Jag ska ta fram brädgolvet i min hall och har ryckt upp parkett + underliggande plastmatta. När all matta är borta är det gissningsvis en masonitskiva (limmad?) mellan tidigare plastmatta och brädgolvet. Till min fråga - där finns inga skarvar och inte heller några spikar vad jag kan se. Hur är det gjort? Och hur lyckas man bäst få bort?

• Hallgolv med borttagen parkett och avslöjad underliggande yta, potentielt limmad masonitskiva, synligt utan skarvar eller spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brädgolv och masonitskiva vid väggen, delvis borttagen matta och spillror omkring.
    Skapa konto
  • Masonitskiva under borttagen parkett i hall, ingen skarv eller spik synlig. Kofot ligger på golvet, damm och träflisor i hörnet av rummet.
    Skapa konto
Inget svar på frågan men fundering
Är det 2 lager plastmatta? Vad är det för
En parkettliknande som ligger på en brun? Vad är det för ålder?
det finns risk att allt det där vita är den bruna mattan som delats så halva sitter i golvet och halva lossnat och allt det man n ser vita kan innehålla asbest.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ser ut som understa mattan har delat på sig med tanke på den vita/ grå ytan. Har du kommit ner till trägolvet nånstans förutom vid kanten?
Tänkte om det är limmat extra mot kanterna.

Ps. Det vit/gråa kan innehålla asbest

T TheGame skrev:
Inget svar på frågan men fundering
Är det 2 lager plastmatta? Vad är det för
En parkettliknande som ligger på en brun? Vad är det för ålder?
det finns risk att allt det där vita är den bruna mattan som delats så halva sitter i golvet och halva lossnat och allt det man n ser vita kan innehålla asbest.
Tack för svar, jag får avvakta och testa för asbest

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.