E evoline skrev:
Är det samma inställning jag ska ha då, på 60?

Mekonomen testar bara bilbatteri om man servar bilen hos de, enligt den verkstad jag frågade på.

Tack på förhand
Åk till en okq8 mack som säljer batterier, jag fick låna deras testare.

Redigerat:
  • Gilla
Hagerstrom
  • Laddar…
Jag hade valt den sista (y)

E evoline skrev:
Så vad är bäst av dessa 2 att ha hemma (fast jag knappt kommer använda den)?
De är så billiga endå, kan lika bra ha en ifall någon som vet hur man använder en vill låna =)

[länk]

[länk]

Tack på förhand
Enda skillnaden är typ att https://www.clasohlson.com/se/Multimeter-UNI-T-UT133B/p/36-7745 kan mäta kapacitans, används för att tex mäta kondensatorer.

Jag ser skillnaden att den ena mäter upp till 250V, den andra till 600 både AC och DC. Onoggrannhet skiljer en aning också, iaf i angiven spec.

• Gilla
Jimmagnusson
  • Laddar…
Kolla cat med. 600 på den ena å 250 på andra. Men för att mäta bilbatterier duger vilken av dom som.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jag ser skillnaden att den ena mäter upp till 250V, den andra till 600 både AC och DC. Onoggrannhet skiljer en aning också, iaf i angiven spec.
Du han först

:giggle:

Tack så mycket för alla svar =)
Behåller den jag har nu då.

Vadå testa batteri? Dom varar 7-10 år sen är det slut.
Antingen startar bilen utan problem eller inte.
Börjar det bli segt i startmotorn är det dags för ett ”nyare” batteri.
Ok jag testar med batteriladdaren först men är problem tillbaka inom en vecka, så då är det dags att åka till kvalite skroten och få ett batteri för 250kr från en ny bil som just mejat ner ett mitträcke.
Har 2 bilar och aldrig köpt ett nytt batteri dom senaste 30 åren.;)

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Den 12V testen är nog för runda alkaliska 23a.
Spänningsnivåerna som är satta för Good/Low/Bad indikering är för låga för ett bilbatteri.
Instruktionsdiagram för användning av multimeter för batteritest med god/låg/dålig indikator och spänningsnivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
E evoline skrev:
Hej,
Går det att testa bilbatteri med denna multimeter, isåfall vilken inställning ska den vara på, finns bara 1.5V och 9V?

Om det går, vilken port ska röda kabeln in i, vänster eller höger? Svarta ska in i mitten.
[bild]
[länk]

Tack på förhand
Det går att mäta inställd på 60V men det blir får dålig upplösning, inte så exakt som om du mätt med rätt spänningsinställning. Men ett tips om du vill ha en batteritestare för bilbatterier så har Biltema en som är avsedd för just det. Den testar batteriets kapacitet både i vila och under belastning och visar vad som ska göras i varje moment. En multimeter mäter bara spänningen vilket inte säger så mycket. Ett batteri kan hålla avsedd spänning t.ex. 12V men när det belastas så dyker spänningen. Därför är en batteritestare bättre.

Ställ den på 60v mät på plus och minuspolen med motorn på då ska den visa starxt över 14 volt då laddar den bra.
Sedan mät med med motorn av ett fulladdat batteri har en spänning på 12.7 volt.
Då det är belastning så kommer den troligtvis ligga runt 12.4 - 12.5v.
Det ger ett litet hum om ditt batteri.

• Gilla
thomasa88 och 1 till
  • Laddar…
Mät absolut inte resistans ohm på polerna då kortsluter du batteriet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.