Vi har en gammal friskluftsventil som ska tätas. Har FTX och nu renoverar vi det här utrymmet, så behöver fixas innan hösten. Vill göra det enkelt med saker jag har hemma.
Min tanke är först cellplast (som inte kan suga upp regnvatten) ca 50 mm ut mot gallret, sedan mineralull hela vägen fram till innerväggen. Där sätter jag byggplast med byggtejp. Sen på med någon täckskiva som jag spacklar över.
Har jag missat något eller skulle detta funka?
Min tanke är först cellplast (som inte kan suga upp regnvatten) ca 50 mm ut mot gallret, sedan mineralull hela vägen fram till innerväggen. Där sätter jag byggplast med byggtejp. Sen på med någon täckskiva som jag spacklar över.
Har jag missat något eller skulle detta funka?
Produkter som diskuteras: "byggtejp"
Byggtejp
Byggtejp är ett mångsidigt verktyg som varje hantverkare bör ha till hands. Den är stark, hållbar och lätt att använda och klarar de tuffa kraven på byggplatser. Byggtejp används ofta för att säkra och täta olika material, för att
Läs mer
låter lite överjobbat! Själv hade jag sågat till en leca något mindre än hålet typ 5 cm åt alla håll , tryckt i murbruk b , i med lecan , fixa till med murbruk b så att där finns plats kvar att finputsa.
Låt torka sen finputsat ut och insida med putsbruk c ballast 0-1 mm
Låt torka sen finputsat ut och insida med putsbruk c ballast 0-1 mm
Jag har grejerna hemma redan, till skillnad från ett lecablockoch murbruk. Så sålänge det inte är fel så kör jag på med det jag tänkteE egge80 skrev:
Jag var halvvägs framme med byggskummet innan min fru frågade om jag inte skulle göra det ordentligt istället, men det kanske är ”good enough”? Är ju inte merjobb att sätta cellplast sen mineralull tänker jagK Kasken skrev:
Jag ser inte hur byggskum är en mindre "ordentlig" lösning.AlfaHannes skrev:
Spruta hålet full med byggskum är en minst lika seriös lösning som din idé med cellplast och mineralull.
Den enda "seriösa" lösningen blir väl att slå ut ventilgallret och mura igen hålet med t.ex lättbetong och murbruk.
Jag fattar inte riktigt om bilden är ute eller inne och om det syns eller ej.
Jag har satt igen ett hål med skum och en cellplastkloss som "bas", målade det i samma färg som grunden och satte ventilen utanför. Syns inte ett dugg.
Jag har satt igen ett hål med skum och en cellplastkloss som "bas", målade det i samma färg som grunden och satte ventilen utanför. Syns inte ett dugg.
Redigerat:
Blev typ detta. Bilden är innifrån.F Fideliox skrev:
Jag fäste cellplastklossen med byggskum längst ut mot gallret, sen tryckte jag in lösull resten och avslutade med byggplast.
Sen målar jag väggen vit och sätter en täcklucka i plast över
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden