Föreningen ”Parkslidens ovänner” hade idag sitt månadsmöte där man enades om devisen ”Länge leve Roundup”. Med det menas inte vanlig Roundup utan bondens som man spär ut själv till önskad koncentration. Kampen är inte vunnen men jag har inte haft så lite skott på 10 år som jag har denna sommaren. Döda ogräs och skott på mark efter användning av utspädd Roundup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
hej!

Köpte ett hus för ca 9 år sedan och parksliden har hållt sig hyfsat "på sin plats", antagligen PGA att den får bråka med lokal fauna som är rätt aggressiv, hallon buskar och någon form av konstiga små gröna plantor.
visste inte om parkslide förrän förra året när jag snubblade över en artikel om den.

Mina hallon buskar har kastat in handduken nu och parksliden dominerar sönder dom små stackarna. den gröna mark plantan håller stången bra på sin sida.

Så jag har nu börjar gräva upp dessa stora "knölar" som ligger precis under marken där de stora skotten kommer ifrån. döm till min förvåning hur otroligt enkelt det var att bråka med dom. trodde det skulle bli som en gammal stubbe men spaden och tigersågen gjorde ett snabbt jobb av att såga av dom från plantan(plantan bor under jorden).

Nu funderar jag på om det finns något jag kan göra med rötterna/plantan för att trötta ned den. alla dessa stora knölar sitter kopplade till en eller 2 stora rötter(oftast). funderar på om man kan spika in koppar spik i dom eller något liknande? marken runt är rätt död endå så jag skadar nog inte så mycket om jag placerar spikarna i rötter långt ifrån snälla blommor/ plantor/ gräs.
Innan vintern borrade jag långa hål i dessa "knölar" som jag fyllde med roundup, tror den inte ens noterade detta.

vad kan jag förvänta mig nu när jag börjat attackera den, instruerat damen att rycka skott på gräsmattan som vanligt.

min plan är att gräva upp alla "knölar" och döda skott samt försöka förgifta rötterna. den behöver inte dö helt men den ska veta vem som bestämmer. Jag ska även bygga ett garage ganska nära denna pest och jag vill inte att den ska börja leta sig in i garaget inte.

En bild bjussar jag även på.

[bild]
Det har stått väldigt mycket artiklar om Parkslide här. Man ska inte gräva upp rötterna säger många då typ 1 cm av en rot fortsätter att växa. Vänta med garaget då växten växer in i bostäder underifrån. Det bästa är att med en spruta spruta in 360 gram/liter i stammarna innan första frostnatten på hösten. 360 g/liter finns inte att köpa här i Sverige. Här finns endast 7,2 g/liter av Glyfosfat plus Pelargonsyra som nu fortf. kallar sig Roudup vilket är ett rent bedrägeri. Stark Glyfosat ska finnas hos Lantmännen men lär inte vara lätt att köpa. Man måste registerea sig och ha en jordbruksfastighet

Artiklar som i journalistiska artiklar brukar man inse att är späckade med felaktigheter om man är det minsta insatt i ämnet. Det finns dessutom väldigt många som snackar skit rent ut sagt.

Att gräva är ett sätt som funkar för att försvaga ett bestånd. Men precis som att det räcker med en missad potatis i potatislandet för att det ska komma upp en ny planta, så kommer det sannolikt nya plantor. Dessa är dock i storlek i förhållande till ritbiten som är missad. Roten kan inte växa i storlek utan att växten fått etablera en grönmassa.

Parkslid växer inte in genom golvet om du inte har jordgolv. Speciellt inte från små missade rotbitar.

• Gilla
ELindeman och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Artiklar som i journalistiska artiklar brukar man inse att är späckade med felaktigheter om man är det minsta insatt i ämnet. Det finns dessutom väldigt många som snackar skit rent ut sagt.

Att gräva är ett sätt som funkar för att försvaga ett bestånd. Men precis som att det räcker med en missad potatis i potatislandet för att det ska komma upp en ny planta, så kommer det sannolikt nya plantor. Dessa är dock i storlek i förhållande till ritbiten som är missad. Roten kan inte växa i storlek utan att växten fått etablera en grönmassa.
Du ska inte komma med felaktig information. Man kan titta på Wikipedia men det har DU säkert inte gjort!

Parkslid växer inte in genom golvet om du inte har jordgolv. Speciellt inte från små missade rotbitar.

Hej!

Jag har ett område på ca 5x5 meter som jag ska bekämpa, och har tänkt att man kanske kan rycka upp allt, för att sedan systematiskt gräva bort ca 3 kubik, och lägga jorden på sidan av på en pressening. Därefter hälla på rikligt med kaustiksodavatten i hållet, fylla hålet med stockar/bensin och tända på och vänta tills man fått upp ordentlig värme, varefter man successivt häller på jorden igen tillsammans med mer brännbart. Efter detta, hälla på flera hinkar med kaustiksodavatten både för att förhindra spridning av rotbrand och fräta bort det som inte elden tog. Sedan nästa helg ta 3 kubik till, tills jag gjort mina 25 kvm.

Vad tror ni om det? Kanske svårt att bränna jorden, mycket stock krävs

Skickat från min iPhone

M Måke skrev:
Hej!

Jag har ett område på ca 5x5 meter som jag ska bekämpa, och har tänkt att man kanske kan rycka upp allt, för att sedan systematiskt gräva bort ca 3 kubik, och lägga jorden på sidan av på en pressening. Därefter hälla på rikligt med kaustiksodavatten i hållet, fylla hålet med stockar/bensin och tända på och vänta tills man fått upp ordentlig värme, varefter man successivt häller på jorden igen tillsammans med mer brännbart. Efter detta, hälla på flera hinkar med kaustiksodavatten både för att förhindra spridning av rotbrand och fräta bort det som inte elden tog. Sedan nästa helg ta 3 kubik till, tills jag gjort mina 25 kvm.

Skickat från min iPhone
Det funkar inte. Gå in i rätt tråd för att få råd.
https://www.byggahus.se/forum/threa...-koepa-hus-tomt-med-parkslide.235412/page-229

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
M Måke skrev:
Hej!

Skickat från min iPhone
Jag tror det blir svårt, jag har bekämpat ett mindre bestånd och det hade rötter som var mer än två meter djupa. Så ska du få bort allt behöver du nog ner tre meter minst. Det blir många kubik jord att gräva bort.

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
N
Roundup ska sprayas direkt på bladen - inte sprutas in i stammarna, där har det inte samma effekt.
Det sker ett upptag i bladen där glysofatet (?) omvandlas och transporteras sedan av växten ner i rötterna.

N Namnet skrev:
Roundup ska sprayas direkt på bladen - inte sprutas in i stammarna, där har det inte samma effekt.
Det sker ett upptag i bladen där glysofatet (?) omvandlas och transporteras sedan av växten ner i rötterna.
Jag vill hävda att du har fel. Jag tror att roundup på bladen dödar just bladet och inte roten. Samma effekt som att hugga ner det.

Min far har kört så på sitt bestånd i två år till liten nytta. Mittbestånd gick ner kanske 90% efter en behandling där jag i början på hösten klippte av topparna och fyllde stammen med roundup G. Tyvärr så var min far snabb med att spraya bladen i år så nu finns det inga friska stammar kvar att fylla på de få som är kvar

Än en gång, att vattna ner stora mängder salt (t.ex. vägsalt som är nästan gratis) dödar Parkslide (och iofs allting annat). Man kan ju köpa flera ton.

H Hullefar skrev:
Än en gång, att vattna ner stora mängder salt (t.ex. vägsalt som är nästan gratis) dödar Parkslide (och iofs allting annat). Man kan ju köpa flera ton.
Och sen har du en öken på tomten och har förgiftat grannens brunn....

• Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Min kommun (Tyresö) har börjat med att klippa ner allt och sen hälla massa kalk på området där det vuxit. Brukar sitta en skylt där man berättar att detta är ett test. Så det här högst oklart om det funkar eller ej, men kanske går att söka fram info om det.

Skönt ändå att kommunen försöker göra något. Det är verkligen gott om Parkslide i Tyresö. Förvånansvärt lite på tomtmark så jag misstänker att mkt har kommit men fyllmassor vid kommunala vägprojekt. Det är gott om dem också.:crysmile:

• Wow
blomknopp
  • Laddar…
Jag har hållt mitt mitt bestånd i shack med ariane s efter någon här tipsade om det. löv stammar och allt dör av det. gräset är på väg tillbaka där min parkslide bor. Den var riktigt aggresiv i början och sköt upp massor av skott lite överallt med jag sprayade allihopa. sen började den skjuta allt färre och de som kom upp såg missbildade ut.
vet inte om den kommer dö men den är verkligen inte så kaxig nuförtiden.
Jag kommer gå åt den riktigt hårt då mitt garage står på gränsen till dess territorium.

Jag är rätt övertygad om att jag aldrig kommer få död på den men jag kan få lite kontroll iallafall.

Roudup med glysofat som är lite svårt att få tag på nuförtiden ska in i stammarna, helst på hösen innan första frosten.

var några svenskar som utvecklade nya typer av ecoplug eller vad dom heter som ska slås ned i rötterna på parksliden och på så sätt döda den. dom testar så vi får se om det släpps sen.

• Gilla
Jeppenedved
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Jag har hållt mitt mitt bestånd i shack med ariane s efter någon här tipsade om det. löv stammar och allt dör av det. gräset är på väg tillbaka där min parkslide bor. Den var riktigt aggresiv i början och sköt upp massor av skott lite överallt med jag sprayade allihopa. sen började den skjuta allt färre och de som kom upp såg missbildade ut.
vet inte om den kommer dö men den är verkligen inte så kaxig nuförtiden.
Jag kommer gå åt den riktigt hårt då mitt garage står på gränsen till dess territorium.

Jag är rätt övertygad om att jag aldrig kommer få död på den men jag kan få lite kontroll iallafall.

Roudup med glysofat som är lite svårt att få tag på nuförtiden ska in i stammarna, helst på hösen innan första frosten.

var några svenskar som utvecklade nya typer av ecoplug eller vad dom heter som ska slås ned i rötterna på parksliden och på så sätt döda den. dom testar så vi får se om det släpps sen.
Känns som du är på rätt väg. Jag fick också upp en del missbildade precis som du skriver. Låga med väldigt många blad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.