Har ett fritidshus som är offgrid med ett enklare solcellssystem som jag tänkt att uppgradera.
Problemet är att huvudhuset inte har lika bra solläge som garaget och det finns även fördelar rent platsmässigt att förlägga batteribank och solceller etc i garaget.
Det är uppskattningsvis 25-30 meter mellan byggnaderna och min tanke är på grund av förlusterna att dra den sträckan som 230v. Invertern är en Victron multiplus compact 12v/1200w/50A(Laddare) med 230v 16A uttag enligt bild.

Nu till frågan, vad ska man ha för ingående delar för att detta system ska bli säkert att använda i huvudhuset?
Typ av markkabel, elcentral, jordfelsbrytare etc. Behövs det grävas ner jordspett (?)

Jag har begränsad kunskap om el och har tänkt att ta in hjälp för själva inkopplingen, men kommer själv att sätta upp paneler, gräva, bygga in batteribank osv.

Tacksam för idéer kring denna anläggning.

• Solenergisystem med Victron Energy-komponenter monterade på väggen, inkluderar MPPT-laddningsregulator och MultiPlus Compact inverterare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara som information så kräver din anläggning auktorisation, gränsen går vid 50 volt, tio ampere och 200 voltampere

Om vi bortser från behörigheter och tänker på hur ett sådant system skulle se ut? Är det ingen som har en idé?
Jag är nyfiken på hur det skulle se ut.

• Gilla
StenHardy
  • Laddar…
E elmont skrev:
Bara som information så kräver din anläggning auktorisation, gränsen går vid 50 volt, tio ampere och 200 voltampere
Ok, vad innebär det rent administrativt?

S StenHardy skrev:
Ok, vad innebär det rent administrativt?
Nu är jag inte riktigt med. OM allt ska göras "enligt boken" ska en auktoriserad elinstallatör utföra jobbet. Sedan kan man rent praktiskt komma överens om lite olika sätt att få vara med i jobbet.
Men som sagt OM du ska göra allt efter reglerna så börja med att kontakta en auktoriserad installatör.

E elmont skrev:
Nu är jag inte riktigt med. OM allt ska göras "enligt boken" ska en auktoriserad elinstallatör utföra jobbet. Sedan kan man rent praktiskt komma överens om lite olika sätt att få vara med i jobbet.
Men som sagt OM du ska göra allt efter reglerna så börja med att kontakta en auktoriserad installatör.
Min gissning är att det inte är så lätt att hitta någon sådan. Inte så många som har erfarenhet av att bygga en liten off grid anläggning. Svårt att ens hitta någon som är beredd att göra ett eget jordtag.

• Gilla
StenHardy
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ok, tänkte mer om det var som med eldstäder där det ska anmälas, eller som bygglov eller liknande myndighetsutövning. Har tänkt att ta hjälp av elektriker men som sagt vill spåna lite kring utformningen av anläggningen

• Gilla
David__11
  • Laddar…
Finns det ingen här i forumet som har erfarenhet av denna typ av installationer? vill ändå ha det poängterat att jag inte kommer att göra själva installationen själv.

• Gilla
David__11
  • Laddar…
Jag vet i princip noll om off grid. Men lite tankar kan man bidraga med.

Det låter rätt tänkt att gå upp till 230V för matning till huvudbyggnaden. Sedan beror det ju lite på vad man tänker sig ha där, det kanske tom. bör vara trefas?

Någon form av jordning lär behövas. Måste rimligen finnas instruktioner till invertern.

En fara man behöver titta på är kortslutningsskydd. Om hela ditt nät drivs av en inverter så antar jag att max ström är relativt låg. Då kan det vara svårt att klara utlösningskriteriet för säkringarna på 230V sidan. Säkringen löser för kortslutning vid en kortslutningsström i storleksordningen 100A för en 10A säkring. Då löser säkringen ut snabbt. OM din inverter då bara orkar ge ex. 25A, så kan det ta bortåt en minut innan säkringen bryter. Under tiden har du ev. 115V på höljet av den apparat där du har fått kortslutning, håller du då i den apparaten så kan det vara livsfarligt. Säkerheten bygger på att strömmen skall brytas snabbt vid en kortslutning, inte för att förhindra brand, utan för att korta ned tiden som du ev. får strömgenomgång så att du överlever.

Det finns säkert metoder för att lösa detta vid den här typen av "lågpresterande" nät, men jag vet inte hur man gör. Ex. möjligt att invertern själv detekterar kortslutningen och bryter.

Sedan är ju allt som rör DC i samband med både batteriet och solceller (ofta väldigt hög spänning) ett område med lite speciella krav, fast det bör vara ungefär samma lösningar här som i vanliga solcellseinstallationer.

Det beror på att din fråga är ganska omfattande - typ "hur bygger jag en solanläggning säkert". Inte ens jag orkar ge ett svar på motsvarande 20 A4-sidor. Man kan hänvisa till SEK HB 457 men den behandlar inte offgrid-anläggningar. Utan det är de vanliga elinstallationsreglerna som gäller i allmänhet.

I denna tråd kan du kanske får lite inspiration: https://www.byggahus.se/forum/threads/ansluta-pen-vad-saeger-reglerna.375021/

Det krävs ingenting speciellt av elmaterielen utan det är de vanliga markkablarna, vanliga normcentralerna med dvärgar och JFB etc. JAg rekommenderar att man dimensionerar anläggning efter en potent strömkälla, dvs de vanliga 10 A-säkringarna för gruppledningar. Då blir det framtidssäkert.

Om inte växelriktaren har enbygga kortslutningsskydd och överlastskydd behöver man dock sätta en dvärg av lagom storlek efter växelriktaren. Den dvärgen ska ju alltid finnas.

Eftersom det är egen Ö-drift av ett hus så är ett jordtag bra. Om du gräver ned markkabeln på frostfritt djup eller åtminstone 70 cm så kan du lägga en jordlina, 25 mm² koppar, längs med så bör du få ett bra jordtag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.