318 646 läst ·
4 189 svar
319k läst
4,2k svar
Hur tänker ni hantera ny effektavgift för elnätet?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 902 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 902 inlägg
Fast då är vi tillbaka till det där med att betala extra... Kostnaderna ska inte öka och i ärlighetens namn så är det ju inte elnätsbolagen som kommit på att de vill börja med effektavgifter utan ett krav de fått på sig.D djac skrev:
Jag tycker också att bolagen vanligtvis tagit alldeles för mycket betalt, men ser för den skull inte effektavgift som något dåligt. Jag tycker snarare att intäktsramarna skulle ner och sen ska effektavgiften användas så att man kan få ner kostnaderna så mycket som möjligt, vilket ger (borde ge) ett så lågt pris som möjligt.
Bara för att man tycker att elnätsbolagen tjänar för mycket måste man inte vara motståndare till effektavgiften. Framförallt hjälper det inte någon som undrar hur effektavgiften kommer slå för den, eller hur de kan minska den, att tala om att bolagen tjänar för mycket.
Som jag skrev tidigare så är huvudorsaken att nätet blivit sämre på att överföra stora mängder el pga att man stängt ned flera reaktorer som haft en kraftigt stabiliserande effekt på nätet pga sin stora roterande massa.C CharlesZidler skrev:Ja men jag skulle vilja veta konkret vad som orsakar dessa otroliga problem som vi plötsligt har med vårat elnät.
Vissa påstår att det inte finns något problem, andra påstår att elförsörjningen in till nätet är problemet, andra att det är toppar som skapar problemen.
Jag menar det måste finnas klara orsaker till varför vi inte kan använda elnätet på det sättet vi gör för tillfället, och vad vi som slutkund har ändrat på?
Solceller som du sa och som nämnts är tydligen ett problem, men det går väl tex inte låta solcellsanvändare skicka ut el i nätet så är det problemet löst.
Självklart ska vi stå för kostnaden av elnätet men gör vi inte det då, och om det tex är att eltillförseln är instabil från energibolagen men att vi slutkunder använder nätet på samma sätt som tidigare varför kan inte elbolagen få stå för kostnaderna om det är dom som har gjort en förändring i elnätet?
Sen kanske inte problemen är jättastora i nuläget men dom finns där. Det finns en anledning till att man nekat företag att etablera sig pga kapacitetsbrist i nätet.
Men det är huvudsakligen pga att vi reducerat överföringskapaciteten genom att ta bort roterande massa ur nätet i form av kärnreaktorer.
Sen har vi en annan typ av problem med solcellerna som då kan generera överspänning i nätet som då också måste hanteras.
så det finns flera olika problem som orsakas av olika saker. Men det är kärnkraftenedstängningen som är huvudorsaken till överföringsbristen idag.
Vi som slutkunder har inte ändrat speciellt mycket. Om något har vi blivit snällare mot nätet genom att byta ut elradiatorer mot värmepumpar och glödlampor mot LED. Men vi har inte blivit tillräckligt mycket snällare för att helt kunna offsetta den förstörslse som Miljöpartiet åstadkommit i vårt elnät. Fick dom som dom ville så skulle vi vara helt utan el tidvis eftersom vi bara ska få el när det blåser.
Och då blir det stora problem med nätet.
Tysklands massiva uttbyggnad av vindkraft genererar exempelvis behov av förstärkning av elnät samt balanseringsåtgärder som kommer att kosta dom motsvarande 120 reaktorer som Olkiluoto.
Nej, det har du såklart rätt i men jag värderar det ekonomiskt mer så att varje förbehåll i användningsvillkoren minskar en tjänsts värde, så även om det inte syns som en höjning på räkningen i första omgången (det kommer såklart i andra), så blir det en prishöjning genom att det devalverar tjänsten, om du förstår vad jag menar.Fairlane skrev:
Fast då är vi tillbaka till det där med att betala extra... Kostnaderna ska inte öka och i ärlighetens namn så är det ju inte elnätsbolagen som kommit på att de vill börja med effektavgifter utan ett krav de fått på sig.
Jag tycker också att bolagen vanligtvis tagit alldeles för mycket betalt, men ser för den skull inte effektavgift som något dåligt. Jag tycker snarare att intäktsramarna skulle ner och sen ska effektavgiften användas så att man kan få ner kostnaderna så mycket som möjligt, vilket ger (borde ge) ett så lågt pris som möjligt.
Bara för att man tycker att elnätsbolagen tjänar för mycket måste man inte vara motståndare till effektavgiften. Framförallt hjälper det inte någon som undrar hur effektavgiften kommer slå för den, eller hur de kan minska den, att tala om att bolagen tjänar för mycket.
Som sagt det är inte en faktor... Det är fleraS steffo_b skrev:Menar du på fullt allvar att man inte kunde förbruka el för värmen medans man sov tidigare?
Mig veterligen så drar elradiatorer lika mycket el oavsett om man tittar på dom eller om man sover.
Dessutom var dom supervanliga tidigare men numera ersätts fler och fler av dom med värmepumpslösningar som bara drar en bråkdel av den energin för att ge värme.
Anledningen till att mitt hus hade 25A huvudsäkring när jag köpte det är garanterat pga att det satt elradiatorer med en sammanlagd effekt på över 15 kW i huset.
Och tittar jag på vad som drar mest el i mitt hus så är det fortfarande värmepumpen. Överlägset. Visst. Jag kan generera lite toppar när jag lagar mat.
Tvätt och disk gick utmärkt att sätta igång på natten även tidigare. Det var länge sedan man började sätta funktion för fördröjd start på tvättmaskiner och diskmaskiner. Och även innan det så gick det utmärkt att sätta igång maskinen när man gick och lade sig.
Vi orsakar inte större förbrukningstoppar idag än vi gjorde förr. Däremot är nätet sämre på att hantera stora överföringsbehov nu än tidigare beroende på att vi stängt ned en hel del reaktorer som bidrog med stabiliserande roterande massa i nätet i söder.
Ironiskt nog så slogs inte värmen på kl 16.00 tidigare med elelement utan det fördelade sig naturligt (över hela sverige)när de starta och stoppa.
Men sen den tiden så har befolkningen /bostäderna blivit fler och effektivare.
Och en svensk förbrukar mer energi idag per person än historiskt.
Tidigare var det el plus fossil energi, idag går det mer mot el.
Men återigen... på "den" tiden var folk snålare.
Körde inte lika mycket bil, hade inte lika varmt inne och hade inte all den uppkoppling.
Redigerat:
Nej. Kostnaderna ska inte öka. Men dom gör det pga att man försämrat överföringskapaciteten vilket skapar ett behov av att förstärka nätet så att man kan komma tillbaka till minst samma nivå på överföringskapacitet.Fairlane skrev:
Fast då är vi tillbaka till det där med att betala extra... Kostnaderna ska inte öka och i ärlighetens namn så är det ju inte elnätsbolagen som kommit på att de vill börja med effektavgifter utan ett krav de fått på sig.
Och nätbolagen kom inte på idén med effektavgifter. Det är helt riktigt. Dom har fått det som krav. Dom hade säkert hellre bara höjt de fasta avgifterna eller överföringsavgifterna för det är enklare än att behöva spåra effektförbrukning och varje enskild abonnent.
Men dom ser till att profitera på det så mycket dom kan utan att få smäll på fingrarna. Dom har förvisso fått på sig att den inte får leda till att dom skapar högre intäkter genom effektavgifterna utan bara debiterar mer till de som belastar nätet hårdare. Men jag vågar lova att dom inte håller sig till det.
Och det är absolut fel.
Sedan vad gäller liknelsen med bilverkstaden så är det väl en inte helt 100%igt bra jämförelse.
Men i stort så stämmer den rätt bra.
Om du har bilen på service och verkstaden inte byter oljan och bilen senare skär ihop så är det garanterat du som bilägare som får stå för kostnaden för motorrenovering.
På samma sätt. MP har jobbat aktivt för att stänga kärnkraft vilket reducerat överföringskapaciteten och nu får du och jag betala för det. Trots att det inte hade behövts om inte politikerna schabblat bort allt pga sin okunnighet och sin iver att genomföra dåliga saker pga ren ideologi utan konsekvenstänk.
Värmen slås väl inte på kl 16 nu heller. Den är väl på hela dygnet? Eller hur tänker du nu.A Alexn72 skrev:Ironiskt nog så slogs inte värmen på kl 16.00 tidigare med elelement utan det fördelade sig naturligt (över hela sverige)när de starta och stoppa.
Men sen den tiden så har befolkningen /bostäderna blivit fler och effektivare.
Och en svensk förbrukar mer energi idag per person än historiskt.
Tidigare var det el plus fossil energi, idag går det mer mot el.
Men återigen... på "den" tiden var folk snålare.
Körde inte lika mycket bil, hade inte lika varmt inne och hade inte all den uppkoppling.
Om du menar att tidsstyrning av radiatorer inte fanns tidigare så skulle jag säga att du har fel.
Mitt hus som är byggt -67 hade ett centralt tidur som kunde styra reglering av radiatorerna i alla rum så att det blev nattsänkning, bortaläge osv. Helt utan att någon människa står och tittar på tiduret.
Så det har funnits länge.
En Svensk idag förbrukar mindre el än tidigare. Vi har blivit fler invånare och ändå så har Sveriges elanvändning minskat. Att vi idag skulle förbruka mer el än tidigare per person är ren lögn och motsägs fullständigt av statistiken över elanvändning som finns.
Vi har på inget sätt blivit elakare mot nätet som konsumenter.
Det enda som möjligen är värre idag än tidigare är att en mycket liten andel har elbilar som då teoretiskt sett kan dra en del el vid laddning men det görs framför allt under natten när belastning på både nätet och elproduktionen är låg.
S steffo_b skrev:Värmen slås väl inte på kl 16 nu heller. Den är väl på hela dygnet? Eller hur tänker du nu.
Om du menar att tidsstyrning av radiatorer inte fanns tidigare så skulle jag säga att du har fel.
Mitt hus som är byggt -67 hade ett centralt tidur som kunde styra reglering av radiatorerna i alla rum så att det blev nattsänkning, bortaläge osv. Helt utan att någon människa står och tittar på tiduret.
En Svensk idag förbrukar mindre el än tidigare. Vi har blivit fler invånare och ändå så har Sveriges elanvändning minskat. Att vi idag skulle förbruka mer el än tidigare per person är ren lögn och motsägs fullständigt av statistiken över elanvändning som finns.
Det enda som möjligen är värre idag än tidigare är att en mycket liten andel har elbilar som då teoretiskt sett kan dra en del el vid laddning men det görs framför allt under natten när belastning på både nätet och elproduktionen är låg.
Tänk inte på individnivå, tänk större än så.
Tänker du att du idag drar mindre el än motsvarande "historisk människa" så har du fel.
Du drar mer el men det är inte du som står vid vägguttaget som drar elen.
Utan din livsstil totalt sett.
Bitcoin, "moln", internet, digitalt, transport, frakt, stål...
Många saker har historiskt inte funnits eller gått på fossil energi, när den nu ställer om till att gå på el så blir förbrukningen högre.
Bara för att du inte använder digital valuta så har samhället i stort valt att använda det.
Så stirra dig inte blind på siffra på elräkningen för den är inte hela sanningen.
Hej steffo_bS steffo_b skrev:Värmen slås väl inte på kl 16 nu heller. Den är väl på hela dygnet? Eller hur tänker du nu.
Du skriver ”En Svensk idag förbrukar mindre el än tidigare. Vi har blivit fler invånare och ändå så har Sveriges elanvändning minskat.”
Du menar alltså att elenergin per person (kWh/person) har minskat.
Men hur är det då med max-effektbehovet sett över en timma (det som effekttariffen mäter) hur har den ändrats? Vi har ju samtidigt, som du skriver, blivit fler invånare, som utnyttjar de byggda elnäten.
Om nu den effekt som tas ut är en begränsning i elnäten. Har då vi sänkt denna effekt (mätt över en timma) i samma utsträckning som minskningen i elenergi?
Jag gör nu en grov överslagsberäkning, som ett exempel på, vad effektavgiften vill styra.
Jag har minskat min årsanvändning av elenergi från 42 600 kWh till 13 800 kWh d.v.s. med en faktor ca 0,33.
Har även min effektbelastning på elnätet minskat i motsvarande grad?
Om jag förut (med elvärme) max-belastade elnätet (när det var som kallast med säg 25A (17,3 kW). Det jag nu skall titta på, har jag nu kunnat sänka detta till 8,3A dvs 5,77 kW?
Jag ställer frågan så, eftersom vi elanvändare, har i många fall de senaste säg 20 åren, genom ett förändrat beteende, minskat vår elenergianvändning men behållit vårt topp-effektbehov. Och detta genom samma elnät där fler samtidigt anslutit sig.
Effektavgiften vill styra mot ett jämnare effektuttag. Så att inte energiuttaget minskar medan toppeffekten kvarstår.
Till detta kommer bland annat, timvis mätning och styrning, elbilsladdning, solcellsanläggningar (vars effektriktning från villan inte elnäten och dess spänningsreglering) är byggda för.
Gör nu en motsvarande överslagsberäkning gällande din egen elanvändning.
Redigerat:
Alla data som finns på området motsäger det du påstår.A Alexn72 skrev:Tänk inte på individnivå, tänk större än så.
Tänker du att du idag drar mindre el än motsvarande "historisk människa" så har du fel.
Du drar mer el men det är inte du som står vid vägguttaget som drar elen.
Utan din livsstil totalt sett.
Bitcoin, "moln", internet, digitalt, transport, frakt, stål...
Många saker har historiskt inte funnits eller gått på fossil energi, när den nu ställer om till att gå på el så blir förbrukningen högre.
Bara för att du inte använder digital valuta så har samhället i stort valt att använda det.
Så stirra dig inte blind på siffra på elräkningen för den är inte hela sanningen.
Vi har ökat befolkningsmängden från 8 miljoner till 10 miljoner invånare och den totala förbrukningen har sjunkit något. Dvs på såväl kollektiv nivå som på genomsnittlig individ så förbrukar vi mindre el idag än tidigare. Jag pratar inte om min elräkning. Jag pratar om vad energimyndigheten och Svenska kraftnät påstår om elanvändningen i Sverige. Den har i stort minskat.
Dvs allt jag gör idag förbrukar mindre el totalt sett inom det svenska elnätet än vad som var fallet för 40 år sedan. Effektivare uppvärmningsmetoder, bättre isolering, osv har resulterat i det.
Det finns gott om statistik att titta på som visar hur förbrukningen i Sverige har förändrats genom åren istället för att du ska sitta och hitta på saker.
Ja. Det har man. När man stänger ned elproduktion med tunga turbiner (Exempelvis en kärnreaktor) så försämrar man stabiliteten i nätet och det gör att förmågan att ta emot överförd el utan att riskera stabiliteten i nätet blir sämre.Fairlane skrev:
Svk påstår att om man tar bort en Reaktor på 1000 MW i södra Sverige så gör det att man då dessutom tappar 500MW i överföringskapacitet till det området. Dvs man tappar i praktiken 1500MW kapacitet pga att möjligheten att överföra el till området som blivit av med elproduktionen försämrats.
så ja. Nedstängningen av kärnreaktorerna som vi genomfört i Sverige har försämrat Elnätets förmåga att överföra elkraft. I alla fall enligt SvK
Jag har inte sett några siffror på just det. Men det går att föra logiska resonemang kring det.M Martin Lundmark skrev:Hej steffo_b
Du skriver ”En Svensk idag förbrukar mindre el än tidigare. Vi har blivit fler invånare och ändå så har Sveriges elanvändning minskat.”
Du menar alltså att elenergin per person (kWh/person) har minskat.
Men hur är det då med max-effektbehovet sett över en timma (det som effekttariffen mäter) hur har den ändrats? Vi har ju samtidigt, som du skriver, blivit fler invånare, som utnyttjar de byggda elnäten.
Om nu den effekt som tas ut är en begränsning i elnäten. Har då vi sänkt denna effekt (mätt över en timma) i samma utsträckning som minskningen i elenergi?
Jag gör nu en grov överslagsberäkning, som ett exempel på, vad effektavgiften vill styra.
Jag har minskat min årsanvändning av elenergi från 42 600 kWh till 13 800 kWh d.v.s. med en faktor ca 0,33.
Har även min effektbelastning på elnätet minskat i motsvarande grad?
Om jag förut (med elvärme) max-belastade elnätet (när det var som kallast med säg 25A (17,3 kW). Det jag nu skall titta på, har jag nu kunnat sänka detta till 8,3A dvs 5,77 kW?
Jag ställer frågan så, eftersom vi elanvändare, har i många fall de senaste säg 20 åren, genom ett förändrat beteende, minskat vår elenergianvändning men behållit vårt topp-effektbehov. Och detta genom samma elnät där fler samtidigt anslutit sig.
Till detta kommer bland annat, timvis mätning och styrning, elbilsladdning, solcellsanläggningar (vars effektriktning från villan inte elnäten och dess spänningsreglering) är byggda för.
Gör nu en överslagsberäkning gällande din egen elanvändning.
Men merparten av den elenergi som man använder i bostäder är för uppvärmning och i och med värmepumpar och liknande så misstänker jag att toppeffekterna är betydligt lägre också. Dvs effekttopparna är lägre idag än tidigare. Tidigare hade man mer stabiliserande massa i nätet än nu och då blir förmågan att hantera topparna sämre däremot.
Men det är som sagt teoretiskt. Faktiska siffror på det har jag inte sett på den nivån men det finns säkert om man rotar.
Tittar jag på mig själv så kunde det hus som jag har idag utan vidare vid en köldknäpp generera en effekttopp på över 15 kW om alla elradiatorer samt vattenberedare gick samtidigt.
Idag kan jag inte upp dit ens om jag försöker genom att slå på alla plattor och ugnen på max samtidigt.
Och bergvärmepumpen som värmer hela huset drar inte mer än 3kW så länge som den klarar sig utan elpatronen. Och även om den skulle kicka in på full effekt så blir den totala effekten max 12 kW
Så för mig personligen så har kapaciteten för att skapa höga effekttoppar minskat betänkligt.
Och jag misstänker att så är fallet för alla fastigheter där man konverterat från elvärme till värmepumpar.
så jag är ganska övertygad om att effekttopparna som orsakas av hushåll är mindre än dom var tidigare i snitt.
Även om en andel har elbilar som kan ha ganska höga laddeffekter. Men det är för få för att helt offsetta den effektivare elanvändningen i stort.
HejS steffo_b skrev:Jag har inte sett några siffror på just det. Men det går att föra logiska resonemang kring det.
Men merparten av den elenergi som man använder i bostäder är för uppvärmning och i och med värmepumpar och liknande så misstänker jag att toppeffekterna är betydligt lägre också. Dvs effekttopparna är lägre idag än tidigare. Tidigare hade man mer stabiliserande massa i nätet än nu och då blir förmågan att hantera topparna sämre däremot.
Men det är som sagt teoretiskt. Faktiska siffror på det har jag inte sett på den nivån men det finns säkert om man rotar.
Tittar jag på mig själv så kunde det hus som jag har idag utan vidare vid en köldknäpp generera en effekttopp på över 15 kW om alla elradiatorer samt vattenberedare gick samtidigt.
Idag kan jag inte upp dit ens om jag försöker genom att slå på alla plattor och ugnen på max samtidigt.
Och bergvärmepumpen som värmer hela huset drar inte mer än 3kW så länge som den klarar sig utan elpatronen. Och även om den skulle kicka in på full effekt så blir den totala effekten max 12 kW
Så för mig personligen så har kapaciteten för att skapa höga effekttoppar minskat betänkligt.
Och jag misstänker att så är fallet för alla fastigheter där man konverterat från elvärme till värmepumpar.
så jag är ganska övertygad om att effekttopparna som orsakas av hushåll är mindre än dom var tidigare i snitt.
Även om en andel har elbilar som kan ha ganska höga laddeffekter. Men det är för få för att helt offsetta den effektivare elanvändningen i stort.
Har man ett värmesystem som mer och mer övergår mot direktel när det blir riktigt kallt (och som många värmepumpsystem inledningsvis dimensioneras efter)
Då kräver det ett elnät som klarar det utan att spänningen sjunker eller att det blir överlastat
När vi då ansluter fler till dessa nät behöver vi begränsa toppeffekten
Jag tror att en hel del i förståelsen gällande behovet av effektavgiften och den förändring i elanvändning som vi elkunder skapat och som du efterfrågar ligger i det exempel jag gav dig
Redigerat:
Har ett värmesystem som går mer och mer mot direktel??? Hur menar du nu. Värmepumpen går inte mer och mer mot direktel.M Martin Lundmark skrev:Hej
Har man ett värmesystem som mer och mer övergår mot direktel när det blir riktigt kallt då kräver det ett elnät som klarar det utan att spänningen sjunker eller att det blir överlastat
Jag tror att en hel del i förståelsen gällande behovet av effektavgiften och den förändring i elanvändning som vi elkunder skapat och som du efterfrågar ligger i det exempel jag gav dig
Däremot har den en elpatron som kan gå in och stötta om inte värmepumpen orkar med. Eller om kompressorn skulle haverera.
Men den är dimensionerad så att den har 12 kW uteffekt på värmen med 3 kW inmatad el. Och det räcker till att hålla värmen i huset i alla tänkbara temperaturer. Inte ens om det blir svinkallt kommer elpatronen att gå. Den har inte gått sedan jag installerade pumpen förutom för att stötta lite med varmvatten när jag hade huset fullt med folk som använde varmvatten. Och även det var förmodligen onödigt men jag hade inte gått in i konfig på pumpen och blockerat elpatronen för varmvattenproduktion.
Dvs mitt värmesystem har inte någon funktion som gör över till el när det blir kallare. Den varvar upp kompressorn och räcker till gott och väl ned till en bit under 20 minusgrader. Och efter tilläggsisoleringen som dom håller på med nu så kommer den att klara ännu kallare.
Poängen är att jag under ingen tidpunkt sedan jag installerade värmepumpen har varit ens i närheten av effekttopparna som huset tidigare hade redan en sval dag i slutet av april.
Eller för att vara konkret.
I april 2024 så var huset helt eluppvärmt. Då hade jag effekttoppar på drygt 9 kW under ett antal timmar trots att det var plusgrader. (ca 5) ute.
Med värmepumpen så kan jag kolla på Februari 2025. Kallaste dagarna då så låg topparna på 4 kW trots att det var ganska kallt ute,.
Dvs mina toppar har blivit mindre än hälften så höga med värmepumpen. Det finns ingen större anledning att misstänka att det slår åt andra hållet för någon som installerat värmepump.
Redigerat:
HejS steffo_b skrev:Har ett värmesystem som går mer och mer mot direktel??? Hur menar du nu. Värmepumpen går inte mer och mer mot direktel.
Däremot har den en elpatron som kan gå in och stötta om inte värmepumpen orkar med. Eller om kompressorn skulle haverera.
Men den är dimensionerad så att den har 12 kW uteffekt på värmen med 3 kW inmatad el. Och det räcker till att hålla värmen i huset i alla tänkbara temperaturer. Inte ens om det blir svinkallt kommer elpatronen att gå. Den har inte gått sedan jag installerade pumpen förutom för att stötta lite med varmvatten när jag hade huset fullt med folk som använde varmvatten. Och även det var förmodligen onödigt men jag hade inte gått in i konfig på pumpen och blockerat elpatronen för varmvattenproduktion.
Dvs mitt värmesystem har inte någon funktion som gör över till el när det blir kallare. Den varvar upp kompressorn och räcker till gott och väl ned till en bit under 20 minusgrader. Och efter tilläggsisoleringen som dom håller på med nu så kommer den att klara ännu kallare.
Poängen är att jag under ingen tidpunkt sedan jag installerade värmepumpen har varit ens i närheten av effekttopparna som huset tidigare hade redan en sval dag i slutet av april.
Jag har en varvtalsstyrd bergvärmepump utan elpatron sedan 18 år som har klarat värme och varmvatten vid drygt 30 minus grader några dagar så jag vet vad du menar
Men det finns många andra värmepumplösningar Tex luft/luft eller luft/vatten många sådana finns idag i bruk
En värmepump som dimensioneras så att den behöver stöd av elpatron eller element bildar ju ett värmesystem som mer och mer går mot direktel när stödet behövs
Många som menar sig ha satsat på energieffektivisering har kvar effekttoppar som nu dyker upp i form av effektavgifter.
Förutom elbilar så har vi skaffat flera elutrustningar som ”gör jobbet snabbt” genom att använda hög effekt
Den som får en hög mätning för effektavgiften indikerar att han har hög effekt
Om detta då genom tex timmätning och styrning av elanvändning sker samtidigt som andra villaägare då belastar det elnätet hårdare
Redigerat: