J
Problemet med plasten är att den hindrar konstruktionen från att torka ut. Ni kommer heller inte, utan att helt fördärva hela insidan av huset, lyckas få folien att sluta helt tätt. Fuktig luft smiter genom plasten, kondenserar i väggen och kan sen aldrig torka ut.

Jag har läst undersökningar att det knappt lyckas i nybyggen att få folien tät överallt.

I ett "växelvarmt" hus så kommer det periodvis vara kallare inuti huset än utanpå, då finns en liten risk att fukt kondenserar på insidan av plasten, med samma resultat, fukt som inte kan torka ut.

Att isolera huset med "gullfiber" eller "rockwool" är även det tveksamt tycker jag. Den fungerar inte som resten av husets material som kan buffra fukt.

Tänk noga efter, det kommer INTE se så kul ut med en fasad som sticker ut 90mm från grunden (även om jag antar ni river bort gamla fasaden så det inte bygger 3-5cm till för panel och luftspalt. En decimeter mindre takutsprång och en decimeter utstick av fasaden jämfört med grunden kommer inte se bra ut (förstås är detta en smaksak, men enligt min mening).

Att isolera från insidan "förstör" ju husets insida, golv, foder, väggar, snickerier. Isolering från insidan så rekommenderar man att inte lägga mycket mer än 45mm då man flyttar daggpunkten ut i plankväggen och att plankväggen måste få lite värme för att torka ut. I ett hus med stora kulturvärden så ska man nog överväga att betala lite extra för värmen, samt om fasaden måste bytas, se till att det är helt vindtätt, för det är som sagt den stora komfortboven.

Är huset "fördärvat" från både in och utsida och man ska göra om både och så skulle jag nog välja isolera på insidan, men tunt, och vindtäta från utsidan. Med 2-glas med inre isolerruta och bra isolering på vindsplanet samt tex bergvärme som uppvärmning så tror jag iallafall att det går att både få ett snyggt hus, bra komfort, ganska liten risk för fukt och mögelskador samt dräglig uppvärmningskostnad...

Jag själv har isolerat insidan på mitt kök på norrsidan med 45mm isolina linisolering och deras tillhörande papp. Jag kommer göra lika med de andra rummen på norrsidan då de måste renoveras invändigt. Min bedömning är att det ger tillräcklig komfort och värmeekonomi...

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.