P Perre2 skrev:
Den är nära, systemet är precis vid huset. grävt bort plantorna. Svårt att bedöma hur stort systemet sträcker sig men skott inom ca 12-15m2
Det var tre ganska små plantor från början som som grävde upp, visste inte bättre då. men gjort är gjort så nu måste jag hitta en strategi och köra på den. Så det är det jag funderar på/ värderar m all info jag får härifrån.
Finns säkert människor som har större bestånd osv, men detta stressar mig och jag vill få bort skiten, har inget emot att det tar tid men är samtidigt orolig att det skall ge sig in under huset under tiden jag håller på å donar.
hur kommer du göra?
Jag kommer gräva upp de ytliga knölarna och sedan jaga skotten när dom visar sig, får se hur det går. kommer även spraya roundup på den på hösten och se hur det biter. kommer nog ändra taktik och se vilken som fungerar bäst.
B Bichonen skrev:
Jag kan bara tala för mig själv och aldrig i livet att jag skulle bygga någonting ovanpå där Parkslide har funnits och tillfälligt är borta för att jag har ryckt en sommar.
Jag hade gett den en nådastöt på hösten med glyfosat och sedan väntat minst 1 år för att se resultatet innan jag hade vågat bygga.

Nu har någon i gruppen på facebook Död Åt Parkslide testat båda varianterna på två olika bestånd på sin tomt.
Klippa och rycka och låta den växa och sedan spraya vid rätt tid på hösten.

Kopierar in.
Klippte ner ett stort bestånd förra sommaren och penslade/injicerade på de stjälkar som dök upp under hösten
-kontra sprayade ett helt bestånd på en annan del av tomten på hösten innan frost.

Enorm skillnad! Där jag klippte poppar det upp för fullt och där vi bara sprayade och inte klippte ner något har RUn uppenbarligen gjort ett enormt bra jobb.
Vi kör den metoden i år, låter den växa på fint under sommaren och sen nådastöten till hösten
Jag kommer bygga där och jag kommer inte bara rycka lite jag kommer vara på den rätt ordentligt. parkslide är en invasiv växt utan naturliga fiender här MEN människan är det farligaste och mest destruktiva och onda djuret som funnits och kan inte leva i symbios med någon natur. parksliden kommer få allvarliga problem. kommer testa olika taktiker tills jag hittar en som biter bäst.
tror många blir rädda och inte vågar göra något och då är det definitivt kört.

EDIT: Kollade lite på en video som postades tidigare och parkslide kan INTE knäcka eller förstöra betong om inte betongen är försvagad eller skadad. så mitt garage är det nog ingen fara med.

• Gilla
Perre2
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Ja det är ett bra sätt att enkelt reglera den som man önskar. Allt kom upp genom att i gamla tråden fanns de som likt nämnts i denna vräkte på med diverse ämnen tex lut och jag föreslog bättre verkan genom lite elektrolys till att börja med.

Nu undviker jag för allt i världen att skriva om detta och parkslide som mest var och är ett litet försök som intresserar mig. Något som däremot inte intresserar är att i onödan väcka det Daniel_109 nämnde dvs aggressivitet och negativa yttringar här när parkslide är med i bilden. Var själ får ha nog av sin plåga som det brukade heta och inget jag behöver påverka i någon riktning vilken som. Men olika elektriska metoder är givetvis effektiva och något som skulle kunna användas om det vore på allvar i större skala.
Vad har du för aggregat när du kör ner strömmen?

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Kanske han kan lägga up info om sin setup så andra också kan ge parksliden en stöt eller 2?
Frågan är om det passar sig för glada amatörer då jag tror det nog kan vara några volt.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vill minnas att det va något stängselaggregat

A aka_the_barf skrev:
Jobbigt läge. min är ganska långt bort från huset med en vallgrav emellan MEN mitt garage ska stå delvis PÅ parksliden vilket är lite oroväckande.
Om du ändå tänker bygga garage på platsen och inte odla så hade jag kört på saltmetoden.

Här kan du läsa om deras tålighet mot salt (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22961615). De är visserligen tåliga men att vattna med saltvatten i koncentrationen 300g/l dödade plantorna ovan jord och reducerade rotsystemet, så odödliga är de inte. Vägsalt är ju nästan gratis, så häll ut det och vattna ner det på platsen du ska ha garaget på. Det dödar ju växtlighet men är inte ett gift utan naturligt så någon annan påverkan har det ju inte.

• Gilla
Perre2
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Vill minnas att det va något stängselaggregat
Nej, raka motsatsen. En låg likspänning.

H Hullefar skrev:
Det dödar ju växtlighet men är inte ett gift utan naturligt så någon annan påverkan har det ju inte.
Det finns inga giftiga eller ogiftiga ämnen, bara farliga och ofarliga koncentrationer. Mängder av ämnen som används som dödande gift är utvunna ur naturen även om oseriös marknadsföring försöker ge intryck av ett ämnes ofarlighet genom att hänvisa till att det är naturligt (greenwashing)
Under markytan kryllar det av miljoner liv, svampar, bakterier, småkryp och mask, det samlade mikrolivet som är en förutsättning för en levande jord och våra möjligheter att odla. Även om vi inte ser dessa nyttiga och ovärderliga medarbetare med blotta ögat så är vi beroende av att de bryter ner organiskt avfall till fin mull. Annars skulle vi drunkna i avfall.

Det bekymmersamma med salt är att det inte bryts ner, jorden blir förgiftad. Jag är verkligen ingen vän av Roundup men i det här fallet är det absolut att föredra framför salt.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…

Vi skulle i jobbet bygga ett hus på en plats med parkslide.
Vi grävde 3m djupt där parksliden fanns + 3 meter utanför.
Flyttade materialet till en grop på 1200kbm täckte med dubbla lager markduk.
Vi hoppas den inte kommer upp från gömman. :)

J Jonasb85 skrev:
Vi skulle i jobbet bygga ett hus på en plats med parkslide.
Vi grävde 3m djupt där parksliden fanns + 3 meter utanför.
Flyttade materialet till en grop på 1200kbm täckte med dubbla lager markduk.
Vi hoppas den inte kommer upp från gömman. :)
Man vet aldrig.

Du tror väl inte det verkligen inträffade en olycka vid Tjernobyl? Det var Sojvet som försökte utrota Parkslide i området med kärnvapen. Nu håller inte ens sarkofagen...

• Haha
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Om du ändå tänker bygga garage på platsen och inte odla så hade jag kört på saltmetoden.

Här kan du läsa om deras tålighet mot salt ([länk]). De är visserligen tåliga men att vattna med saltvatten i koncentrationen 300g/l dödade plantorna ovan jord och reducerade rotsystemet, så odödliga är de inte. Vägsalt är ju nästan gratis, så häll ut det och vattna ner det på platsen du ska ha garaget på. Det dödar ju växtlighet men är inte ett gift utan naturligt så någon annan påverkan har det ju inte.
Kanske kan salta lite där garaget ska stå kanske precis när man schaktat ur gropen. tack för tipset. om ALLT skiter sig då blir det litervis med salt. hur påverkar saltning omgivande tex gräs, hur lång är "blast radius"?
A Abies koreana skrev:
Det finns inga giftiga eller ogiftiga ämnen, bara farliga och ofarliga koncentrationer. Mängder av ämnen som används som dödande gift är utvunna ur naturen även om oseriös marknadsföring försöker ge intryck av ett ämnes ofarlighet genom att hänvisa till att det är naturligt (greenwashing)
Under markytan kryllar det av miljoner liv, svampar, bakterier, småkryp och mask, det samlade mikrolivet som är en förutsättning för en levande jord och våra möjligheter att odla. Även om vi inte ser dessa nyttiga och ovärderliga medarbetare med blotta ögat så är vi beroende av att de bryter ner organiskt avfall till fin mull. Annars skulle vi drunkna i avfall.

Det bekymmersamma med salt är att det inte bryts ner, jorden blir förgiftad. Jag är verkligen ingen vän av Roundup men i det här fallet är det absolut att föredra framför salt.
salt blir sista utvägen om verkligen inget annat biter.
Lite bilder på eländet, notera lyckan i plantorna, dom vet inte att jag nu vet VAD dom är och att deras tillvaro kommer bli väldigt brutal. är osäker på hur jag ska göra, gräva upp alla lätttillgängliga rotklumpar är relativt lätt jobb(frugan ska få en crash course i tigersågning) men ska jag sedan låta dom växa lite och hugga ned dom när dom är en halvmeter eller ska jag ge mig på dom direkt när dom tittar upp? Mina slitna kombatanter hallonbuskarna ska få hjälpen dom behöver.
uyoGntw.jpg
QPCb18S.jpg
e89SiBP.jpg

• Gilla
Perre2
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Kanske kan salta lite där garaget ska stå kanske precis när man schaktat ur gropen. tack för tipset. om ALLT skiter sig då blir det litervis med salt. hur påverkar saltning omgivande tex gräs, hur lång är "blast radius"?

salt blir sista utvägen om verkligen inget annat biter.
Lite bilder på eländet, notera lyckan i plantorna, dom vet inte att jag nu vet VAD dom är och att deras tillvaro kommer bli väldigt brutal. är osäker på hur jag ska göra, gräva upp alla lätttillgängliga rotklumpar är relativt lätt jobb(frugan ska få en crash course i tigersågning) men ska jag sedan låta dom växa lite och hugga ned dom när dom är en halvmeter eller ska jag ge mig på dom direkt när dom tittar upp? Mina slitna kombatanter hallonbuskarna ska få hjälpen dom behöver.
[bild]
[bild]
[bild]
Men jag undrar det här med salt, vad säger egentligen artikeln? Den säger väl att parkslide är extremt tåligt mot salt, eller? Även om man inte kör det först så hade det varit lugnande att veta att NÅGOT tar död på skiten. Tänker på trådens orginalskapare ”shadowfire” att han gjort tester med diesel, bensin etc på parkslide i kruka å inget dödar den. Ni som vet; hur f-n är det möjligt?? Finns det ngt motsvarande i växtriket? Låter helt sjukt

P Perre2 skrev:
Men jag undrar det här med salt, vad säger egentligen artikeln? Den säger väl att parkslide är extremt tåligt mot salt, eller? Även om man inte kör det först så hade det varit lugnande att veta att NÅGOT tar död på skiten. Tänker på trådens orginalskapare ”shadowfire” att han gjort tester med diesel, bensin etc på parkslide i kruka å inget dödar den. Ni som vet; hur f-n är det möjligt?? Finns det ngt motsvarande i växtriket? Låter helt sjukt
Detta är min tråd om parkslide men det finns en annan också. har inte läst artikeln än faktiskt. tänkte ta det senare/imorgon.
det är därför uttröttning dödar den eller iallafall får den att ge upp efter några år. enda sättet att bli av med den helt är att gräva bort skiten såvitt jag vet.

• Gilla
Perre2
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Detta är min tråd om parkslide men det finns en annan också. har inte läst artikeln än faktiskt. tänkte ta det senare/imorgon.
det är därför uttröttning dödar den eller iallafall får den att ge upp efter några år. enda sättet att bli av med den helt är att gräva bort skiten såvitt jag vet.
Just det, rätt med tråden. Miss av mig!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.