73 075 läst ·
152 svar
73k läst
152 svar
Hur "terroriserar" jag parkslide bäst?
Parkslide kommer tydligen från Asien och Japan. Någon som ha kollat upp vilka naturliga fiende parksliden har i dessa länder.
Finns det några andra växter man kan plantera i närheten av parkslide. Eller kan man bara ta växtsaft från någon växt som får parkslide att tyna bort.
När jag la nya betongsten på min garage uppfart fyllde jag mellanrummen med en speciell typ av sand. Tydligen ska den typen av sand ha vassa kanter som tränger in i ogräset och får ogräset att dö. Funderar på om man kan använda vass stenkross i snåren med parkslide eller i värsta fall kunde man testa att lägga ut ett centimeter tjockt lager krossat glas i snåret av parkslide.
Ps som tur är har jag inga problem med växten.
Finns det några andra växter man kan plantera i närheten av parkslide. Eller kan man bara ta växtsaft från någon växt som får parkslide att tyna bort.
När jag la nya betongsten på min garage uppfart fyllde jag mellanrummen med en speciell typ av sand. Tydligen ska den typen av sand ha vassa kanter som tränger in i ogräset och får ogräset att dö. Funderar på om man kan använda vass stenkross i snåren med parkslide eller i värsta fall kunde man testa att lägga ut ett centimeter tjockt lager krossat glas i snåret av parkslide.
Ps som tur är har jag inga problem med växten.
Jag hoppas verkligen att ingen tar dina förslag på allvar, i synnerhet det att slänga ut glaskross i naturen. Växtsaft från "någon" växt har heller ingen påverkan på parkslide eftersom den är allelopatisk.N nallepu skrev:Parkslide kommer tydligen från Asien och Japan. Någon som ha kollat upp vilka naturliga fiende parksliden har i dessa länder.
Finns det några andra växter man kan plantera i närheten av parkslide. Eller kan man bara ta växtsaft från någon växt som får parkslide att tyna bort.
När jag la nya betongsten på min garage uppfart fyllde jag mellanrummen med en speciell typ av sand. Tydligen ska den typen av sand ha vassa kanter som tränger in i ogräset och får ogräset att dö. Funderar på om man kan använda vass stenkross i snåren med parkslide eller i värsta fall kunde man testa att lägga ut ett centimeter tjockt lager krossat glas i snåret av parkslide.
Ps som tur är har jag inga problem med växten.
I sin ursprungliga miljö har parksliden naturliga fiender i form av insekter, en balans som evolutionen skapat och som inte tillåter den att expandera. Dessa insekter finns inte här vilket gör att parksliden saknar naturliga fiender. Historiskt har människan begått stora misstag när man importerat växter/djur till en ny miljö där de saknar naturliga fiender. Australien är ett sorgligt exempel på detta.
Att importera insekter som förmodligen saknar naturliga fiender här är nog den sämsta lösningen av alla och förhoppningsvis kommer det aldrig att ske. Jag vet att man i England, där man är desperat tittat på dessa insekter. Ingen vet vad man släpper lös, insekterna kanske föredrar våra äppelträd i stället.
I den andra tråden om parkslide finns ett utmärkt dokument baserat på den kunskap världen hittills samlat på sig, uppfinn inte nya idéer som saknar bäring i verkligheten, bekämpningen av parkslide är tillräckligt påfrestande som det är.
Finns som sagt insekter, i england där problemet är 7 resor värre än här så undersöker dom parkslides naturliga fiender i form av insekter och annan fauna som står emot parkslide. OM insekterna blir lagliga så kanske man kan släppa dom här, men frågan är vad dom gör när parksliden är borta, käkar upp alla ekar kanske?
Hallonbuskar KAN hålla parkslide i schack, mina började förlora mot slutet men dom är gamla och trötta och har nog slagits mot parksliden i många år.
Vet inte vad för liten växt jag har men troligtvis någon form av ogräs för den är VÄLDIGT resistent mot parkslide och det var väldigt bökigt för sliden att på något fotfäste på den territorium. den växer och frodas en bit in i parkslides område.
Nu när jag behandlar parkslide har hallon buskar, gräs och den konstiga ogräs växen formligen exploderat. jag måste nog röja undan dom så dom inte gömmer parkslide skott någonstans.
Man kan döda och hålla koll på parksliden utan några bekämpnings medel alls om man vill men det kräver att man rycker skott och är ihärdig VARJE dag och tar precis allt ovan jord under flera år. så att kombinera det med olika bekämpnings medel är nog bästa botemedlet.
Jag har bara använt ariane s och där blir plantorna snabbt svarta och faller ihop. redan efter några timmar kan man se att plantan känner sig sliten och trött.
Nästa år ska jag nog vara mer seriös om mer tid finns och nu på hästen klippa av alla själkar och hälla ned ariane s eller riktig roundup, tydligen så proffsen gör fast dom har någon form av spruta som går in i själken så de slipper klippa dom.
Hallonbuskar KAN hålla parkslide i schack, mina började förlora mot slutet men dom är gamla och trötta och har nog slagits mot parksliden i många år.
Vet inte vad för liten växt jag har men troligtvis någon form av ogräs för den är VÄLDIGT resistent mot parkslide och det var väldigt bökigt för sliden att på något fotfäste på den territorium. den växer och frodas en bit in i parkslides område.
Nu när jag behandlar parkslide har hallon buskar, gräs och den konstiga ogräs växen formligen exploderat. jag måste nog röja undan dom så dom inte gömmer parkslide skott någonstans.
Man kan döda och hålla koll på parksliden utan några bekämpnings medel alls om man vill men det kräver att man rycker skott och är ihärdig VARJE dag och tar precis allt ovan jord under flera år. så att kombinera det med olika bekämpnings medel är nog bästa botemedlet.
Jag har bara använt ariane s och där blir plantorna snabbt svarta och faller ihop. redan efter några timmar kan man se att plantan känner sig sliten och trött.
Nästa år ska jag nog vara mer seriös om mer tid finns och nu på hästen klippa av alla själkar och hälla ned ariane s eller riktig roundup, tydligen så proffsen gör fast dom har någon form av spruta som går in i själken så de slipper klippa dom.
Jag är verkligen ingen expert på Round-up(glysofat), det var en lantbrukare med sprutlicens som berättade för mig att glysofat tas upp via bladen (nåt med fotosyntesen) och transporteras av växten ner till rötterna. Sedan gör glysofatet så att rötterna dör.F Fransroland skrev:Jag vill hävda att du har fel. Jag tror att roundup på bladen dödar just bladet och inte roten. Samma effekt som att hugga ner det.
Min far har kört så på sitt bestånd i två år till liten nytta. Mittbestånd gick ner kanske 90% efter en behandling där jag i början på hösten klippte av topparna och fyllde stammen med roundup G. Tyvärr så var min far snabb med att spraya bladen i år så nu finns det inga friska stammar kvar att fylla på de få som är kvar
Så är det. Det tas upp via bladen men det tar död på växten i rötterna. Det viktiga är ett glyfosat når rotsystemet och det gör det säkert också om man sprutar det i stammen nere vid roten. Men den vanliga sättet är att växten själv drar ner det från bladen. Samma sak med ariane s egentligen, det ska också appliceras på bladen och gärna när det är 15-20 grader.N Namnet skrev:
Snubblade över min gamla tråd och tänkte uppdatera den med en bild från i somras men det ser nästan likadant ut nu förutom att gräs och andra plantor nu erövrar parkslides domän. Förväntar mig en hård återkomst i vår men jag är kommer vara lika redo som den.
Så vad tror ni är den lite mör iallafall?

Så vad tror ni är den lite mör iallafall?

T tarevarg skrev:Min erfarenhet:
Parksliden har hållit på sin plats och var vackert och var en bra "berså". När jag såg nya skott komma upp i gräsmattan nästan till huset som är ca 20 meter från buskaget, blev jag fundersam. Googlade och läste hus farligt det var, att den kunde till och med växa genom betong, skrev någon. Jag skulle ansa då och göra "bersån" smalare. Då hände det saker. I stället för några enstaka skott kom det hundratals. Ju mer jag grävde bort, desto fler dök upp. Då tog vi hit en grävmaskin som lyfte upp hela stora rotsystemet i ett, där alla skotten hämtade kraften ifrån. Det var torrt, jag pillande av så mycket jord som möjligt, och rotsystemet hamnade i en jättebrasa. Vi sådde gräs där och körde över med gräsklippare oftare en vanligt då även alla små skott klipptes ner. När den stora stocken försvann, hade alla småplantorna endast sina svagare rötter och när de avklippta skotten aldrig kunde "mata" rötterna, har den gett upp. Vi hittar inte en enda parkslide på tomten.
Hallå där tarevarg. Hur har det gått med parkslidet? Har det kommit tillbaka? Eller löste utgrävningen det hela?
Må gott Jonas
Det har faktiskt fungerat. Är det ett gammalt rotsystem, då måste man nog ta bort det, så mycket av de grova rötterna som bara möjligt. De ligger 1,5-2 meter djupt, minst. Dem små rötterna som är kvar vill gärna komma upp med nya skott men när man klippte gräset ofta, då hade de ingen chans. Där gräsmattan är ljusast, där var de enorma rötterna som matade allt.
Hej tack för svarT tarevarg skrev:Det har faktiskt fungerat. Är det ett gammalt rotsystem, då måste man nog ta bort det, så mycket av de grova rötterna som bara möjligt. De ligger 1,5-2 meter djupt, minst. Dem små rötterna som är kvar vill gärna komma upp med nya skott men när man klippte gräset ofta, då hade de ingen chans. Där gräsmattan är ljusast, där var de enorma rötterna som matade allt.
Skönt att det inte verkar så påträngande nu även om det verkar som att det inte är helt borta.
Trevlig helg
Jonas
Ok! Har själv ett stort (typ 5x7 m) bestånd på landet vid vår lada. Körde med en gräsklippare (bara dedikerad till denna yta, med uppsamlare) där varje eller varannan vecka förra säsongen. I början kämpade sliden på med nya skott rätt duktigt, men märkte att den blev tröttare och tröttare efter ett tag.
Planen är att trötta ut den några år, och sen lägga duk över skiten.
Planen är att trötta ut den några år, och sen lägga duk över skiten.
T tarevarg skrev:
Lägg inte en massa plast i marken. Har man inte uppsamlare sliper man hanteringen av allt klipp.
