Bjuder på ett dåligt exempel från verkligheten, mitt eget fritidshus:

L2:
LLV-pump
VV-beredare
Golvvärme badrum
Microvågsugn
En (av två eller tre?) faser i spisen
Alla eluttag i kök och matplats
Uttaget för elbilsladdning

L1/L3:
Tvättmaskin
Andra (och tredje?) fasen för spisen
Övriga eluttag och belysning

Trots så skev belastning är det nästan bara när bilen laddar och man håller på i köket samtidigt som golvvärmen och varmvattenberedaren jobbar som det går någon säkring (16 A).

Dock kan vissa maskiner (i mitt fall en trefas-vedklyv) själva komma upp nära gränsen om de kör med lite motstånd (en vresig kubbe), så jag har vant mig att inte köra tunga trefaslaster om det är andra potentiella storförbrukare igång, ska man kunna det bör man nog minst gå upp till 20 A.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Elementspänning på 400 V spelar bara roll för att hålla nere strömmen om man har en två-fasig belastning som är den ensamma dominerande.
Så snart det börjar ligga fler blandade/fördelade belastningar på alla faserna så får man inte ut mer effekt än:
3 * 240 * Säkringsstorleken. (resistivt räknat).

• Gilla
sanamon
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

L2:
LLV-pump
VV-beredare
Golvvärme badrum
Microvågsugn

L1/L3:
Tvättmaskin

Trots så skev belastning är det nästan bara när bilen laddar och man håller på i köket samtidigt som golvvärmen och varmvattenberedaren jobbar som det går någon säkring (16 A).

Dock kan vissa maskiner (i mitt fall en trefas-vedklyv) själva komma upp nära gränsen om de kör med lite motstånd (en vresig kubbe), så jag har vant mig att inte köra tunga trefaslaster om det är andra potentiella storförbrukare igång, ska man kunna det bör man nog minst gå upp till 20 A.
Det är ett bra exempel du visar där och som direkt pekar på hur dåligt det kan vara utan direkta problem med huvudsäkringar. Som tex Bo brukar vara inne på och som jag gärna skriver under själv ska man aldrig ha huvudsäkringar som löser om det inte finns ett direkt fel som kortslutning etc inte pga belastning. Marginalen som faktorn 1.5 -> 2 ger i tid h -> xx min är inget man ska utnyttja medvetet det ger alltid problem i någon form på sikt och enkelt att fördela om för det mesta.

Tyvärr är det nog vanligt att det inte tänks enligt rubriken för tråden och kanske minst av de inom parentes som bäst och enklast kunde göra det utan någon större extra ansträngning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Att mäta är att veta, logga din energiförbrukning per fas under ett år så ser du var du ska pula in nya laster nånstans.
Graf över energiförbrukning per fas över ett år med spikar som visar varierande förbrukning.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag har liknande problem. För jag har heller inte koll på vad som belastar vilken fas. Och jag har blivit så van vid att gå ut till huvudskåpet. Så nu senast när elen inte betedde sig så blev jag väldigt förvirrad då alla säkringar var hela. Det visade sig att det var en säkring inomhus? Det var den första... Och man har bytt ett femtontal säkringar de två åren jag har haft huset.
Men en elrenovering är tänkt att göras vilket årtionde som helst.

T tompaah7503 skrev:
Att mäta är att veta, logga din energiförbrukning per fas under ett år så ser du var du ska pula in nya laster nånstans.
[bild]
Det ser intressant ut!
Vilken hårdvara/mätare/system använder du?

lnilsson lnilsson skrev:
Det ser intressant ut!
Vilken hårdvara/mätare/system använder du?
Mätserien är mätt med hemautomationen, det är en Z-Wave kopplad mätare som heter Aeotec Home Energy Meter Gen5. Värdena hamnar i hemautomationsplattformen Home Assistant och skickas vidare därifrån till en tidsseriedatabas som heter InfluxDB. Slutligen kan man hämta värden från InfluxDB för att visualisera dem på det sättet jag gjort, här i programmet Grafana. Det ligger mycket bakom för att få det så pass nätt presenterat men det borde finnas andra enklare verktyg. Har sett screenshots på någon mobilapp där man kunde se belastningen per fas. Kanske Greenely, Watty eller nåt liknande. Måste säkert till hårdvara till det för att få ut värdena men kan lätt vara värt det istället för att betala sura pengar för att säkra upp. Dessutom kommer väl effekttaxa överallt snart så då lönar det sig verkligen att ha koll på var och hur belastningen sker.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

L2:
LLV-pump
VV-beredare
Golvvärme badrum
Microvågsugn

L1/L3:
Tvättmaskin

Intressant med trefasmaskiner; när jag har byggt garaget kommer jag att ha några trefas snickerimaskiner där (+kompressor) Och jag vill inte gärna säkra upp i onödan; 20A kostar 1620kr extra per år (den fasta överföringsavgiften är densamma dock).

All elvärme på max + belysning + kyl/frys + VVB blir drygt 8,5 kW i mitt fall, så det är olika maskiner/vitvaror som isåfall kan göra att huvudsäkringarna löser ut. Det kommande garagets uppvärmning har jag inte räknat med, men det borde bli max 2,3 kW (LLVP).

Edit: vad som gör det lite mer komplicerat i mitt fall är att jag är lite hifi-nörd, så jag försöker hålla en fas ”ren” från saker/maskiner som stör elnätet.

Redigerat:
VidarH VidarH skrev:
Jag har liknande problem. För jag har heller inte koll på vad som belastar vilken fas. Och jag har blivit så van vid att gå ut till huvudskåpet. Så nu senast när elen inte betedde sig så blev jag väldigt förvirrad då alla säkringar var hela. Det visade sig att det var en säkring inomhus? Det var den första... Och man har bytt ett femtontal säkringar de två åren jag har haft huset.
Men en elrenovering är tänkt att göras vilket årtionde som helst.
Det är väl inte så svårt (för en elektriker ska väl sägas) att byta fas på olika grupper?

Inilson, du måste väl ta med alla dom andra tunga förbrukarna i din "kalkyl" som tex disk, tvätt, tork, strykjärn, vattenkokare, dammsugare, micro, motor/kupevärmare mm som alla drar ca 8-10A.

lnilsson lnilsson skrev:
Det är väl inte så svårt (för en elektriker ska väl sägas) att byta fas på olika grupper?
Det är det nog inte nej, men det ska ändå bytas till jordade kablar och säkringsskåpet flyttas då det enligt elektrikern inte får plats med ett modernt i den gamla alkoven.

L Leif i Skåne skrev:
Nja, skillnaden i Amper / fas är roten ur 3 ~ 1,73 ggr

T.ex. Element på 1150 W är det 5 A vid 230V, men vid 2 faser 400V är belastningen bara 2,89 A / Fas.
Men belastningen är densamma. Vare sig du har 400v eller 230v.
3x 1000w 230v belastar varje Lika mycket som 3x1000w 400v eller hur?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hej

Fördelning av last över samtliga tre faser så brukar jag tänka att fördela fasta anslutna 1fas förbrukare så jämt det går över faserna. Steg nästa blir att fördela ut tänkta större laster (ca 1kw eller mer, ex infravärmare) som skall sitta som vägguttag. Större laster som kan gå samtidigt ex. tvätt, tork fördelas ut på 3 faser. Stora enfas laster (>=16A) kan man fördela ut på tre faser via en 3fas till 1 fas transformator om man vill vara säker.

Håkan

E elmont skrev:
Inilson, du måste väl ta med alla dom andra tunga förbrukarna i din "kalkyl" som tex disk, tvätt, tork, strykjärn, vattenkokare, dammsugare, micro, motor/kupevärmare mm som alla drar ca 8-10A.
Jo, det är det som är lite knepigt och orsaken till att jag startade tråden. Såsom jag har förstått (som Bo.Siltberg skrev) så skiljer man mellan kortvariga laster (micro, spis, vattenkokare, dammsugare, strykjärn) och lite långvarigare (diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, motorvärmare) laster (samt elvärme förstås).

Men samtidigt är just dom långvariga lasterna tillfälliga; jag kör diskmaskinen varannan dag, tvättmaskinen och torktumlaren två gånger i veckan, motorvärmare några gånger i veckan.

Hittills har det gått en huvudsäkring på fyra år, men jag har inte kollat huruvida dom är för varma. Det är mest det planerade garaget/snickeriverkstaden som jag funderar kring.

Långvarig och kortvarig är ju en dimension, men man kan lura sig.
En diskmaskin på 2 kW elementeffekt är inte speciellt "långvarig".
På 15 minuter är 10 liter vatten höjt med 45 grader. Mesta delen av disktiden är spoltid.
Jag vill upprepa det här med att fundera runt samtidighet istället.
Det är rätt osannolikt att man stryker samtidigt som man kör vattenkokaren eller står vid garaget med högtryckstvätten. Och diskmaskinen startas ofta efter att maten är klar och äten. Precis som torktumlaren körs efter tvätt.
Däremot de höga förbrukarna i köket som står för matlagning, d v s brödrost, micro, vattenkokare, ugn och häll har stor potential att användas samtidigt när mat ska lagas till hela släkten.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.