73 063 läst ·
152 svar
73k läst
152 svar
Hur "terroriserar" jag parkslide bäst?
Det ä inget ogräsmedel. Jag skulle inte bli förvånad om det funkar som gödning. Nitrat är ofta en huvud ingrediens i gödsel.
Du måste bli systematisk i ditt arbete med att bekämpa parksliden. Att leta nya vägar hela tiden och söka på nätet efter diverse ämnen som du vill testa är ett villospår. I bästa fall gör du ingen skada alls, i värsta fall skadar du din mark på ett sätt som du ångrar i framtiden.A aka_the_barf skrev:
Du har fått goda råd om hur ett systematiskt arbete görs för att bekämpa växten. Håll dig till planen och tänk långsiktigt. Du bör också inse att du aldrig får kontroll över parksliden genom att bara minska vissa bestånd så målsättningen bör vara att få bort den och det betyder en säkerhetsmarginal på åtminstone två år där den inte visat sig.
Då skippar jag det helt, göda den vill man inte.D Daniel 109 skrev:
tack för svar men jag har fått lite olika tips så spåret jag ska ta är jag osäker på.A Abies koreana skrev:Du måste bli systematisk i ditt arbete med att bekämpa parksliden. Att leta nya vägar hela tiden och söka på nätet efter diverse ämnen som du vill testa är ett villospår. I bästa fall gör du ingen skada alls, i värsta fall skadar du din mark på ett sätt som du ångrar i framtiden.
Du har fått goda råd om hur ett systematiskt arbete görs för att bekämpa växten. Håll dig till planen och tänk långsiktigt. Du bör också inse att du aldrig får kontroll över parksliden genom att bara minska vissa bestånd så målsättningen bör vara att få bort den och det betyder en säkerhetsmarginal på åtminstone två år där den inte visat sig.
1: rycka alla skott så fort dom syns överallt men inte gräva upp något.
2. hugga ned den med några veckors mellanrum och i slutet av året fylla "rören" med roundup.
3. borra hål i rotklumparna och spruta ned roundup där och kombinera med något av ovanstående.
4.gräva upp alla rotklumpar och använda någon av ovanstående metoder.
Ja vet att detta kommer troligtvis ta 3-5 år.
Här kanske du får något tips eller ger upp direkt.
Blogg från 2012 till 2019 och parksliden vann..
http://www.gladasnickaren.nu/?s=parksliden
Blogg från 2012 till 2019 och parksliden vann..
http://www.gladasnickaren.nu/?s=parksliden
han använder uppenbarligen fel strategi, det är på hösten den är mottaglig för tex roundup som man ska fylla alla tomma rör med såfort man klippt av dom.T Thörre skrev:
jag kommer nog aldrig bli av med den däremot kan jag få kontroll över den som väldigt många fått. göra den svag och hålla den svag. har man tur tar den en "tupplur" på upp till 20 år innan den visar sig igen.
jag har dessutom andra kraftiga växter den får konkurrera med tex hallon buskar. grannen slåss mot hallon buskarna och har inte märkt av parkslide än eftersom hallon buskarna är tuffa men har fått vika sig lite för parksliden på min tom så jag ska ge mig på den nu. sen har jag några konstiga löv växter på marken som även dom slåss med parksliden. parksliden har skjutit ett skott i deras territorium men inga fler och nu har dom börjar avancera mot parksliden.
ska bli intressant och se vad dom andra gör när parksliden är förvagad.
vart bor den här personen, låter som han bor där den kan frodas året om? min parkslide här i sthlm är inaktiv från sep-oct till apr-maj ungefär.
så för mig är det inge heltids göra, eller kommer inte bli iallafall.
Jag hoppas du vinner tillslut.
Så du inte slutar som killen i sällskapsresan som inte får igång båtmotorn .
Jag hade köpt en billig robotgräsklippare och bara hängat in runt där skotten kommer.
Eller systematiskt spraya med ättika blandat med vatten.
Så du inte slutar som killen i sällskapsresan som inte får igång båtmotorn .
Jag hade köpt en billig robotgräsklippare och bara hängat in runt där skotten kommer.
Eller systematiskt spraya med ättika blandat med vatten.
Hör och häpna, jag har faktiskt köpt en robot som klipper gräsmattan de försöker komma upp på och andra mattor, den klipper så smått att risken att de sprids är nog minimal sen måste den väll klippa rötterna misstänker jag?T Thörre skrev:
är ättika farligt för parkslide? vet att den inte bryr sig om att bada i bensin eller disel, ja det var en kille som testade det för att kolla om det gick att döda den så men nej det gick inte.
Jag tror (hoppas) att jag lyckats utrota min parkslide. Provade med koncentrerad round up vilket inte gav något långvarig effekt. Fick sedan tips om ett medel som heter ariane s som används av lantbrukare bl a för att bekämpa ett ogräs som är besläktat med parkslide. Sprutade två gånger för två somrar sedan och har inte sett någon parkslide sedan dess. Medlet går tyvärr inte att köpa utan att man har certifiering för det men om ni känner någon lantbrukare då går det kanske att lösa.
https://www.granngarden.se/ariane-s-un3082-lq-5-l/p/1165451J Jeppenedved skrev:Jag tror (hoppas) att jag lyckats utrota min parkslide. Provade med koncentrerad round up vilket inte gav något långvarig effekt. Fick sedan tips om ett medel som heter ariane s som används av lantbrukare bl a för att bekämpa ett ogräs som är besläktat med parkslide. Sprutade två gånger för två somrar sedan och har inte sett någon parkslide sedan dess. Medlet går tyvärr inte att köpa utan att man har certifiering för det men om ni känner någon lantbrukare då går det kanske att lösa.
Låter som en vinnare i mina öron.
kan man köpa den där utan att man är bonde tro? roundup ska fungera om det inte är så starkt tydligen men det tar längre tid och verkar bara bita på hösten när parksliden suger ned näring och lagrar det i roten.J Jeppenedved skrev:
fast detta låter mer vettigt då det utryckligen står att det är mot örtogräs och det är precis var parkslide är.
tack för tipset och kul att du verkar få bra effekt.
Hyr in en gris.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/grisbroder-satts-in-i-kampen-mot-invasiva-arten-parkslide/
Stickan
https://www.dn.se/nyheter/sverige/grisbroder-satts-in-i-kampen-mot-invasiva-arten-parkslide/
Stickan
Allvetare
· Sverige
· 8 inlägg
Hurra!!! Från Brasilien får jag via DN nyheten att Parkslidefrågan är löst. Grisfest mina trädgårdskollegor...Grisfest!

Jag vill inte vara en party pooper, men i jämförelser brukar glyfosat vara det allra mest effektiva (eller minst ineffektiva) medlet mot parkslide. Ariane S och liknande herbicider med MCPA som främsta ingrediens brukar inte prestera lika bra.J Jeppenedved skrev:Jag tror (hoppas) att jag lyckats utrota min parkslide. Provade med koncentrerad round up vilket inte gav något långvarig effekt. Fick sedan tips om ett medel som heter ariane s som används av lantbrukare bl a för att bekämpa ett ogräs som är besläktat med parkslide. Sprutade två gånger för två somrar sedan och har inte sett någon parkslide sedan dess. Medlet går tyvärr inte att köpa utan att man har certifiering för det men om ni känner någon lantbrukare då går det kanske att lösa.
Weedol Lawn Weed Killer kan handlas på t.ex ebay via England och innehåller samma tre ingredienser som Ariane S: MCPA, klopyralid och fluroxipyr, om man vill prova själv.
En intressant metod skulle kanske vara att varva bekämpningen med olika medel vartannat år. Glyfosat första året, MCPA ett par år senare osv när/om parksliden vågar sig upp igen. Det är vanligt att parksliden kan verka utrotad för att sedan vakna till liv med några sargade skott några år efter behandling, beroende på etablerad de är.
Redigerat:
Jag vet, har läst samma på andra ställen och vet att glyfosat verkar användas mest. Men, jag har inte sett ett parkslide skott i min trädgård sedan jag använde ariane s för två somrar sedan.mg765 skrev:
Jag vill inte vara en party pooper, men i jämförelser brukar glyfosat vara det allra mest effektiva (eller minst ineffektiva) medlet mot parkslide. Ariane S och liknande herbicider med MCPA som främsta ingrediens brukar inte prestera lika bra.
Weedol Lawn Weed Killer kan handlas på t.ex ebay via England och innehåller samma tre ingredienser som Ariane S: MCPA, klopyralid och fluroxipyr, om man vill prova själv.
En intressant metod skulle kanske vara att varva bekämpningen med olika medel vartannat år. Glyfosat första året, MCPA ett par år senare osv när/om parksliden vågar sig upp igen. Det är vanligt att parksliden kan verka utrotad för att sedan vakna till liv med några sargade skott några år efter behandling, beroende på etablerad de är.
Vad du beskriver är så som det fick till hos mig. Använde glyfosat tills jag fick tipset om ariane s.