Hej,
Jag blev nyfiken på vad regelverket säger vart nätägarens PEN ska installeras om det finns ett eget jordtag och en PUS.
Rent elektriskt ser jag inte att det ska spela någon roll, om man drar PEN till extern PUS eller PE plint i huvudcentral.
Mer än att eventuella överspänningar vill man kanske inte ska gå in via centralens PE plint och vidare till jordtaget.
@GK100 eller @Bo.Siltberg ni har säkert koll på detta
Mvh
Jag blev nyfiken på vad regelverket säger vart nätägarens PEN ska installeras om det finns ett eget jordtag och en PUS.
Rent elektriskt ser jag inte att det ska spela någon roll, om man drar PEN till extern PUS eller PE plint i huvudcentral.
Mer än att eventuella överspänningar vill man kanske inte ska gå in via centralens PE plint och vidare till jordtaget.
@GK100 eller @Bo.Siltberg ni har säkert koll på detta
Mvh
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jo jag ser att det har stor betydelse. PEN-ledare ingår under begreppet skyddsledare och där tillåts visserligen "diverse" ledande delar som chassit på kopplingsutrustningar etc. Men jag vill förorda dels så få skarvpunkter som möjligt och dels så "centrala" plintar som möjligt. Konkret bör en PEN-ledare landa på PE-skenan i en elcentral. Jag ser t.ex inte PUS-skenan som en sådan.
PUS ligger ju normalt som en naken plint utanför kopplingsutrustningar. Det har varit på tal ifall en televerkare ska få ansluta sin jord mot en PUS utan behörighet. Jag tror inte det är bra ifall man skarvar en PEN-ledare på denna. Det fyller dessutom inget syfte.
Spänningsfall är en annan fråga. En central punkt underlättar placering av överspänningsskydd.
En lång jordtagsledare ser jag som ett mindre problem då det normalt inte ska gå någon ström där som orsakar spänningsfall, även vid åsknedslag om man har överspänningsskydd. Jordtaget gör ändå nytta genom att sänka potentialen mellan PEN och jord vid fel. Det ställer inga krav på annan placering av PEN.
PUS ligger ju normalt som en naken plint utanför kopplingsutrustningar. Det har varit på tal ifall en televerkare ska få ansluta sin jord mot en PUS utan behörighet. Jag tror inte det är bra ifall man skarvar en PEN-ledare på denna. Det fyller dessutom inget syfte.
Spänningsfall är en annan fråga. En central punkt underlättar placering av överspänningsskydd.
En lång jordtagsledare ser jag som ett mindre problem då det normalt inte ska gå någon ström där som orsakar spänningsfall, även vid åsknedslag om man har överspänningsskydd. Jordtaget gör ändå nytta genom att sänka potentialen mellan PEN och jord vid fel. Det ställer inga krav på annan placering av PEN.
Tack för ett välformulerat svar Bo.
Förstår jag dig rätt att det inte finns några krav varken från ellagen eller från de flesta nätägaren att PEN ska termineras där du förordar?
PUS + PE + N är ju förbundna med varandra i en huvudcentral som är TN-C matad. Är det någon skillnad på tex en skruvplint och kabel eller en bygel som det normalt sitter i de flesta normcentralerna?
En annan fundering som slog mig är om man som jag har ett stationärt reservkraftsaggregat med plintar och N+PE är byglat i generatorn, då får man väl inte gå med 5G6 och ansluta PE+N i centralen, eftersom PE aldrig får belastas?
Ska den anslutas till centralen ska byglingen i generatorn plockas bort va?
Förstår jag dig rätt att det inte finns några krav varken från ellagen eller från de flesta nätägaren att PEN ska termineras där du förordar?
PUS + PE + N är ju förbundna med varandra i en huvudcentral som är TN-C matad. Är det någon skillnad på tex en skruvplint och kabel eller en bygel som det normalt sitter i de flesta normcentralerna?
En annan fundering som slog mig är om man som jag har ett stationärt reservkraftsaggregat med plintar och N+PE är byglat i generatorn, då får man väl inte gå med 5G6 och ansluta PE+N i centralen, eftersom PE aldrig får belastas?
Ska den anslutas till centralen ska byglingen i generatorn plockas bort va?
Den ska aldrig ta någon annan väg än samhörande faser dvs du ska ansluta den i olika former av "kopplingsutrustning" där även faserna skarvas, avgrenas eller avsäkras. Från någon tidig sådan punkt tex där mätning sker kan du sen gå vidare med ledare till andra skenor, provklämmor etc för utjämningssystem, jordtag mm. Var rädd om anslutningar för PE, N, PEN det är inget som i första ledet ska ut och vingla vid sidan av särskilt inte de normalt strömbelastade N och PEN,X xLnT skrev:Jag blev nyfiken på vad regelverket säger vart nätägarens PEN ska installeras om det finns ett eget jordtag och en PUS.
Rent elektriskt ser jag inte att det ska spela någon roll, om man drar PEN till extern PUS eller PE plint i huvudcentral.
Mer än att eventuella överspänningar vill man kanske inte ska gå in via centralens PE plint och vidare till jordtaget.
Vad är det du tänker dig med inkommande PEN från nätet? Den kommer du ju inte åt före din anslutningspunkt dvs normalt platsen för mätning. Leverantören kommer inte låta den ta några vägar via andra plintar, skenor än de som finns i avsedda lådor, centraler etc.
Det är något som avgörs helt av hur det ser ut på platsen dvs vilken nättyp har du in, hur är omkoppling nät-reserv ordnad, är anslutningen fast/permanent eller via don osv. Normalt ska den byglingen du nämner bort och generatornollan användas för att skapa en ny punkt som ansluts till jordtag och från den beroende på nät tar man ut PE, N eller PEN för vidare bruk. Stomjord för aggregatet tar du även därifrån oavsett den ska bara ses som en normal skyddsjord.X xLnT skrev:En annan fundering som slog mig är om man som jag har ett stationärt reservkraftsaggregat med plintar och N+PE är byglat i generatorn, då får man väl inte gå med 5G6 och ansluta PE+N i centralen, eftersom PE aldrig får belastas?
Ska den anslutas till centralen ska byglingen i generatorn plockas bort va?
Jag tänker när PEN (och de tre faserna) lämnar fasadmätarskåpet och når huvudcentralen, om det sitter en extern PUS utanför huvudcentralen (är det inte vanligast med extern PUS?).GK100 skrev:
Jag ska rita upp det så kanske det blir tydligare vad jag menar.

Jag är på er linje, men jag undrade om det fanns reglerat någonstans att det var så man skulle göra.
I mitt fall är det TN-C in, jag har ju min växelriktarlösning från victron som ska hantera omkopplingen mellan nätdrift och generatordrift. Det är stationärt installerat och ska anslutas stationärt mellan plintar på aggregatet och min central.GK100 skrev:
Det är något som avgörs helt av hur det ser ut på platsen dvs vilken nättyp har du in, hur är omkoppling nät-reserv ordnad, är anslutningen fast/permanent eller via don osv. Normalt ska den byglingen du nämner bort och generatornollan användas för att skapa en ny punkt som ansluts till jordtag och från den beroende på nät tar man ut PE, N eller PEN för vidare bruk. Stomjord för aggregatet tar du även därifrån oavsett den ska bara ses som en normal skyddsjord.
I min amatörvärld så känns det märkligt att ha två olika strömmatningar där den ena är TN-C och den andra är TN-S.
N och PE plint är ju byglad i centralen där allting är eller ska vara anslutet.
Med tanke på hur ful tidigare bild blev så vet jag inte jag kan rita upp problembilden
Som du ritat där är inget rimligt sätt att göra och har svårt att se någon vits med att försöka göra så heller. Om skenan finns ett stycke från centralen av någon anledning och ledningen passerar invid kan man tänka sig en normal skarvlåda där och från den då ta ut en ledare som ansluts för att få till något likt du beskriver. Samma kan man tänka sig om man vill installera överspänningsskydd och då väljer sätta dem i en låda och nå fram bra på det sättet rimligt och mer optimalt än många andra placeringar.X xLnT skrev:Jag tänker när PEN (och de tre faserna) lämnar fasadmätarskåpet och når huvudcentralen, om det sitter en extern PUS utanför huvudcentralen (är det inte vanligast med extern PUS?).
Jag ska rita upp det så kanske det blir tydligare vad jag menar.
[bild]
Jag är på er linje, men jag undrade om det fanns reglerat någonstans att det var så man skulle göra.
I de flesta fall är det vettigare att utgå från centralen med ledaren till ev yttre skenor och då placera dem i närheten. I de fallen kan det ev vara bra att ordna en rejäl plint att placera i centralen där man utgår till både ordinarie PE i den och de yttre anslutningarna. Är det rejält nog utförande på ordinarie nollskeneutrustning kan man givetvis använda den och hoppa över extra avgreningsplint men ofta är det nog som du var inne på relativt klent där.
Rita du en bild för det också det är alltid lättare att förstå vad som menas oberoende det ev estetiska.X xLnT skrev:I mitt fall är det TN-C in, jag har ju min växelriktarlösning från victron som ska hantera omkopplingen mellan nätdrift och generatordrift. Det är stationärt installerat och ska anslutas stationärt mellan plintar på aggregatet och min central.
I min amatörvärld så känns det märkligt att ha två olika strömmatningar där den ena är TN-C och den andra är TN-S.
N och PE plint är ju byglad i centralen där allting är eller ska vara anslutet.
Med tanke på hur ful tidigare bild blev så vet jag inte jag kan rita upp problembilden![]()
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Jag förstår inte frågan. Se denna bild. GK100 har en god tumregel att låta skyddsledare och PEN-ledare följa fasledarna. Jag ser inte varför man skulle vilja göra några avsteg där, speciellt inte med en PEN-ledare. PEN-ledare måste hanteras med försiktighet och omsorg för att undvika avbrott pga fel eller misstag. Så släpp detta.X xLnT skrev:
Ja, antal skarvpunkter, spänningsfall vid fel/åsköverspänningar och risken för PEN-brott. Titta på var/hur ett överspänningsskydd skulle göra bäst verkan.X xLnT skrev:
Det där behöver du förklara riktigt noga. I dessa sammanhang duger inga svepande tumregler. Det låter bra till att börja med. En trefasig generator ger tre faser plus nolla ut. PE(N) skapas genom att grena av nollan och jorda den. Så 5G6 (TN-S) ut från generatorn är då korrekt. PE kommer inte att belastas. Detta förutsatt att din elcentral är gjord för TN-S-matning. Om det finns TN-C inblandad så måste även generatorn ge TN-C.X xLnT skrev:En annan fundering som slog mig är om man som jag har ett stationärt reservkraftsaggregat med plintar och N+PE är byglat i generatorn, då får man väl inte gå med 5G6 och ansluta PE+N i centralen, eftersom PE aldrig får belastas?
Ska den anslutas till centralen ska byglingen i generatorn plockas bort va?
För det andra bör ett reservkraftsintag vara förberedd på vad generatorn som helst som grannbonden kommer släpandes med, så intaget rekommenderas bygla N och PE för att inte riskera tappa PE. Så normalt skapas PE(N) på insidan intaget och generatorn skyddsjordas från den fasta installationen via intaget.
Ursäkta mina dåliga ritkunskaper, men jag har fått med det väsentliga.
Såhär är det tänkt.
Jag har inte ritat in den automatiska frånskiljningen från elnätet för det blir för klyddigt, men det är i drift och funkar som det ska. Det finns tre stycken enheter av den i mitten, en för varje fas. I övrigt är de anslutna likadant som den på bilden.
Såhär är det tänkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte ritat in den automatiska frånskiljningen från elnätet för det blir för klyddigt, men det är i drift och funkar som det ska. Det finns tre stycken enheter av den i mitten, en för varje fas. I övrigt är de anslutna likadant som den på bilden.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det är en fin principbild som visar alla detaljer värt att veta utom var allting fysiskt är installerat. Men nåt är fel här då generatorn verkar fast ansluten via en JFB, dvs anläggningen matas med TN-S. Men det sitter en bygel mellan N och PE i inkommande plint till vänster som kommer att lösa JFBn om inga speciella åtgärder vidtagits vid generatorn, t.ex en impedans i PE-ledningen som förhindrar (märkbar) belastningsström i PE mot generatorn. Det är också lite felmärkt "PEN" och "PE" vid generatorn, det finns ingen PEN vad jag kan se. Annars ser jag inga fel, bara en udda anläggning som tydligen kräver väldigt hög driftssäkerhet. Har du två jordtag? Vad har bilden för bäring på dina frågor? Är det en skiss på en tänkt anläggning, inte i drift?
Bra skiss för att kunna förstå vad du menar och har där. Hur tänker du själv och de som ev hjälpt till med anläggningen? Finns lite man kan diskutera och även något mer tveksamt som det visas här. Vi får se vad som kanske dyker upp i tråden annars kommer jag igen i morgon kväll.
Generatorn är inte inkopplad mot anläggningen idag, den är fristående. Tänkt att kopplas in.Bo.Siltberg skrev:
Det är en fin principbild som visar alla detaljer värt att veta utom var allting fysiskt är installerat. Men nåt är fel här då generatorn verkar fast ansluten via en JFB, dvs anläggningen matas med TN-S. Men det sitter en bygel mellan N och PE i inkommande plint till vänster som kommer att lösa JFBn om inga speciella åtgärder vidtagits vid generatorn, t.ex en impedans i PE-ledningen som förhindrar (märkbar) belastningsström i PE mot generatorn. Det är också lite felmärkt "PEN" och "PE" vid generatorn, det finns ingen PEN vad jag kan se. Annars ser jag inga fel, bara en udda anläggning som tydligen kräver väldigt hög driftssäkerhet. Har du två jordtag? Vad har bilden för bäring på dina frågor? Är det en skiss på en tänkt anläggning, inte i drift?
Bilden är tagen från bruksanvisningen för reservkraftsverket, och jag reagerade också på benämningen PEN och PE där.
I övrigt är anläggningen i drift som en solcellsanläggning som klarar ö-drift. Jag vill nu ansluta reservkraftsverket permanent till anläggningen. Jag har pratat om detta med elektrikern som installerade solcellsanläggningen, men han har inte tid förrän längre fram och jag är intresserad av hur det funkar.
Jag diskuterar gärna olika felscenarion och vad som eventuellt kan ske, hur man kan förhindra det mm.GK100 skrev:
Det är direkt supersvårt att hitta en elektriker som vill sätta sig in i denna anläggningen och läsa på hur Victron enheterna fungerar och hur de går att anpassa. Jag har en elektriker jag har förtroende för som hjälpt mig med installationen, han är dock väldigt upptagen framöver.
@Bo.Siltberg det är en jordfelsövervakning som sitter i aggregatet, så där finns ju viss justermån, eller om man vill så kan man förbikoppla den så verket inte stannar eller bryter utan bara indikerar.
@GK100 jag pratar gärna mer om just PE+N och hur det förhåller sig i olika scenarion, tex finns det ju ett jordrelä i Victronprylarna som bryggar inkommande N och utgånde PE vid inverterdrift.
Sen är det ritat femledare från aggregatet, ska det nu matas TN-C därifrån så får man ju ändra det.
Anslutningarna är dragna till samma (N alt PE) plint om de går i samma linje, storlek på ledare kan skilja sig.Bo.Siltberg skrev:
Det är en fin principbild som visar alla detaljer värt att veta utom var allting fysiskt är installerat. Men nåt är fel här då generatorn verkar fast ansluten via en JFB, dvs anläggningen matas med TN-S. Men det sitter en bygel mellan N och PE i inkommande plint till vänster som kommer att lösa JFBn om inga speciella åtgärder vidtagits vid generatorn, t.ex en impedans i PE-ledningen som förhindrar (märkbar) belastningsström i PE mot generatorn. Det är också lite felmärkt "PEN" och "PE" vid generatorn, det finns ingen PEN vad jag kan se. Annars ser jag inga fel, bara en udda anläggning som tydligen kräver väldigt hög driftssäkerhet. Har du två jordtag? Vad har bilden för bäring på dina frågor? Är det en skiss på en tänkt anläggning, inte i drift?
Om du menar fysiskt som i avstånd, så är centralen placerad ca 45m (kabelväg) från fasadmätarskåpet, där nätägaren har sin ÖP och mätare, samt där jag har överspänningsskydd monterat).
PUSen sitter 5cm sidan om centralen och det är ca 30M jordlina till ett djupjordtag.
Victron enheterna (de i mitten på ritningen) sitter sidan om elcentralen, batterierna står under (också sidan av elcentralen).
Reservkraftsaggregatet står 30m (kabelväg) ifrån centralen.
Det finns bara ett jordtag.

