4 180 läst ·
64 svar
4k läst
64 svar
Hur tar jag reda på ägare till hus på ofri grund?
Men alltså. Naturligtvis ska jag inte genomföra köpet av huset INNAN jag fått ok av markägaren att jag också får köpa marken. Jag ska börja med att 1. Få kontakt med husägaren och 2. Fråga denne om jag får köpa huset, för att sedan 3. Böna och vet markägaren om att jag också ska få köpa marken. Det gäller ju att börja i rätt ände, och jag är ju inte ens i mål med nr 1 än.useless skrev:
Men nu tycker jag att vi återgår till ämnet 🌞🌞🌞
För fastighetsägaren kan du ju redan nu presentera ditt förslag att köpa marken, huset eller arrendatorn med kåken på ofri grund lär du så att säga få på köpet om och när du blir lagfaren ägare.K krumbukt skrev:
Bästa svaret 👍F fribygg skrev:
Köp tomten och ta kontroll över arrendet om det nu finns något avtal i skrift.
Finns inget avtal så kan du tvinga bort ägaren och stugan, alternativt erbjuda dig att ta över brädhögen gratis.
F fribygg skrev:
Det låter lite väl nesligt för min smak, men tack för tipset 😊TorpAnders skrev:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 081 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 081 inlägg
Det är skillnad på markägare och bolag. Om de land-roffande bolagen får färre människor fördelade över sina vidder så finns också färre som överklagar avverkningar, osv. Vill de inte förmedla kontakt så är de nog inte heller intresserade av att ha var arrende.K krumbukt skrev:
Annars tror jag som andra föreslagit att jaktlag är en bra väg, om det är svårt att på slump dyka upp när någon är i grannhusen.
Det är nog en bra poäng. Marken består som sagt av odlings- och betesmark som idag arrenderas ut till lantbrukare, men just denna plätten där huset står är precis invid ett berg och brukas inte av någon. Så arrendatorer är de nog inte rädda för, fast att de hellre har färre än fler låter inte omöjligt. Mig veterligen förekommer ingen jakt där men det kanske finns jaktlag däromkring ändå.Karrock skrev:
Det är skillnad på markägare och bolag. Om de land-roffande bolagen får färre människor fördelade över sina vidder så finns också färre som överklagar avverkningar, osv. Vill de inte förmedla kontakt så är de nog inte heller intresserade av att ha var arrende.
Annars tror jag som andra föreslagit att jaktlag är en bra väg, om det är svårt att på slump dyka upp när någon är i grannhusen.
Om det är ett äldre hus kan du ju kolla med den lokala hembygdsföreningen, de kan ha information som leder dig framåt.K krumbukt skrev:Det ligger en sommarstuga några hundra meter bort och några fler hus ytterligare en bit bort. Så det är nog som du säger att det är min bästa väg framåt.
Om jag får tag i ägaren och denne går med på att sälja huset till mig, så tror jag att mitt utgångsläge att kunna få stycka av en liten bit mark också, förbättras avsevärt.
Jag vet inget om din ekonomiska situation, men markägaren och husägaren har uppenbarligen inte satt sin egendom på marknaden så du har en tung uppförsbacke då ingendera är utannonserade och därmed tillsalu.K krumbukt skrev:
Nesligt vet jag inte, sannolikt den enda vägen att gå däremot. Och då börjar du i rätt ände istället för att lägga en massa tid på att först hitta och sedan bearbeta den som äger stugan för att sedan ändå gå på pumpen eftersom bolaget inte kommer att sälja någon tomt.K krumbukt skrev:
Fixar du tomten först så är alla hinder borta per automatik.
Är vägen samfälld?K krumbukt skrev:
Då finns den registrerad på Trafikverket och har en styrelse som har ett medlemsregister.
Har du sedan än mer tur så är kassören nitisk och andelstalen så noggrant uppdelade så att stugor på ofri grund inom samfällighetens område har fått ett eget andelstal och inte ligger inbäddade i stamfastighetens andelstal. (Så gjorde i alla fall vi när vår förrättning genomfördes)
Är det så så har du ditt namn där.