4 180 läst ·
64 svar
4k läst
64 svar
Hur tar jag reda på ägare till hus på ofri grund?
Börja med lantmäteriet och dess app "min karta" Där kan du leta upp vad fastigheten har för beteckning, med den k as n man få fram ägaren.
så bolaget äger marken huset står på?K krumbukt skrev:Jag känner till en ganska förfallen stuga som jag skulle vilja köpa. Jag har varit i kontakt med fastighetsägaren, ett större företag som äger stora arealer på olika ställen i Sverige. De menar att stugan ifråga är byggd på ofri grund, och de är inte intresserade av att förmedla någon kontakt mellan mig och stugans förmodade ägare. Jag vet inte om det de säger är sant eller om de mest vill slippa höra från mig mer.
Fastigheten är klassad som obebyggd jordbruksmark, det finns alltså inget att hämta hos Skatteverket.
Går det på något sätt att ta reda på vem som äger stugan? Jag skulle kunna fråga grannar men jag vill helst göra egna efterforskningar själv först, jag vill hålla låg profil för att inte riskera att någon annan ska få nys om att jag frågar runt och knipa det framför näsan på mig.
Alla tips är välkomna! Tack!
Om det är "ofri grund", är det just det. Stugan är att jämföra med en uppställd husvagn och har ingenting med marken att göra.K krumbukt skrev:
Sen kan stugans ägare ha ett avtal om att få bruka en bit mark, troligtvis där stugan står, men stugägaren kan normalt inte överlåta avtalet om marken om stugan säljs.
Har du kollat Lantmäteriets "Historiska kartor"? Hur har fastigheterna sett ut i närheten förr, vem ägde dem, var låg närmsta boningshus i förhållande till "stugan" eller är stugan ett fd permanent boende? Från vilket år kan stugan vara? På 60talet flyttades ju en del sommarlagårdar osv o blev sommarstugor till från byn, utflyttade döttrar/ systrar som fick ställa sin stuga i närheten...kanske med arrenden som sedan inte förnyades då ingen var intresserad längre...
Lokala biblioteket kan ha hembygdsmaterial att leta i.
Har själv också kontaktat sågverk ang ett ödehus med en fantastiskt lada full med gamla inventarier, om det var ok att gå in o rädda lite kulturarv, man inte får gå in hur som helst och bara ta...men nej, de har inte åtekommit eller svarat...vet av en äldre man i närheten att bolaget köpte fastigheten pga skogen, har kollat ägarehistorik genom Lantmäteriet och nu har sågverket haft det sedan 80talet och snart rasar den vackra 1800tals ladan...
Har själv också kontaktat sågverk ang ett ödehus med en fantastiskt lada full med gamla inventarier, om det var ok att gå in o rädda lite kulturarv, man inte får gå in hur som helst och bara ta...men nej, de har inte åtekommit eller svarat...vet av en äldre man i närheten att bolaget köpte fastigheten pga skogen, har kollat ägarehistorik genom Lantmäteriet och nu har sågverket haft det sedan 80talet och snart rasar den vackra 1800tals ladan...
Markägaren vet ganska säkert vem som äger byggnaden. Det kanske rentav finns ett arrendeavtal.
Min spontana reflektion är att dom inte vill ha stugan där alls, och låter tiden gå för att till sist kunna bli av med den.
Min spontana reflektion är att dom inte vill ha stugan där alls, och låter tiden gå för att till sist kunna bli av med den.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Du ska gå runt och fråga i de omkringliggande gårdar/stugorna. Där vet dom garanterat vem som byggt/äger byggnaden. Det gör man i glesbygd.👍
Som sagt var verkar markägaren bara vänta på att huset ramlar ihop och försvinner, så det finns nog inga goda utsikter att få stycka av någon mark eller nyttja marken till vägar etc utan en massa motstånd och förhalande.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Är markägaren ointresserade så vill de knappast sälja en liten flik mark heller...........det är ju ganska stora kostnader förenat med att stycka av på det viset.
Har du kollat med Skatteverket? Tror nog att de bör ha info om den i deras "fastighetstaxeringsregister"K krumbukt skrev:Jag känner till en ganska förfallen stuga som jag skulle vilja köpa. Jag har varit i kontakt med fastighetsägaren, ett större företag som äger stora arealer på olika ställen i Sverige. De menar att stugan ifråga är byggd på ofri grund, och de är inte intresserade av att förmedla någon kontakt mellan mig och stugans förmodade ägare. Jag vet inte om det de säger är sant eller om de mest vill slippa höra från mig mer.
Fastigheten är klassad som obebyggd jordbruksmark, det finns alltså inget att hämta hos Skatteverket.
Går det på något sätt att ta reda på vem som äger stugan? Jag skulle kunna fråga grannar men jag vill helst göra egna efterforskningar själv först, jag vill hålla låg profil för att inte riskera att någon annan ska få nys om att jag frågar runt och knipa det framför näsan på mig.
Alla tips är välkomna! Tack!
Jag vet, det är därför jag är ute efter att i första hand få tag i ägaren för att höra om denne vill sälja. Därefter återkomma till markägaren och böna och be om att få stycka av själva marken också.P Peter787 skrev:
Tror inte det, det är mest jordbruksmark runtikring. Är det kommunen som har koll på om där finns några jakträtter?Kapsyl skrev:
Jag har tittat på historiska kartor, jag lyckas inte lista ut vad huset har använts till eller när det byggdes. Kanske flyttades det dit, som du säger.H Hispaniola skrev:Har du kollat Lantmäteriets "Historiska kartor"? Hur har fastigheterna sett ut i närheten förr, vem ägde dem, var låg närmsta boningshus i förhållande till "stugan" eller är stugan ett fd permanent boende? Från vilket år kan stugan vara? På 60talet flyttades ju en del sommarlagårdar osv o blev sommarstugor till från byn, utflyttade döttrar/ systrar som fick ställa sin stuga i närheten...kanske med arrenden som sedan inte förnyades då ingen var intresserad längre...
Ja så kan det absolut vara. Det som är helt säkert är iallafall att ingen tar hand om huset eller verkar ha några ambitioner att göra så.M MagHam skrev:
Detta är nog det absolut bästa tipset hittillsI InsidersUnited skrev:
Absolut, men de kostnaderna står ju jag som köpare för.S Stefan1972 skrev: