H Herrn123 skrev:
Hej, det första du bör fundera är juridiska termen ”bättre rätt till boende” i och med att han har 2 barn så har han rätt att bo kvar om ni separerar-oavsett vem som betalat boendet så kommer TR vid eventuell tvist gå på detta. Har själv nästan råkat ut för det med en kvinna som hade ett barn. Hon pressade mig att betala ett 6 siffrigt belopp för att flytta. Sen tycker jag att du i lugn och ro räknar ut räntekostnad och avskrivning mm. Sen betalar han ett högre belopp som kan vara ett ännu högre om han tjänar bra. Glöm inte skriva ett avtal där ni förhandlar bort sambolagen.
Är det verkligen så, även om huset köpts långt innan (drygt år) innan man ens träffades? Det där skrämmer mig ordentligt ska jag säga 😬

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
U ullak40 skrev:
Han får betala en rimlig hyra till dig och så delar ni på mat och förbrukningsartiklar som toapapper, hushållspapper, tvål …
Räkna på din driftskostnad och uppdatera alltid då hyran så fort något stiger.
Förstår inte varför Du ska göra ytterligare ett badrum bara för hans barn ?
De får klara sig med det som finns, ni vuxna duschar väl inte typ 5 ggr/dag. Du behöver inte heller duscha alla dagar. Om du nu ändå bestämt dig för att bygga badrum nr 2 får du ta ut högre hyra av din sambo. Går ju mer ström t e x, mer slitage o s v. Tyvärr är det ju inte optimalt ha rum i källare ur fuktsynpunkt.
Alltså, jag har varit tonåring själv en gång och vet hur det kan bråkas om badrummet 😂 och är man fyra stycken som ska göra sig iordning på morgonen kan det bli klydd, jag är orolig att ett badrum inte räcker. Men det kan ju visa sig att det inte är ett problem.

Angående källaren är jag inte så orolig. Den är redan inredd med rum och tvättstuga osv, förberett för badrum. Den ligger dessutom delvis över mark så det finns fönster och ordentlig ventilation. Andra hus i gatan (det är kedjehus) har badrum där och ingen av de jag pratat med har problem med fukt. Inte heller i detta huset finns det någon förhöjd fukthalt någonstans och som underjordiska vattendrag går så går allt bort från huset.

M Malin84 skrev:
Alltså, jag har varit tonåring själv en gång och vet hur det kan bråkas om badrummet 😂 och är man fyra stycken som ska göra sig iordning på morgonen kan det bli klydd, jag är orolig att ett badrum inte räcker. Men det kan ju visa sig att det inte är ett problem.

Angående källaren är jag inte så orolig. Den är redan inredd med rum och tvättstuga osv, förberett för badrum. Den ligger dessutom delvis över mark så det finns fönster och ordentlig ventilation. Andra hus i gatan (det är kedjehus) har badrum där och ingen av de jag pratat med har problem med fukt. Inte heller i detta huset finns det någon förhöjd fukthalt någonstans och som underjordiska vattendrag går så går allt bort från huset.
Har du gjort fuktkontroll och mögeltest ?
Även hus ovan mark kan ha fukt/mögel. Finns så mycket som kan orsaka det. Har du en möbel kloss mot en vägg t e x blir ytan kall och då bildas fukt, finns ingen värme där. Detta är bara ett exempel. Hur är ventilationen i nedre delen av huset t e x ?Du kan aldrig jämföra din egen bostad med en annans, inte ens om ön ni har samma typ av hus. Finns så mycket som påverkar.
Du bestämmer ju givetvis själv hur du vill göra, det är ju ditt val. Samtidigt kan det ju höja värdet på huset också med fler duschmöjligheter, men det kostar mer att försäkra.
Har själv dusch i gästtoan, och när jag skulle ta försäkring på huset blev det ganska mkt.extra för fler duschrum.
Du får väga för & nackdelar mot varandra.
Lycka till hur det nu än blir.

U ullak40 skrev:
Har du gjort fuktkontroll och mögeltest ?
Även hus ovan mark kan ha fukt/mögel. Finns så mycket som kan orsaka det. Har du en möbel kloss mot en vägg t e x blir ytan kall och då bildas fukt, finns ingen värme där. Detta är bara ett exempel. Hur är ventilationen i nedre delen av huset t e x ?Du kan aldrig jämföra din egen bostad med en annans, inte ens om ön ni har samma typ av hus. Finns så mycket som påverkar.
Du bestämmer ju givetvis själv hur du vill göra, det är ju ditt val. Samtidigt kan det ju höja värdet på huset också med fler duschmöjligheter, men det kostar mer att försäkra.
Har själv dusch i gästtoan, och när jag skulle ta försäkring på huset blev det ganska mkt.extra för fler duschrum.
Du får väga för & nackdelar mot varandra.
Lycka till hur det nu än blir.
Ja, det gjordes vid besiktning och senare gjordes en huskoll av försäkringsbolaget (ingår när man har stor villaförsäkring). Man kan ju aldrig svära sig fri från något, såklart, men allt är torrt och fint och huset är byggt 1974. Där är ventilationshål (osäker på vad de heter) i alla rum i källaren, plus att jag har en luftavfuktare i tvättstugan.

M Malin84 skrev:
Är det verkligen så, även om huset köpts långt innan (drygt år) innan man ens träffades? Det där skrämmer mig ordentligt ska jag säga 😬
Jag har svårt att se att man kan döma till det om ni skrivit avtal på att han ”hyr del i villa”. Skulle det ta slut säger du upp honom enligt de villkor ni bestämt (typ 3 månader åt vardera håll. Praxis är annars 3 månader för hyresvärden och 1 månad för hyresgästen).
Men just i den aspekten kan det ju vara värt att just upprätta ett hyresavtal.

Jag äger själv mitt hus och har haft 2 sambos här som båda haft barn. Ingen av dom har gjort anspråk på mitt hus när det tagit slut och jag har aldrig skrivit kontrakt på det. Låter som det ska till en riktigt slemmig kille ifall han ska ta till tingsrätten att han bör bo kvar i ditt hus ifall ni gör slut?? (Men visst finns säkert såna)

Min nuvarande sambo och jag har båda barn på eget håll, bor i mitt hus och hyr för tillfälligt ut hans. Vi delar på både amortering och räntor. Han har lägre lån, jag har ingen amortering. Men huset kostar ju vad det kostar. Har man amorteringskostnader ska dom ju betalas och det är en utgift du annars kunnat lägga in som ”buffert” ifall något går sönder. Så även om du inte rent ”hyreslagsmässigt” får lägga på för amortering kan jag ändå tycka att bor man ihop delar man på kostnaderna.
Om han sedan flyttar så har han haft en högre hyra än du har. Men vem hyr ut sitt hus för enbart räntekostnaderna?

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
Voxan Voxan skrev:
Jag har svårt att se att man kan döma till det om ni skrivit avtal på att han ”hyr del i villa”. Skulle det ta slut säger du upp honom enligt de villkor ni bestämt (typ 3 månader åt vardera håll. Praxis är annars 3 månader för hyresvärden och 1 månad för hyresgästen).
Men just i den aspekten kan det ju vara värt att just upprätta ett hyresavtal.

Jag äger själv mitt hus och har haft 2 sambos här som båda haft barn. Ingen av dom har gjort anspråk på mitt hus när det tagit slut och jag har aldrig skrivit kontrakt på det. Låter som det ska till en riktigt slemmig kille ifall han ska ta till tingsrätten att han bör bo kvar i ditt hus ifall ni gör slut?? (Men visst finns säkert såna)

Min nuvarande sambo och jag har båda barn på eget håll, bor i mitt hus och hyr för tillfälligt ut hans. Vi delar på både amortering och räntor. Han har lägre lån, jag har ingen amortering. Men huset kostar ju vad det kostar. Har man amorteringskostnader ska dom ju betalas och det är en utgift du annars kunnat lägga in som ”buffert” ifall något går sönder. Så även om du inte rent ”hyreslagsmässigt” får lägga på för amortering kan jag ändå tycka att bor man ihop delar man på kostnaderna.
Om han sedan flyttar så har han haft en högre hyra än du har. Men vem hyr ut sitt hus för enbart räntekostnaderna?
Amortering är ju inte en kostnad. Men hur huset är finansierat är egentligen irrelevant för hyresnivån.

Man kan ju konstatera att det finns två kategorier människor.

De som INTE (ännu) blivit blåsta av en partner som tycker att allt måste vara rättvist och att den "nya" sambon ska få del av allt, och sedan de som BLIVIT blåsta och förstår man måste se till att tänka på allt innan och spela safe.

Jag var också blåögd, lät henne stå på 50% av huset trots att hon varken betalade ränta, amorteringar, drift, underhåll eller något annat.. det spelade ju ingen roll, vi skulle ju ändå bo ihop, för evigt, right ?

Sen lessnade hon och drog, och ville plötsligt ha massor av pengar för huset och allt annat.. Och vad värre var, att jag höll på att få lämna mitt hus eftersom jag inte visste om jag kunde lösa ut henne, speciellt inte med den fantasisumman hon ursprungligen krävde.

Idag skulle jag ALDRIG ALDRIG ALDRIG sätta mig i den situationen igen.

Om någon kvinna skulle flytta in till mej så skulle jag se till att behålla ägandet av huset 100%, sedan skulle jag klura ut nån lösning där hon betalar en rimlig "hyra" per månad som jag sedan använder dels för att betala husets drift men även mina lånekostnader. ..Om det kontot skulle växa och bli större än nödvändigt när åren går är det väl inget som hindrar att jag skulle kunna använda penagr därifrån till annat gemensamt heller, pengarna är ju drä för att jag ska ha en driftsbuffert, inte för att jag ska bli rik.

Går hon inte med på det, fine, då får vi väl vara särbos då.. not worth it..

• Gilla
big mike och 6 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Amortering är ju inte en kostnad. Men hur huset är finansierat är egentligen irrelevant för hyresnivån.
Fast amortering är en utgift! En utgift jag dessutom inte själv kan välja att avstå! Jag kan heller inte vara så naiv att jag tror att banken godtar att jag lånar upp motsvarande summa då värmepumpen gått sönder eller liknande. Med andra ord måste man kunna ta ut en summa för sitt hus som täcker de utgifter jag har för att möjliggöra att jag kan lägga undan pengar för t ex en ny värmepump.

Det jag menar är att ingen hyr ut ett hus till enbart halva summan av räntorna så varför ska man enbart ta den summan från sin sambo? Utgifterna är ju högre…

• Gilla
GlennB och 2 till
  • Laddar…
Voxan Voxan skrev:
Fast amortering är en utgift! En utgift jag dessutom inte själv kan välja att avstå! Jag kan heller inte vara så naiv att jag tror att banken godtar att jag lånar upp motsvarande summa då värmepumpen gått sönder eller liknande. Med andra ord måste man kunna ta ut en summa för sitt hus som täcker de utgifter jag har för att möjliggöra att jag kan lägga undan pengar för t ex en ny värmepump.

Det jag menar är att ingen hyr ut ett hus till enbart halva summan av räntorna så varför ska man enbart ta den summan från sin sambo? Utgifterna är ju högre…
Man bör ju ta en hyra som täcker alla kostnader långsiktigt plus några procent. (Kapitalkostnad för värdet på huset inräknat)

• Gilla
Malin84 och 1 till
  • Laddar…
H
M Malin84 skrev:
Ta det med en jurist och skriv avtal. Frågan om det gäller när du äger huset innan ni flyttar ihop.

H HEM2121 skrev:
Ta det med en jurist och skriv avtal. Frågan om det gäller när du äger huset innan ni flyttar ihop.
Ja, alltså vad jag kan läsa mig till så gäller det där med bättre boende om man har gemensamma barn (har vi inte än) eller vid speciellt ömmande omständigheter, tex om en är gravid (vilket skulle vara jag). Jag skulle dessutom bli väldigt förvånad om denna kille skulle driva något fulspel om det skulle ta slut (jag vet hur hans skilsmässa från barnens mamma gick till) men samtidigt vet jag också hur människor kan förändras när det kommer till pengar och när kärleken är slut.

Vi kommer skriva samboavtal, det hade vi tänkt redan från början.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:

De som INTE (ännu) blivit blåsta av en partner som tycker att allt måste vara rättvist och att den "nya" sambon ska få del av allt, och sedan de som BLIVIT blåsta och förstår man måste se till att tänka på allt innan och spela safe.

Jag var också blåögd, lät henne stå på 50% av huset trots att hon varken betalade ränta, amorteringar, drift, underhåll eller något annat.. det spelade ju ingen roll, vi skulle ju ändå bo ihop, för evigt, right ?

Sen lessnade hon och drog, och ville plötsligt ha massor av pengar för huset och allt annat.. Och vad värre var, att jag höll på att få lämna mitt hus eftersom jag inte visste om jag kunde lösa ut henne, speciellt inte med den fantasisumman hon ursprungligen krävde.

Om någon kvinna skulle flytta in till mej så skulle jag se till att behålla ägandet av huset 100%, sedan skulle jag klura ut nån lösning där hon betalar en rimlig "hyra" per månad som jag sedan använder dels för att betala husets drift men även mina lånekostnader. ..Om det kontot skulle växa och bli större än nödvändigt när åren går är det väl inget som hindrar att jag skulle kunna använda penagr därifrån till annat gemensamt heller, pengarna är ju drä för att jag ska ha en driftsbuffert, inte för att jag ska bli rik.

Jag tror att exakt så är det 🤷🏼‍♀️ jag är inte beredd att börja om från 0 igen om allt skulle skita sig. Jag hoppas verkligen att denna relation varar för evigt, men realiteten är att saker händer och man ändrar sig, kan vara han eller jag.

Kärlek är en sak, att sätta hela sin ekonomi på spel en annan. Jag älskar inte honom mindre för att jag inte vill ge hälften av mina pengar till honom.

• Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
H Herrn123 skrev:
Hej, det första du bör fundera är juridiska termen ”bättre rätt till boende” i och med att han har 2 barn så har han rätt att bo kvar om ni separerar-oavsett vem som betalat boendet så kommer TR vid eventuell tvist gå på detta. Har själv nästan råkat ut för det med en kvinna som hade ett barn. Hon pressade mig att betala ett 6 siffrigt belopp för att flytta.
Här behövs mer information. Var bostaden som det gällde samboegendom enligt sambolagen?
"3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning"

Var det kvinnans barn, eller var det ert gemensamma? I Sambolagen står det om övertagande av gemensam bostad, nyckelorden är barn tillsammans, dessutom gäller det bara hyresrätt och bostadsrätt:
"22 § Innehar den ena sambon den gemensamma bostaden med hyresrätt eller bostadsrätt och utgör egendomen inte samboegendom, har den andra sambon rätt att överta den när samboförhållandet upphör, om den sambon bäst behöver bostaden och ett sådant övertagande även med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om samborna inte har eller har haft barn tillsammans, gäller detta dock endast om synnerliga skäl talar för det."
Dessutom ska den som tar över bostaden ersätta den andre, längre ner i paragraf 22:
"Den som övertar bostaden enligt första stycket skall ersätta den andra sambon för bostadens värde. "

Men du fick alltså betala ditt ex några hundra tusen för att hon skulle ta över bostaden?? Det normala är annars att den som tar över, alltså köper, bostaden betalar till den som säljer.

Har ert fall prövats i rätten, eller hotade ditt ex bara med det för att få dig att betala?

• Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
Om du under tiden som ni bor i ditt hus (eftersom ni eventuellt skaffar/bygger något gemensamt om några år) vill vara helt säker på att det förblir ditt hus fullt ut så bör ni verkligen överväga om ett gemensamt konto för renoveringar och badrumsbygge är rätt väg att gå.

I dagsläget är ni förälskade och ser inte några problem eller framtida situationer där ni kommer hamna i konflikt kring pengar och boende. Det är jättebra och helt rätt tidpunkt för att ordna alla avtal och sätta upp reglerna mellan er.

Låt säga att det går ett par år och någon av er träffar en ny (det kan ju lika gärna vara du!) eller att han avlider och barnens mamma blir juridiskt inblandad i ert förhållande. I en sådan situation kan det uppstå konflikter och motiv som ingen av er i dagsläget ens kan tänka sig. Därför bör ni se till att de också är hanterade.

Du har skaffat huset innan ni träffades och tog med det in i samboskapet och ni har i dagsläget inga gemensamma barn, så själva ägarskapet till huset sitter du rätt säker med.
Men, om ni börjar dela på kostnaden för investeringar i huset som du har beskrivit så kommer han i praktiken ha rätt till en del av värdeökningen i huset.
I ett absolut värsta scenario så vill ni separera i ett läge där huspriserna har dragit iväg, men din ekonomi av någon orsak blivit usel. (Arbetslös, långtidssjukskriven, handikappad, betalningsanmärkningar eller vad det nu kan vara). Han har inte rätt till huset, men han har rätt till sin del av värdeökningen som han kan visa på att han har betalat. (Nytt badrum etc) Det är något som du behöver betala till honom om han kräver det. Har du då inte de pengarna eller möjlighet att få ökat lån på huset så kan du bli tvingad att sälja huset för att få fram de pengarna om du inte har några andra tillgångar att sälja..
I den situationen kommer du fortfarande få loss en hel del pengar själv från husförsäljningen men det kommer nog till stor del kännas som att börja från ruta 0 igen om du behöver flytta och leta ett nytt boende.
Givetvis kan situationen även vara så att han inte tycker att det är summor som är värt att åsamka dig ett sådant lidande för och bara efterskänka skulden eller så kan du ha god ekonomi och med lätthet betala honom det han har rätt till. Men det är svårt att säga om idag, då vi räknar med att du både kommer ha utmärkt ekonomi och ett livslångt förhållande.

Jag skulle nog överväga varianten att han blir en ren hyresgäst (med de nackdelar som det har i förhållandet) och att du själv tar kostnaderna som blir för att anpassa huset till de nya krav som hyresgästen ställer under de åren som ni bor i ditt hus. Då blir en separation väldigt ”enkel” att hantera oavsett din aktuella situation och du riskerar inte några kostnader knutna till husets värdeutveckling.
Sedan satsar ni på ett helt annat, mer traditionellt 50/50 upplägg i ert framtida gemensamma hus.

Men, oavsett så kan det vara värt att ta ett rådgivningsmöte med en jurist och se till att få ett samboavtal som blir korrekt utformat enligt era gemensamma önskemål, testamenten och även se till att ni skaffar försäkringar som kan skydda er båda i händelse av den andres bortgång.
För i det upplägg som jag beskriver så hamnar han ju i en rätt utsatt situation om han ”bara” är hyresgäst och du dör och dina släktingar beslutar sig för att försöka få ut så mycket pengar som möjligt genom att ifrågasätta om han verkligen har arvsrätt om ni inte har säkrat det innan. Han behöver kanske även hjälp med en livförsäkring på dig för att ha råd att bo kvar där med barnen, då det inte låter som att han har möjlighet att ta över lånet just nu.

Och som sagt, viktigast av allt är att ta dessa frågor nu när ni är vänner och vill se ett långt förhållande tillsammans. Var helt öppna med hur olika lösningar får er att känna och om det är något som skaver med det ena eller andra upplägget.
Ni kommer absolut hitta något som känns rätt för er båda och det kommer med absolut största sannolikhet inte vara något enskilt förslag från denna tråd utan något som ni får värka fram tillsammans.

Lycka till och hoppas att ni får ett långt och lyckligt förhållande!

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:

Glenn, precis! Mäklaren jag anlitade blev chockad när jag i sålde huset- jag kunde inte bo kvar pga allt elände. Då berättade mäklaren att denne sålt hennes förra hus och att det var lika dant där. En kvinna som skor sig genom att utnyttja männen.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.