Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du några konkreta råd för hur TS bekante kommer ur sin situation eller är du bara här för att munhuggas?
Att förklara varför dåliga råd är dåliga hjälper också TS och dess bekante.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
B borgen72 skrev:
ta (hans hus är säkerhet men båda står på lånen) och utöver det riktigt usla lån utan säkerhet (gemensamma). D
B borgen72 skrev:
Har en släkting som blivit inlurad i diverse gemensamma lån av och med sin sambo. Det handlar både om bostadslån med hög ränta (hans hus är säkerhet men båda står på lånen) och utöver det riktigt usla lån utan säkerhet (gemensamma). Deras inkomster räcker inte till. Båda är pank men hon har sannolikt ett arv att vänta, oklart när.

Antar att det går att dela upp gemensamma lån? Vad krävs? Han lär inte vilja det och ser hennes arv som en utväg.
Hennes eventuella framtida arv blir hennes enskilda egendom. De gemensamma lånen bär de däremot tillsammans. Det låter som din släkting har försatt sig i en riktigt usel sits vilket är ledsamt. Själva grejen med att vara sambo är att inte behöva dela ekonomi och vara låst, rent teoretiskt kan hon lämna landet med sitt eventuella arv och försvinna - och kvar står han med lånet och sitt hus som säkerhet.

Förutsatt att viljan finns skulle jag råda att de tillsammans går till en bank och undersöker möjligheterna att reda upp det här genom att slå samman lånen, minska räntorna, skriva ordentliga skuldebrev, klippa alla krediter, leva på vatten och potatis tills situationen stabiliserats och så vidare. Hans motivation borde vara större än hennes så kanske inte läge att höja rösten utan försöka medla. Ytterst beror det på om de kommer vara tillsammans framöver och verkligen VILL ta sig ur det här.

Lyxfällan är definitivt ett alternativ av din beskrivning. Hoppas att det löser sig.

Hon bör väl se till att enbart betala blancolånen. Skit i bolånet, om det inte blir betalt så tar banken huset och det blir sålt.

Om karljäkeln vill behålla "sitt" hus får han betala bolånet.

Huvudsaken för henne är ju att minska blancolånen som hon kan bli stående med 100% av. Bolånet kan ju som värst bli 100% av det som en tvångsförsäljning inte får ihop. I bästa fall blir det en peng kvar och då är det ju fint om det tajmar med att blancolånen slutat betalas och de skickar fogden efter dem.

Att amortera på ett hus han äger betyder ju att hon hela tiden stoppar in pengar i det som blir hans.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Om hon står på huslånet är hon ju delägare. Kom på min exfru med spelskulder då jag försökte lägga om bolån och vart nekad. Var bara att bita ihop och amortera 10000kr i månaden i lite över ett år.

E Emanuel01 skrev:
Om hon står på huslånet är hon ju delägare
Hur tänkte du där?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hur tänkte du där?
Vad tänker du. Hur kan man vara med på huslån utan att vara delägare? Då är det ju isåfall ett blancolån på huset. Men det beskrivs ju som ett huslån! Och skulle bli förvånad om huset är köpt med blancolån då det är ett hus!?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du några konkreta råd för hur TS bekante kommer ur sin situation eller är du bara här för att munhuggas?
Munhuggas?
Jag korrigerar direkta felaktigheter och nej, jag ser inte nån enkel lösning på problemet.

E Emanuel01 skrev:
Hur kan man vara med på huslån utan att vara delägare?
Varför skulle man inte kunna det? TS beskriver situationen i trådens första inlägg.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vad tänker du. Hur kan man vara med på huslån utan att vara delägare? Då är det ju isåfall ett blancolån på huset.
Blancolån är UTAN säkerhet men här är ju fastigheten säkerhet.

Att det står 2 låntagare istf 1 på skuldebrevet gynnar självklart banken men innebär absolut inte att delar av huslånet är utan säkerhet.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
Det går alldeles utmärkt att stå med som låntagare på ett huslån men ,att inte äga del av fastigheten.. Det är till och med inte helt ovanligt.. Sen innebär det vissa risker likt som i det här fallet..

Att huset står som säkerhet på lånet om det är ett huslån är ju det normala

Men man har ingen ägande andel för att man står med som låntagare

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vad tänker du.
Googla "medlåntagare bolån" så slipper du vara så självsäkert okunnig😇

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Vad tänker du. Hur kan man vara med på huslån utan att vara delägare? Då är det ju isåfall ett blancolån på huset. Men det beskrivs ju som ett huslån! Och skulle bli förvånad om huset är köpt med blancolån då det är ett hus!?
Det har varit en ögonöppnare för mig men det är helt klart så att två personer kan ha gemensamma huslån trots att bara en person äger huset. Har dubbel och trippelkollat det i detta fall.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B borgen72 skrev:
Det har varit en ögonöppnare för mig men det är helt klart så att två personer kan ha gemensamma huslån trots att bara en person äger huset. Har dubbel och trippelkollat det i detta fall.
Ja det är inte konstigt eller särskilt ovanligt. Ofta handlar det om att föräldrar står som medlåntagare till ungdomens/studentens bolån eftersom ekonomin gärna är lite skakig innan man hunnit etablera sig med jobb och kunnat spara undan kapital. Underlaget för krediten blir då bättre. Att man står med på lånet betyder som sagt inte att man automatiskt äger någon del i fastigheten. Krediten är inte beroende av det så banken bryr sig inte om det. De gör bara en kalkyl där de gissar om de kommer kunna få tillbaka sina pengar.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
B borgen72 skrev:
Då har jag lärt mig något!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B borgen72 skrev:
Det kan finnas en dold samäganderätt i sådana här fall, men det förutsätter bl.a. att fastigheten köpts för att vara gemensam bostad. Och så verkar ju inte vara fallet.

Sen är det väl lite skit sak samma. Är huset belånat till taknocken så hade man ju nära på lika gärna kunnat vara hyresgäst som ägare.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.