2 211 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Ny med Win 8.1 Vad tänka på? Säkerhet?
Sida 1 av 2
Plötsligt händer det ...
Nu sitter jag med en dator med W8.1 oöppnad i kartong framför mig.
Jag har hittills känt mig rätt nöjd med XP och lite W7 i datorparken.
Men nu blev det en Asus transformer book, ungefär som både en surfplatta (med pekskärm) och en notebook (med dockningsbart tangentbord), och då tänkte jag att detta OS som ser helt knäppt ut i mina ögon kanske trots allt passar bra.
Kartongen är märkt Win 8.1 with Bing.
Så då till mina frågor.
Ni som redan är experter på detta OS (eller åtminstone har åsikter
)
Plattan/datorn ska vara hela familjens egendom.
Det kommer säkert råka surfas på platser där det finns risk för elakt innehåll, elak kod (Java, activeX, flash osv)
Vad ska jag göra för att höja säkerhetsnivån lite?
Olika konton för varje användare?
Olika behörighetsnivåer?
Vilken/vilka webläsare?
Tillägg i denna, typ adblock, noscript etc?
(som ni kanske märker är jag van FF)
Ja, vad tycker ni jag ska göra för att fixa en någorlunda trygg och enkel administration av denna leksak?
Nu sitter jag med en dator med W8.1 oöppnad i kartong framför mig.
Jag har hittills känt mig rätt nöjd med XP och lite W7 i datorparken.
Men nu blev det en Asus transformer book, ungefär som både en surfplatta (med pekskärm) och en notebook (med dockningsbart tangentbord), och då tänkte jag att detta OS som ser helt knäppt ut i mina ögon kanske trots allt passar bra.
Kartongen är märkt Win 8.1 with Bing.
Så då till mina frågor.
Ni som redan är experter på detta OS (eller åtminstone har åsikter
Plattan/datorn ska vara hela familjens egendom.
Det kommer säkert råka surfas på platser där det finns risk för elakt innehåll, elak kod (Java, activeX, flash osv)
Vad ska jag göra för att höja säkerhetsnivån lite?
Olika konton för varje användare?
Olika behörighetsnivåer?
Vilken/vilka webläsare?
Tillägg i denna, typ adblock, noscript etc?
(som ni kanske märker är jag van FF)
Ja, vad tycker ni jag ska göra för att fixa en någorlunda trygg och enkel administration av denna leksak?
Jag har åtminstone redan funnit ut vad "with Bing" betyder.
En för Asus helt gratis W8.1 version, med enda skillnaden att bing är förvald sökmotor i Iexplorer.
Och någon annan Bing-sökmotor-funktion i operativet.
Allt verkar också gå att stänga av, byta bort.
www.howtogeek.com/195934/what-exactly-is-windows-8.1-with-bing-do-i-have-to-use-bing/
En för Asus helt gratis W8.1 version, med enda skillnaden att bing är förvald sökmotor i Iexplorer.
Och någon annan Bing-sökmotor-funktion i operativet.
Allt verkar också gå att stänga av, byta bort.
www.howtogeek.com/195934/what-exactly-is-windows-8.1-with-bing-do-i-have-to-use-bing/
Medlem
· Norrbotten
· 13 inlägg
Hej!
Som du kanske vet så har ju Microsoft i höst släppt ett nytt OS, Windows 10. I en kampanj så låter dom dessutom alla användare med en laglig nyckel till alla windows 7 samt 8 versioner uppgradera till 10an utan kostnad.
Så mitt första förslag är att uppgradera till Windows 10 direkt då det i min åsikt är ett mycket bättre operativsystem än just Windows 8 som jag tycker är bland det sämsta Microsoft har åstadkommit.
Jag tycker det har en blandning av XP, 7an och 8an som gör det tilltalande.
Jag vet inte vilka andra erfarenheter övriga medlemmar haft men jag har haft god erfarenhet av Microsofts egna virusprogram, Security Essentials. Vill man så kan man ju komplettera med tredjepartsmjukvara men det tycker ofta inte det är nödvändigt.
Då kan man istället som du säger skapa andra användare med lägre behörigheter till övriga medlemmar i familjen om man så önskar. Och dessutom använda sig av sin routers brandvägg som ofta går att ställa in ganska bra.
Hoppas svaret var till någon hjälp!
Med vänlig hälsning
Markus
Som du kanske vet så har ju Microsoft i höst släppt ett nytt OS, Windows 10. I en kampanj så låter dom dessutom alla användare med en laglig nyckel till alla windows 7 samt 8 versioner uppgradera till 10an utan kostnad.
Så mitt första förslag är att uppgradera till Windows 10 direkt då det i min åsikt är ett mycket bättre operativsystem än just Windows 8 som jag tycker är bland det sämsta Microsoft har åstadkommit.
Jag tycker det har en blandning av XP, 7an och 8an som gör det tilltalande.
Jag vet inte vilka andra erfarenheter övriga medlemmar haft men jag har haft god erfarenhet av Microsofts egna virusprogram, Security Essentials. Vill man så kan man ju komplettera med tredjepartsmjukvara men det tycker ofta inte det är nödvändigt.
Då kan man istället som du säger skapa andra användare med lägre behörigheter till övriga medlemmar i familjen om man så önskar. Och dessutom använda sig av sin routers brandvägg som ofta går att ställa in ganska bra.
Hoppas svaret var till någon hjälp!
Med vänlig hälsning
Markus
WinXP är det bästa Windows som har funnits. Tyvärr går det ju inte att använda längre eftersom det inte underhålls och uppdateras (inga drivisar till ny HW, accepteras inte av BankId o.s.v.). Jag uppgraderade med tvekan till Windows 10 och det är acceptabelt måste jag erkänna. Glöm inte att välja anpassad installation och svara nej på alla frågor. Annars är varje tangenttryckning övervakad av MS. Sedan är det några dagars radering av diverse junk så är det fullt användbart. Går till och med att trolla fram gamla prylar som kontrollpanelen mm med hjälp av lite mystiska tangentkombinationer.
Medlem
· Norrbotten
· 13 inlägg
Stämmer bra, kör igång datorn med Windows 8.1 sen kan du använda dig av den här länken för att gå vidare.
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-upgrade
Med vänlig hälsning
Markus
https://www.microsoft.com/sv-se/windows/windows-10-upgrade
Med vänlig hälsning
Markus
Det kommer alltid kritik mot nya versioner av Windows. 
Appar använder jag inte, gillar vanliga program mer.
Jag använder Chrome och vet att jag är övervakad. Det hjälper mig mer än stjälper, så länge jag inte har tänkt börja med något olagligt.
Appar använder jag inte, gillar vanliga program mer.
Jag använder Chrome och vet att jag är övervakad. Det hjälper mig mer än stjälper, så länge jag inte har tänkt börja med något olagligt.
Bytte min ASUS till en ny ASUS för nästan exakt ett år sedan med Win 8 och senare 8.1, vilken skillnad när jag i somras fick den uppdaterad till Win10. Fundera inte på vad du kan göra i 8:an utan kör in 10:an.
Det kom precis nu en stor uppdatering som jag tror heter 1511. Märker ingen skillnad, men jag fick uppdatera bl.a. Visual C++ och återinstallera programvara för touchplattan från ASUS.
Så kör Win10 och sedan uppdateringen innan du börjar installera andra program.
Det kom precis nu en stor uppdatering som jag tror heter 1511. Märker ingen skillnad, men jag fick uppdatera bl.a. Visual C++ och återinstallera programvara för touchplattan från ASUS.
Så kör Win10 och sedan uppdateringen innan du börjar installera andra program.
W10 har fått en hel del kritik för sin datainsamling. Det mesta går att ta bort och MS håller på att lägga på samma insamling till W7 och 8.X också så det går nog på ett ut.
Att skapa fler användare med lägre rättigheter är mycket klokt.
Den åtgärden plus ett anstädigt antivirus, automatiska uppdateringar och den inbyggda brandväggen räcker mycket långt
Att skapa fler användare med lägre rättigheter är mycket klokt.
Den åtgärden plus ett anstädigt antivirus, automatiska uppdateringar och den inbyggda brandväggen räcker mycket långt