4 180 läst ·
64 svar
4k läst
64 svar
Hur tar jag reda på ägare till hus på ofri grund?
Jag har kollat med dem men fastigheten står som obebyggt, och byggnaden är därmed inte taxeringsskyldig. Dessutom menar de att taxerbar ägare inte är faller under allmän handling, så de vill inte lämna ut det även om det hade funnits.N Nucky skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Precis. Om inte jordbrukarna själva jagar så brukar de arrendera ut jakträtten och då borde det gå att få tag på någon kontakt den vägen. Gamla stabila jaktlag kan ha väldigt långt minne ( i "mitt" lag har jag fått mig till livs historier om min farfar, som gick bort innan jag föddes, från 1910-talet) så det är mycket möjligt att de känner till vem som var den siste fastboende i huset och då har du en möjlig ledtråd att nysta i.I InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
En dylik avstyckning kan ju kosta 100k och uppåt.........och med det så ska det dit ny el och avlopp så det kan ju bli en dyr historia till slut.
Absolut, men det är ju den som vill göra avstyckningen som får betala. Så ingenting som påverkar markägaren ekonomiskt. Dom är nog helt enkelt ointresserade av att ha hus på marken.S Stefan1972 skrev:
Det brukar inte spela någon roll att man erbjuder sig att ta all kostnad, de stora markägarna samlar på m2 och släpper väldigt ogärna iväg dem till andra.K krumbukt skrev:Jag vet, det är därför jag är ute efter att i första hand få tag i ägaren för att höra om denne vill sälja. Därefter återkomma till markägaren och böna och be om att få stycka av själva marken också.
Tror inte det, det är mest jordbruksmark runtikring. Är det kommunen som har koll på om där finns några jakträtter?
Jag har tittat på historiska kartor, jag lyckas inte lista ut vad huset har använts till eller när det byggdes. Kanske flyttades det dit, som du säger.
Ja så kan det absolut vara. Det som är helt säkert är iallafall att ingen tar hand om huset eller verkar ha några ambitioner att göra så.
Detta är nog det absolut bästa tipset hittills
Absolut, men de kostnaderna står ju jag som köpare för.
Finns det väg fram till stugan idag?
Ska det avstyckas så brukar LM kräva att fastigheten har säkerställd väg fram till tomtgräns. Vilket kan vara ett juridiskt äventyr i sig.
Byggnad på ofri grund likställs med lösöre och är då ofta ointressant för Skatteverket, så du lär prata med bygden och inte myndigheter om du ska hitta eventuella ägare. Kan vara ett dödsbo som inte har vetskap om dess existens.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Visst blir det så men det kanske är mycket som inte ts tänkt på i en dylik situation. Kostnader, el, vvs vägar, Det är ju inte "bara" att stycka av nåt var som helst och få det att fungera med rimliga medel. Och dylika markägare är ju dessutom oftast helt ointresserade av att släppa små markbitar på det här viset. Så vem som äger huset är ju egentligen ganska irrelevant......tror inte det är det största problemet.M MagHam skrev:
Nä jag vet. Marken runtomkring består av odlings- och betesmark som arrenderas ut till jordbrukare, men just denna plätt där huset står består av berg och mer "värdelös" mark. Jag gissar att det är därför någon fått lov av dåvarande markägare att smälla upp ett litet hus där.TorpAnders skrev:
Det finns en jättefin väg där idag, den används av lantbrukare.TorpAnders skrev:
Ja precis. Fast om huset hade varit värt över 50 000 kr så hade Skatteverket varit intresserade, trots att det är på ofri grundTorpAnders skrev:
Syftet med denna tråd är att jag önskar få smarta tips på hur jag kan ta reda på vem som äger ett hus på ofri grund. Jag har som sagt varit i kontakt med fastighetsägaren, som berättar att huset ägs av en annan person, samt att de inte vill förmedla någon kontakt mellan mig och denne. Så, vem som äger huset är naturligtvis relevant eftersom det är denna person jag behöver få kontakt med, och det är som sagt det som är hela trådens syfte.S Stefan1972 skrev:Visst blir det så men det kanske är mycket som inte ts tänkt på i en dylik situation. Kostnader, el, vvs vägar, Det är ju inte "bara" att stycka av nåt var som helst och få det att fungera med rimliga medel. Och dylika markägare är ju dessutom oftast helt ointresserade av att släppa små markbitar på det här viset. Så vem som äger huset är ju egentligen ganska irrelevant......tror inte det är det största problemet.
Hur långt är det till de närmaste grannhusen? Är de inom skotthåll så vet de nog vem som äger byggnaden.K krumbukt skrev:Syftet med denna tråd är att jag önskar få smarta tips på hur jag kan ta reda på vem som äger ett hus på ofri grund. Jag har som sagt varit i kontakt med fastighetsägaren, som berättar att huset ägs av en annan person, samt att de inte vill förmedla någon kontakt mellan mig och denne. Så, vem som äger huset är naturligtvis relevant eftersom det är denna person jag behöver få kontakt med, och det är som sagt det som är hela trådens syfte.
Andra möjligheter är nog tyvärr uttömda som det verka på din beskrivning.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ja jo det har jag förstått men om du får reda på vem som äger huset då? Hur förändrar det saken?K krumbukt skrev:Syftet med denna tråd är att jag önskar få smarta tips på hur jag kan ta reda på vem som äger ett hus på ofri grund. Jag har som sagt varit i kontakt med fastighetsägaren, som berättar att huset ägs av en annan person, samt att de inte vill förmedla någon kontakt mellan mig och denne. Så, vem som äger huset är naturligtvis relevant eftersom det är denna person jag behöver få kontakt med, och det är som sagt det som är hela trådens syfte.
Det ligger en sommarstuga några hundra meter bort och några fler hus ytterligare en bit bort. Så det är nog som du säger att det är min bästa väg framåt.TorpAnders skrev:
Om jag får tag i ägaren och denne går med på att sälja huset till mig, så tror jag att mitt utgångsläge att kunna få stycka av en liten bit mark också, förbättras avsevärt.S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Det tror inte jag........sannolikt så finns många såna här fastigheter kvar med klausuler där det står att det bara är den ursprungliga ägaren som får ha huset kvar. Säljs det så ska det bort från platsen eller rivas.
Ja så skulle det ju kunna vara, men det vet ju varken du eller jag. Naturligtvis har jag större chans att lyckas om jag kan presentera ett förslag som är så smärtfritt för fastighetsägaren som möjilgt, det säger väl sig självt.S Stefan1972 skrev:
Eller så säger dom "Åh, vad bra att du hörde av dig. Arrendeavtalet gäller inte längre, så vi vill att du forslar bort huset och återställer marken. Du har 6 månader på dig."K krumbukt skrev: