änden och avslutas med en inglasning i andra änden. Eftersom marken sluttar är konstruktionen mer än 1,8 m över mark bara på en del av sträckan, ungefär 3,8 m räknat från ytterkanten av ihopbyggnaden. Detaljplanen tillåter max 160 m² byggnadsarea och med alla delar inräknade hamnar vi på runt 172 m².

Mina frågor:
  1. Jag räknar med att ihopbyggnaden och altanen kräver bygglov eftersom de är mer än 1,8 m över mark. Men hur gäller det för inglasningen? Kan den byggas utan bygglov enligt de nya reglerna, eller drar den med sig bygglovsplikt eftersom den sitter på en konstruktion som redan kräver lov?
  2. Vi överstiger detaljplanens 160 m² gräns med ungefär 12 m², så undrar därför om all area måste räknas in. Räknas hus + balkong + ihopbyggnad + altan + inglasning ihop till byggnadsarea? Finns det möjlighet att någon del undantas, till exempel via de nya reglerna om bygglovsbefriade åtgärder. Kan t.ex. den inglasade delen eller annan del undantas med de nya reglerna?
  3. Under den del som är mer än 1,8 m över mark vill jag bygga ett förråd, och resten av altanen kläs in med en kjol så hela ytan under blir inbyggd på ett eller annat sätt. Påverkar det mina förutsättningar på något sätt? Räknas det som ytterligare tillbyggnad t.ex.?

Tacksam för all hjälp!

Edit:
Detaljplan:
- Största byggnadsarea är 160 kvadratmeter per fastighet för huvudbyggnad
- Största byggnadsarea är 40 kvadratmeter per fastighet för komplementbyggnad

• Planritning över altan- och inglasningsprojekt vid ett sutteränghus med balkong och ihopbyggnad, inklusive mått och olika byggen markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mitt förslag är att du behandlar det som tre delar utefter om det är rum eller inte:
  1. Uterummet på 16,5 kvm.
  2. Balkongförlängning med mer än 1,8 m höjd på 12,5 kvm.
  3. Marknära uteplats på 22,4 kvm.
De två första kan du antingen söka bygglov för eller bygga som lovfri tillbyggnad då de tillsammans är under 30 kvm.

Den marknära uteplatsen är bygglovsfri och räknas inte alls om den är en egen enhet.

Så antingen söker du lov för ”byggnadsdelarna” eller så tar du din bygglovsfria pott till dem. Fördelen med bygglov är att du då fått lov för allt som kan klassas som byggnad.

Sen bygger du, inklusive en marknära uteplats emellan de två lovpliktiga delarna när du ändå håller på. Vill du vara riktigt försiktig bygger du sammanbindningen efter att allt det andra är klart, men förbereder för den.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mitt förslag är att du behandlar det som tre delar utefter om det är rum eller inte:
  1. Uterummet på 16,5 kvm.
  2. Balkongförlängning med mer än 1,8 m höjd på 12,5 kvm.
  3. Marknära uteplats på 22,4 kvm.
De två första kan du antingen söka bygglov för eller bygga som lovfri tillbyggnad då de tillsammans är under 30 kvm.

Den marknära uteplatsen är bygglovsfri och räknas inte alls om den är en egen enhet.

Så antingen söker du lov för ”byggnadsdelarna” eller så tar du din bygglovsfria pott till dem. Fördelen med bygglov är att du då fått lov för allt som kan klassas som byggnad.

Sen bygger du, inklusive en marknära uteplats emellan de två lovpliktiga delarna när du ändå håller på. Vill du vara riktigt försiktig bygger du sammanbindningen efter att allt det andra är klart, men förbereder för den.
Så som jag har tolkat reglerna nu är att förlängning av balkong och altanen som överstiger 1.8m är det som skulle kunna kräva bygglov. Uteplatsen/altanen och uterummet tolkar jag enligt de nya reglerna som bygglovsfria.

Men om jag tolkar dig rätt, skulle man kunna hävda att man bygger ett rum och får ett tak man kan använda som altan? Och då räkna in det i den bygglovsfria delen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.