Nissens Nissens skrev:
Har han så låg lön att han inte kan få ett bostadslån?
Han har ingen insats.

M Malin84 skrev:
Han har ingen insats.
Du kan låta honom låna mot fastigheten som säkerhet, du godkänner då pantsättningen som hans bank får om han är kreditvärdig, alt. tar ni lånet/lånen gemensamt. Kontantinsats ej aktuell om banken anser att värdet på fastigheten duger.

Alt. 2 är att han "köper in sig" genom att lämna ett skuldebrev till dig på halva värdet och köper in sig i halva fastigheten.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du kan låta honom låna mot fastigheten som säkerhet, du godkänner då pantsättningen som hans bank får om han är kreditvärdig, alt. tar ni lånet/lånen gemensamt. Kontantinsats ej aktuell om banken anser att värdet på fastigheten duger.

Alt. 2 är att han "köper in sig" genom att lämna ett skuldebrev till dig på halva värdet och köper in sig i halva fastigheten.
Ja, fast jag vill inte att han köper in sig och det är vi överens om.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Aaaaah, viss försiktighet är en god dygd.😉

- Huset äger jag sen långt tidigare.
Men som jag skrev ovan är min sambo skyddad via testamente gentemot mina tre barn, om jag går bort före henne.

Det finns regler hur stort värde som kan testamenteras bort från dödsbo. Handlar om barnens arvsrätt.

Vi båda har ett mycket billigt boende. Till viss del beroende på att kvarvarande huslån är lågt, mindre än 200 000 kr, och att jag fixar allt själv när det gäller hus boende och bilar.

Visst kan jag sälja mitt kära hus och vi sen tillsammans köper nåt annat. Vi båda har hyfsade ekonomier.

Redigerat:
Blir fel om en bor väldigt billigt.
Så har jag gjort och tagit alla kostnader utom ren drift.
Om man i stället tar fram en alternativ boendekostnad och sedan delar den på ett rimligt sätt.
Så får man förhoppningsvis fram något som båda tycker är fördelaktigt.
Den som tjänar mer tar en större andel.
De pengarna redovisas inte, de ska inte debatteras.
Vill man sedan göra någon lyxrenovering som höjer husets värde, t.ex ett extra badrum, så får man dela på den.
Men om man skilda vägar, så återbetalas det som inte är avskrivet.
Man måste få en enkelhet och du får i alla fall ett rimlig bidrag till slitaget.
Stora saker kommer med tiden, t.ex dränering, tak etc, så det är inte bara tapeter och liknande.
De sakerna får du betala själv.
Lägg in indexuppräkning så det blir en automatisk uppräkning

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
Voxan Voxan skrev:
Det enda jag ser som ni borde tänka över är att OM hon dör före dig ärver barnen huset. Är dom omyndiga utses en god man och denne kan (i teorin åtminstone) tvinga er att sälja.
För barnens säkerhet kan det därför vara viktigt att skriva ett samboavtal, där hon skriver att du har besittningsrätt till huset eller liknande i avseendet att hon skulle dö före dig.
Fattar poängen, men hon har inga barn.
Dock så finns fortfarande risken att typ hennes syster skulle bli inblandad.
Så det bör absolut ses över.

• Gilla
Voxan
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Fattar poängen, men hon har inga barn.
Dock så finns fortfarande risken att typ hennes syster skulle bli inblandad.
Så det bör absolut ses över.
Barn kan det ev bli, skrev TS...

Avtala allt på papper innan ni flyttar samman. Gör det medans kärleken består och ni är vänner. Då är "saken klar" om det värsta skulle inträffa.

• Gilla
Malin84
  • Laddar…
Nissens
M Malin84 skrev:
Han har ingen insats.
Han behöver väl ingen insats för att köpa in sig i din bostad, men har han inga pengar behöver han ta ett bostadslån för att bli delägare.

Så har han någon lön så borde han ju få ett lån. I absolut värsta fall får han väl ta ett blancolån om du vill att han skall betala en insats.

M Malin84 skrev:
Jag köpte ett hus för ett år sedan som jag har renoverat/uppdaterat sedan dess. Nytt kök, nya vitvaror, ny tvättmaskin/torktumlare, två nya luftvärmepumpar, renoverat fasad och målat om både ute och inne. Det finns med andra ord inget som det kommer behövas spenderas stora pengar på inom de närmsta åren (om inget går sönder, vill säga).

Ganska direkt efter jag köpt huset träffade jag en man som jag nu kommer bli sambo med efter nyår. Han hyr ett hus idag, så det är rätt naturligt att han flyttar in hos mig. Han har två barn, 6 och 8, som kommer bo varannan vecka med oss. Jag har inga barn.

Nu till frågan - hur ska man tänka kring ekonomin? Jag vill inte att han köper in sig i huset och det har han inte pengar till heller. Jag har tidigare ägt ett hus tillsammans med en kille och där förlorade jag stora pengar när vi gick skilda vägar (och han behöll huset). Den situationen vill jag aldrig hamna i igen - detta är mitt hus. Jag tjänar betydligt mer pengar än honom (jag får ut vad han får in) och jag är helt okej med att betala mer pga det. Vi har bestämt att han betalar hälften av alla huskostnader, exklusive amorteringen på lånet som jag kommer att stå för. Vi kommer också att dela lika på matkostnader. På det stora hela så betalar jag en större del med tanke på att han ”är tre” med barnen inkluderade men i slutänden så blir kostnaderna för oss båda lägre än tidigare eftersom vi nu delar ett boende.

Det jag funderar mest på är hur man gör med framtida uppdateringar. Det är mitt hus, så alla renoveringar ökar ju endast värdet för mig. Samtidigt sliter ju han och två barn på huset. Om några år ser vi också att vi måste lägga till ett badrum (det finns ett badrum och en gästtoalett idag, men i den inredda källaren är där förberett för ett badrum till) eftersom hans två barn kommer bli tonåringar. Endast ett badrum kommer att bli väldigt jobbigt... Detta extra badrum hade jag inte ens funderat på om jag bodde själv.

Min tanke är att man kanske ska ha ett gemensamt sparkonto som är specifikt för framtida uppdateringar/renoveringar samt om något skulle gå sönder. Att han får spara i det som en typ av ”hyra” men att jag lägger in en större summa än han varje månad för att kompensera för min högre lön och det faktum att jag äger huset. Är det rimligt/rättvist? Hur gör andra i denna situationen?
Hej, det första du bör fundera är juridiska termen ”bättre rätt till boende” i och med att han har 2 barn så har han rätt att bo kvar om ni separerar-oavsett vem som betalat boendet så kommer TR vid eventuell tvist gå på detta. Har själv nästan råkat ut för det med en kvinna som hade ett barn. Hon pressade mig att betala ett 6 siffrigt belopp för att flytta. Sen tycker jag att du i lugn och ro räknar ut räntekostnad och avskrivning mm. Sen betalar han ett högre belopp som kan vara ett ännu högre om han tjänar bra. Glöm inte skriva ett avtal där ni förhandlar bort sambolagen.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
Hannuse Hannuse skrev:
Men vad jag förstår så är dom inte gifta, så det är inget tänkbart scenario här, eller har jag fel?
TS äger HELA huset i den här frågan.
Men gifter man sig, så finns den parametern med, men också tryggheten med ”orubbat bo”.
Pga Sambolagen och hur tingsrätten kan tänkas tolka den. Se f ö kommentar #115.

Många varningarnas ord och råd som skrivits i tråden.

Nästan så det räcker till att skriva en manual.

Ingen vill ändå att det ska ända med: Hen dansade en sommar.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Pga Sambolagen och hur tingsrätten kan tänkas tolka den. Se f ö kommentar #115.
Yes du har fel tyvärr, spelar ingen roll.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
TRJBerg
H Herrn123 skrev:
Yes du har fel tyvärr, spelar ingen roll.
???

M Malin84 skrev:
Jag köpte ett hus för ett år sedan som jag har renoverat/uppdaterat sedan dess. Nytt kök, nya vitvaror, ny tvättmaskin/torktumlare, två nya luftvärmepumpar, renoverat fasad och målat om både ute och inne. Det finns med andra ord inget som det kommer behövas spenderas stora pengar på inom de närmsta åren (om inget går sönder, vill säga).

Ganska direkt efter jag köpt huset träffade jag en man som jag nu kommer bli sambo med efter nyår. Han hyr ett hus idag, så det är rätt naturligt att han flyttar in hos mig. Han har två barn, 6 och 8, som kommer bo varannan vecka med oss. Jag har inga barn.

Nu till frågan - hur ska man tänka kring ekonomin? Jag vill inte att han köper in sig i huset och det har han inte pengar till heller. Jag har tidigare ägt ett hus tillsammans med en kille och där förlorade jag stora pengar när vi gick skilda vägar (och han behöll huset). Den situationen vill jag aldrig hamna i igen - detta är mitt hus. Jag tjänar betydligt mer pengar än honom (jag får ut vad han får in) och jag är helt okej med att betala mer pga det. Vi har bestämt att han betalar hälften av alla huskostnader, exklusive amorteringen på lånet som jag kommer att stå för. Vi kommer också att dela lika på matkostnader. På det stora hela så betalar jag en större del med tanke på att han ”är tre” med barnen inkluderade men i slutänden så blir kostnaderna för oss båda lägre än tidigare eftersom vi nu delar ett boende.

Det jag funderar mest på är hur man gör med framtida uppdateringar. Det är mitt hus, så alla renoveringar ökar ju endast värdet för mig. Samtidigt sliter ju han och två barn på huset. Om några år ser vi också att vi måste lägga till ett badrum (det finns ett badrum och en gästtoalett idag, men i den inredda källaren är där förberett för ett badrum till) eftersom hans två barn kommer bli tonåringar. Endast ett badrum kommer att bli väldigt jobbigt... Detta extra badrum hade jag inte ens funderat på om jag bodde själv.

Min tanke är att man kanske ska ha ett gemensamt sparkonto som är specifikt för framtida uppdateringar/renoveringar samt om något skulle gå sönder. Att han får spara i det som en typ av ”hyra” men att jag lägger in en större summa än han varje månad för att kompensera för min högre lön och det faktum att jag äger huset. Är det rimligt/rättvist? Hur gör andra i denna situationen?
Han får betala en rimlig hyra till dig och så delar ni på mat och förbrukningsartiklar som toapapper, hushållspapper, tvål …
Räkna på din driftskostnad och uppdatera alltid då hyran så fort något stiger.
Förstår inte varför Du ska göra ytterligare ett badrum bara för hans barn ?
De får klara sig med det som finns, ni vuxna duschar väl inte typ 5 ggr/dag. Du behöver inte heller duscha alla dagar. Om du nu ändå bestämt dig för att bygga badrum nr 2 får du ta ut högre hyra av din sambo. Går ju mer ström t e x, mer slitage o s v. Tyvärr är det ju inte optimalt ha rum i källare ur fuktsynpunkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.