S Stego1 skrev:
Det går att mäta inställd på 60V men det blir får dålig upplösning, inte så exakt som om du mätt med rätt spänningsinställning. Men ett tips om du vill ha en batteritestare för bilbatterier så har Biltema en som är avsedd för just det. Den testar batteriets kapacitet både i vila och under belastning och visar vad som ska göras i varje moment. En multimeter mäter bara spänningen vilket inte säger så mycket. Ett batteri kan hålla avsedd spänning t.ex. 12V men när det belastas så dyker spänningen. Därför är en batteritestare bättre.
En sån här menar du för 379kr?
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...ment/batteritestare/batteritestare-2000035744

Tack på förhand

• Gilla
johanseger
  • Laddar…
Har testat några 75 Ah batterier med en batteritestare och fått fram 100% SoC (12,75 V) men med SoH 50% (300 EN av 600).

Vad innebär det egentligen? Är det bara att jag har hälften av 75 Ah att nyttja?

• En skrynklig batteritestrapport visar 100% laddning (SoC) och 50% hälsa (SoH) på batteriet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja jag tror att du bara har halva kapaciteten kvar

plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja jag tror att du bara har halva kapaciteten kvar
Så i praktiken noll eftersom jag inte kan använda mer än 50% av kapaciteten eller 50% av ”utrymmet”?

tttomten tttomten skrev:
Så i praktiken noll eftersom jag inte kan använda mer än 50% av kapaciteten eller 50% av ”utrymmet”?
Vad är det för testare du använt? Jag skulle säga att en pryl som du kopplar på polerna av batteriet ett ögonblick och sedan får ut värden på laddstatus och batterihälsa skall betraktas med skepsis. Det finns ju ett par sätt att se på det hela. Detta med max 50% urladdning är för att öka livslängden på batteriet. Det är 50% av kvarvarande kapacitet som avses. Men om batteriet är så slut att man bara har 50% kvar kanske det inte är så mycket att spara på. Då kan man ladda ur det fullt så länge det håller.

S
Dessa batteritestare är främst för startbatterier. De ser på vilken ström batteriet klarar att leverera enligt div olika standarder (EN, CCA). Oftast är batteriet specat med något värde och genom att jämföra med uppmätt går det att veta ungefärlig kondition.
För ett förbrukningsbatteri får man istället titta på hur mycket energi man kan få ut ned till en specifik spänning.

• Gilla
Swarley
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad är det för testare du använt? Jag skulle säga att en pryl som du kopplar på polerna av batteriet ett ögonblick och sedan får ut värden på laddstatus och batterihälsa skall betraktas med skepsis. Det finns ju ett par sätt att se på det hela. Detta med max 50% urladdning är för att öka livslängden på batteriet. Det är 50% av kvarvarande kapacitet som avses. Men om batteriet är så slut att man bara har 50% kvar kanske det inte är så mycket att spara på. Då kan man ladda ur det fullt så länge det håller.
S swirve skrev:
Dessa batteritestare är främst för startbatterier. De ser på vilken ström batteriet klarar att leverera enligt div olika standarder (EN, CCA). Oftast är batteriet specat med något värde och genom att jämföra med uppmätt går det att veta ungefärlig kondition.
För ett förbrukningsbatteri får man istället titta på hur mycket energi man kan få ut ned till en specifik spänning.
Ja det är en Exide testare som mäter på några sekunder jag testat med, lånade den av båtfirman.
Aha mest för startbatterier då är jag med, ja där krävs det ju lite mer.
Då får det mao bli ett hederligt belastningstest någon helg. Har solceller och en ordentlig generator så det är ingen katastrof om dom tar slut.
Tack för bra info.

En följdfråga. Testade också ett nytt startbatteri (till nya bogpropellern) från butik som visade på state of health på 94% (640 av 680 EN).
Är det ok eller ska jag reklamera det?

Har tänkt koppla det mot ett flera år gammalt startbatteri med 100% SoH. I övrigt samma specifikationer.

S
tttomten tttomten skrev:
En följdfråga. Testade också ett nytt startbatteri (till nya bogpropellern) från butik som visade på state of health på 94% (640 av 680 EN).

Har tänkt koppla det mot ett flera år gammalt startbatteri med 100% SoH. I övrigt samma specifikationer.
Skulle nog påstå att det är inom felmarginalen för testinstrumentet..

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:

Laddade du det fullt innan testet?

D Dilato skrev:
Laddade du det fullt innan testet?
Ja.
1 dygn senare höll det vilospänning 12.95 Volt.

S swirve skrev:
Skulle nog påstå att det är inom felmarginalen för testinstrumentet..
Ok.
Fick samma resultat på alla mätta batterier vid ommätning så diffen var noll på respektive batteri.

tttomten tttomten skrev:

Jag kan på rak arm komma på två saker som den mäter. Det ena är vilospänningen som ger en indikation på laddstatusen. För att den mätningen skall bli noggrann bör batteriet stått i några timmar utan vare sig laddning eller belastning. Under de förutsättningarna blir den hyfsat noggrann.

Det andra jag kommer på att den kan mäta är inre resistansen i batteriet. Den ökar när batteriet åldras. Men den är också olika på olika typer av batteriet och olika storlekar. Om min gissning stämmer att det är vad den mäter så är det inte någon god uppskattning av kvarvarande kapacitet. Det värdet kan möjligen vara användbart genom att skriva upp vad det är och sedan se hur det ändras med tiden. Finns det någon förklaring av vad EN är?

Det sägs ofta att man skall vara lite försiktig med vilka batterier man parallellkopplar. Helst bara identiska batterier som har samma historia. (Båda nya alltså). Men kanske är det viktigare för andra typer av batterier än bly.

A Avemo skrev:
Jag kan på rak arm komma på två saker som den mäter. Det ena är vilospänningen som ger en indikation på laddstatusen. För att den mätningen skall bli noggrann bör batteriet stått i några timmar utan vare sig laddning eller belastning. Under de förutsättningarna blir den hyfsat noggrann.

Det andra jag kommer på att den kan mäta är inre resistansen i batteriet. Den ökar när batteriet åldras. Men den är också olika på olika typer av batteriet och olika storlekar. Om min gissning stämmer att det är vad den mäter så är det inte någon god uppskattning av kvarvarande kapacitet. Det värdet kan möjligen vara användbart genom att skriva upp vad det är och sedan se hur det ändras med tiden. Finns det någon förklaring av vad EN är?

Det sägs ofta att man skall vara lite försiktig med vilka batterier man parallellkopplar. Helst bara identiska batterier som har samma historia. (Båda nya alltså). Men kanske är det viktigare för andra typer av batterier än bly.
I mätningen anges batteriets karakteristik så mätningen ska relatera till just detta batteri, det var därför jag blev lite fundersam när jag bara mätte 94% i hälsa. Den borde rimligtvis varit 100% eftersom det kom från hyllan. Tyvärr glömde jag mäta vilospänningen innan laddning men det måste varit skapligt urladdat då det tog lång tid att fylla.

Jag är medveten om att man inte ska blanda nytt och gammalt, det var därför jag ville mäta främst befintligt och var resultatet ok så tänkte jag chansa. Nu landar jag ju i att det nya är i sämre skick så jag vet inte längre.

Enligt vad jag kan googla fram är EN en standard från Europeiska Manufacturer association ungefär som CCA (Cold Cranking Amp) dom har samma mätområde i instrumentet så jag gissar att dom borde vara ungefär jämförbara.

tttomten tttomten skrev:
I mätningen anges batteriets karakteristik så mätningen ska relatera till just detta batteri, det var därför jag blev lite fundersam när jag bara mätte 94% i hälsa. Den borde rimligtvis varit 100% eftersom det kom från hyllan. Tyvärr glömde jag mäta vilospänningen innan laddning men det måste varit skapligt urladdat då det tog lång tid att fylla.
Vad är det du anger? Jag tror att det visst är användbara siffror. Men jag tror inte att du kan räkna med att få den precisionen i mätningen. Skall du jämföra batterierna kan man börja med att se till att de i möjligaste mån är lika mycket laddade. Koppla dem parallellt och sätt dem på laddning med en reglerad laddare så att de står med 13,8 volt över sig i ett par dagar. Sedan kopplar du bort laddningen och väntar någon dag. Därefter gör du en mätning på båda. Då tror jag att man får jämförbara siffror från mätningen.

tttomten tttomten skrev:
Jag är medveten om att man inte ska blanda nytt och gammalt, det var därför jag ville mäta främst befintligt och var resultatet ok så tänkte jag chansa. Nu landar jag ju i att det nya är i sämre skick så jag vet inte längre.
Om du låter dem stå på underhållsladdning enligt ovan i ett par dagar tror jag inte att det är något stort problem att koppla ihop dem.

tttomten tttomten skrev:
Enligt vad jag kan googla fram är EN en standard från Europeiska Manufacturer association ungefär som CCA (Cold Cranking Amp) dom har samma mätområde i instrumentet så jag gissar att dom borde vara ungefär jämförbara.
Den maximala strömmen man kan få ut beror på inre resistansen. Du kan till följd av batteriets konstruktion alltid få en högre ström ur ett startbatteri än ett förbrukarbatteri. Det praktiska testet är ju att se om batteriet kan driva det man vill driva vare sig det är en lampa eller en startmotor. Kan det det så är inre resistansen låg nog och kapaciteten att leverera ström hög nog.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.